Spruitjes, De EetLijn

10 redenen om spruitjes te eten

26 augustus, 2019 | 0 reacties

Alle koolsoorten zijn gezond maar boerenkool en spruiten springen er nog eens met kop en schouders bovenuit. Jammer dat spruitjes zo’n slechte reputatie hebben. Ze zouden de meest gehate groentesoort zijn. En waarom? Ze zijn allang niet meer bitter, ze bevatten haast geen calorieën en ze zien er ook nog eens heel erg leuk uit op je bord! Genoeg redenen dus om het eens over spruitjes te hebben.

Kruisbloemigen

Nederland is een hele grote spruitjesleverancier. Je kunt ze nu overal op het land spotten want het oogstseizoen loopt van september tot februari. De minikooltjes groeien aan een lange harde stengel en ze behoren tot de familie van de kruisbloemigen, net zoals bijvoorbeeld broccoli, boerenkool, groene kool, witte kool, spitskool enz. enz. In alle kruisbloemigen komen diverse stoffen voor die kunnen beschermen tegen kanker. Moderne spruitjes zijn helemaal niet bitter meer. Proef je die bitterheid toch, dan ben je wellicht drager van een bijzonder gen waardoor je meer bitter proeft dan andere mensen.

Kankercellen haten kool!

Niemand zal beweren dat je door de juiste voeding, geen kanker zou kunnen krijgen. Maar je kunt wel meehelpen de kans op kanker te verkleinen. Net zoals er bepaalde gewoontes of voedingsstoffen zijn die de kans op kanker kunnen vergroten, bestaan er ook gezonde voedingsstoffen die kanker helpen voorkomen. Zo zijn kankercellen echte koolhaters! Wat kun je dan beter doen om twee keer per week lekkere kool te eten? Er zijn zoveel soorten waarmee je heerlijk kunt afwisselen. Dat is geen moeten, dat is een feest. Maar er zijn nog veel meer gezonde redenen om spruitjes op het menu te zetten. Ik noem er 10.

  1. Ontstekingsremmend: Op nummer 1 staat natuurlijk dat spruitjes ontstekingsremmend zijn. Er zitten veel antioxidanten in spruitjes. Dit noem ik altijd de soldaatjes die tegen de vrije radicalen opkomen die dagelijks een aanval op ons lichaam doen in de vorm van bijvoorbeeld zonlicht en sigarettenrook.
  2. Sterke botten: Spruitjes bevatten vitamine K. Dit is bevorderend voor het skelet. Vitamine K is belangrijk om botontkalking te voorkomen en goed voor de bloedstolling. Vitamine K is tevens de sleutel om ontstekingen uit te schakelen.
  3. Omega-3: Omega-3 komt vooral voor in vis en nauwelijks in groente. Maar wel in spruitjes! Dat is heel bijzonder. Samen met vitamine K werkt Omega-3 ontstekingsremmend. En samen met vitamine C is Omega-3 dan weer goed voor de hersenen. Zeker voor iedereen die niet van vis houdt, is dit goed nieuws. Haal je dagelijkse portie Omega-3 uit spruitjes en noten, aangevuld met een supplement.
  4. Minder ziek: De kleine kooltjes zorgen ervoor dat je minder vatbaar bent voor ziektes, want vitamine C versterkt je immuunsysteem. Het stimuleert namelijk de productie van witte bloedcellen en fungeert als een antioxidant in het lichaam.
  5. Mooie huid en betere ogen: Vitamine C is niet alleen goed voor je immuunsysteem maar ook voor je huid en ogen. Je lichaam veroudert onder invloed van oxidatie. Kijk maar eens naar een stukje geschilde appel. Binnen de kortste keren is hij bruin. Maar als je er citroensap op druppelt (pure vitamine C), dan blijft de appel lekker fris. Zo werkt het ook met je lichaam. Het verouderingsproces wordt tegengegaan door vitamine C. Zowel je huid als je ogen blijven in betere conditie. Ze zullen gaan stralen.
  6. Betere darmfunctie: Spruitjes zitten boordevol vezels. Deze zorgen voor een gezonde spijsvertering en gezonde darmen. Vezels helpen ook het risico op overgewicht te voorkomen want ze hebben een bloedsuikerspiegel-regulerend effect. Je krijgt van vezels een vol gevoel en door de langzame vertering heb je minder snel weer honger. Door vezelrijk voedsel te eten zal je lichaam minder vet opslaan.
  7. Bommetjes om af te vallen: Goed nieuws voor iedereen die graag kilo’s wil kwijtraken want spruitjes bevatten heel weinig calorieën. Bij De EetLijn hebben we het nooit over calorieën, we hebben het alleen maar over optimale gezondheid. Toch vind ik het nu wel belangrijk om te vermelden dat een portie spruitjes van 200 gram maar 56 calorieën bevat. Evenveel als een appel. Terwijl in een appel, die toch ook heel gezond is, wel veel meer suiker zit.
  8. Spieren en zenuwen: De eiwitten in spruitjes bevorderen de spiergroei. Je krijgt er meer energie door en je wordt er sterker van. Hoe meer spiercellen, hoe beter. Je bent dan minder vatbaar voor kanker en andere ziekten. Spruitjes bevatten ook kalium. Dit zorgt voor een verbeterd zenuwsysteem en een goede vochthuishouding.
  9. Foliumzuur: In spruitjes komen ook folaten voor. Dit is beter bekend als foliumzuur. Tijdens de zwangerschap is het goed om extra foliumzuur in te nemen voor het ongeboren kindje. Het zorgt voor een betere rijping van de hersenen en helpt een open ruggetje te voorkomen. Spruitjes eten dus! Maar vergeet niet om ook je extra foliumzuursupplement in te nemen.
  10. Cholesterolverlagend: Van voeding met vezels blijft je bloedsuikerspiegel gelijkmatig. Voeding met suikers zorgt juist voor pieken en dalen. De vezels helpen het cholesterolgehalte te verlagen en vertragen de opname van glucose in de bloedstroom. Zo zorgen spruitjes ervoor dat Diabetes type 2 en hart- en vaatziektes voorkomen kunnen worden.

Bereidingswijze van spruitjes

Spruitjes helpen preventief allerlei ziektes te voorkomen. Maar hoe bereiden we die gezonde kooltjes dan zonder dat ze gaan stinken of tot snot koken? Allereerst geef ik je de tip dat ze alleen stinken als je ze veel te gaar kookt. Maar de meeste mensen houden toch niet meer van deze ouderwetse bereiding. Kook de spruitjes beetgaar of laat ze stomen. Je kunt ze ook roerbakken in olijfolie of roosteren. Door het roosteren blijft de zoete, nootachtige smaak behouden. Helaas gaan door de hoge temperatuur door het bakken wel meer voedingsstoffen verloren.

Ik lust je rauw

Uiteraard kun je spruitjes ook rauw verwerken in een salade. Hiervoor moet je ze in hele dunne plakjes snijden. Of je gooit er een paar in je gezonde smoothie. Let wel op als je een traag werkende schildklier hebt. In rauwe spruitjes zitten goitrogenen. Deze vertragen de werking van de schildklier. Door verhitting worden de goitrogenen onschadelijk gemaakt.

Gratis spruitenrecept

Spruitjes leveren een grote bijdrage aan je gezondheid. Mijn boodschap is dan ook om meer spruitjes te eten. Ik heb een origineel recept van gevulde champignons met spruitenpuree om je over te halen vaker spruitjes op je menu te zetten. Wil je meer recepten ontvangen? Meld je dan aan op www.jouwlijflijn.nl/ja en ontvang elke week de nieuwsbrief en gratis 20 wekelijkse recepten. Vind je het leuk om meer te weten te komen over gezondheid? Kijk dan eens naar een van de video’s van De EetLijn op YouTube of ga naar www.facebook.com/deeetlijn.

 

 



Pin It on Pinterest

Shares
Share This