Blue monday De EetLijn

Blue monday en 5 tips om goede voornemens waar te maken

26 januari, 2020 | 0 reacties

Blue Monday, het was de eerste dag van de afgelopen week. Blue monday zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Ik weet niet of het waar is of dat het een trucje is van de commercie, maar feit is wél dat in de derde week van het nieuwe jaar vaak al heel wat goede voornemens gesneuveld zijn. En dat kan voor veel mensen best deprimerend zijn! Daarom deze blog boordevol tips hoe je wél vol kunt houden waar je mee begonnen was.

Blue monday en goede voornemens

Stoppen met roken of alcohol drinken, meer bewegen, meer tijd voor een ander of voor jezelf vrijmaken. Het zijn allemaal heel herkenbare goede voornemens. En eerlijk gezegd, het zal niet altijd makkelijk zijn, maar ze zijn te doen. Heel anders wordt het als je van plan bent om iets aan je voeding te doen of je schermtijd. Want eten en internetten moet je blijven doen, daar kun je niet radicaal mee stoppen. Je wordt er elke dag weer mee geconfronteerd. Ja, ook met internet want dat heb je nodig om te werken, om dingen op te zoeken en om dingen te regelen. Hoe leer je om je gedrag en je leefstijl, te veranderen?

9 redenen waardoor je de goede voornemens vaak niet volhoudt.

  1. Je goede voornemens zijn te vrijblijvend
  2. Of je bereidt je niet voor
  3. Je neemt te grote stappen
  4. En je  wilt het alleen doen
  5. Je laat je ontmoedigen na een zwak moment
  6. De pijn is nog niet groot genoeg
  7. Je focust op wat niet mag
  8. De periode is niet te overzien
  9. Je wil onrealistisch snel je doel bereiken

Waarom?

Als je goede voornemens te vrijblijvend zijn, dan komt dat omdat je jezelf de waarom-vraag niet hebt gesteld. Waarom wil je bijvoorbeeld afvallen? Hoe ziet je leven eruit als je meer energie hebt? Wat is jouw drijfveer om te veranderen? En wat levert verandering op?

Een voorbeeldje

Als iemand bij mij in de praktijk komt en zegt dat zij (of hij) graag een paar kilootjes kwijt wil, dan vraag ik eerst waarom. Zegt ze dat de reden is dat haar cholesterol te hoog is, dan vraag ik waarom ze dan niet voor medicijnen kiest. Wanneer haar antwoord daarop is dat ze niet de rest van haar leven medicijnen wil slikken, dan ben ik nog niet tevreden. Er zijn namelijk zoveel mensen die dat wel doen, waarom zij niet? Ik blijf doorvragen totdat we zijn doorgedrongen tot de kern van het probleem. Pas als ik die helder heb, weet ik goed wat haar doel is en kunnen we aan de slag.

1. Denk SMART en dus slim

Maar met het vaststellen van de kern van je probleem, ben je er nog niet. Nu moet je nog gaan smart-denken. Smart is Engels voor ‘slim’. De letters staan ook voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Hoe je je goede voornemens SMART kunt maken, heb ik al eens beschreven in een vorige blog. In het kort komt het hierop neer:

  • Bepaal maar één goed voornemen tegelijk (Wees Specifiek)
  • Deel je doelen op in subdoelen. Ga bijvoorbeeld eerst één keer sporten, of neem je voor om twee kilo af te vallen. (Dat is Meetbaar)
  • Spreek je goede voornemen uit, dan doe je het niet alleen.  Ik stuurde laatst een appje naar een vriendin om te vertellen dat ik even niets snoep. Zij hield daar de hele avond rekening mee en zo hoefde ik niets af te slaan, met de kans dat ik voor de bijl zou gaan. Maar ook dan geldt: Een keertje falen mag! Je hoeft dan niet direct op te geven. Sterker nog; je kunt elke dag weer opnieuw beginnen. (Acceptabel voor jezelf en voor een ander)
  • Leg de lat niet te hoog. (Wees Realistisch)
  • Denk in termijnen die te overzien zijn, bijvoorbeeld een maand in plaats van een jaar. Dat doen we bij De EetLijn ook. Ik plan ook voor mezelf nog steeds twee keer per jaar een maand in om de eerste fase te doorlopen. Dat doe ik als een soort onderhoudsbeurt voor mijn lichaam. (Tijdgebonden)

Wil je meer weten over SMART-denken, lees de hele blog hier terug.

2. Houd vol, maak een plan

De meeste goede voornemens hebben met een verandering van leefstijl te maken. Om dit goed te kunnen volhouden, moet je niet alleen SMART denken, je moet ook een realistisch plan hebben en de tijd nemen. Daarnaast is het belangrijk om het niet alleen te willen doen. De EetLijn is dit alles in één. Met de EetLijn ga je gezonder eten, meer bewegen en krijg je meer nachtrust. Je past je leefstijl op een blijvende manier aan en – heel fijn – je doet het niet alleen. Want je kunt lid worden van een besloten Facebookgroep en je kunt altijd de hulp inroepen van een persoonlijke coach bij jou in de buurt.

3. Smullen maar!

Veel mensen associëren goede voornemens met afzien. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan heerlijk zijn om regelmatig te sporten of meer te bewegen. Het geeft rust als je minder tijd op je scherm doorbrengt en je hebt meer tijde voor andere dingen. Een echte vriend is leuker dan een facebookvriend. En wat gezond eten betreft, het kan écht lekkerdere zijn dan voeding die minder voor je gezondheid doet. Het levende bewijs zijn de recepten van De EetLijn.

4. Hulp van ’tante’ Nettie

Met de EetLijn kun je ervoor zorgen dat je goede voornemen werkelijkheid wordt. Ga naar www.deeetlijn.nl en zoek een EetLijncoach bij jou in de buurt. Zij kan samen met je doornemen wat jouw WAAROM is en een plan voorstellen. Dat kun je gewoon een poosje uitproberen; je zit er niet metéén je hele leven aan vast. Zoek je geen persoonlijke begeleiding maar wil je wel graag leefstijltips? Meld je dan aan voor ‘365 dagen gezond van A tot Z’. Bij dit laagdrempelige voedingsprogramma boordevol weetjes, recepten en handige tips word je een jaar lang elke dag wakker met een mailtje van mij. En dat voor maar €15,00 per maand. Ook dit programma kun je per maand opzeggen. Meld je snel aan via deze link.

5. Begin met één dag

Is een maand je nog te veel? Begin dan met één dag. Op 21 maart geef ik samen met Kirsten Kok een inspirerende workshop met als thema: “OVERGEWICHT, EIGEN SCHULD DIKKE BULT???” We gaan het hebben over de vraag hoe je uit de neerwaartse spiraal van overgewicht (en gezondheidsklachten) komt. Daarin gaan we onder andere in op de vraag waarom het zo ingewikkeld is om blijvend gezond te leven. Zowel de voedingskant als de psychische kant wordt belicht. Wil jij ook bij deze inspirerende workshop zijn? Blokkeer de dag alvast in je agenda en houd de EetLijn Praatjes en mijn Facebookpagina goed in de gaten. Meer informatie over een tijdelijke vroege-vogel-korting volgt. Je mag ook nu alvast boeken. De dag gaat, eenmaal in de verkoop, €127,00 euro kosten maar nu kun jij hem, als vroege vogel, alvast boeken voor € 67,00 via deze link.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This