Chocola, De EetLijn

Chocola, super gezond en 12 redenen om het wat vaker te eten

3 mei, 2020 | 0 reacties

Chocola? Cacao? Ik ben er gék op! Tuurlijk, ik kán zonder maar ik vind het wel héél erg lekker. Vroeger, vóór mijn grote omslag van ‘normaal’ eten naar een gezonde(re) leefstijl, at ik chocola in de vorm van melk chocolade repen met hazelnoten, M&M’s, bonbons van La Bohème enz. enz. En ik dronk chocolademelk gemaakt van koemelk en cacaopoeder van Nesquick. Maar tegenwoordig in de vorm van zelfgemaakte EetLijn Brownies, chocolademelk van amandelmelk met pure rauwe cacaopoeder of chocolade ontbijtpannenkoekjes, allemaal van pure rauwe cacao. Genieten met een grote G!

Chocola, waarom is het zo gezond?

Er zijn legio redenen waarom chocola gezond is. Maar eerst wil ik, om misverstanden te voorkomen, benadrukken dat het eigenlijk niet om chocola gaat maar om cacao. Want cacao, dát is het bestanddeel wat chocola gezond maakt en níet de suikers en de melk die er ook in zitten. Dus we gaan het hebben over cacao. Een belangrijke reden is dat cacao, en dan bedoel ik de rauwe pure biologische cacao die niet verhit wordt tijdens de productie, heel veel antioxidanten bevat, o.a. in de vorm van polyfenolen. Cacao bevat zelfs méér antioxidanten dan veel groenten en fruit.

  1. Rauwe pure biologische cacao bevat meer dan de dubbele hoeveelheid antioxidanten als de bewerkte pure chocolade die je in de winkel koopt.
  2. Het bevat 20 x zoveel als blauwe bessen, en die wáren al zo gezond!
  3. Pure rauwe cacao bevat meer dan 100 x zoveel antioxidanten als bananen.

Antioxidanten

Deze grote hoeveelheden antioxidanten kunnen voor je gezondheid heel veel betekenen. Zoveel dat chocolademelk gemaakt van góede cacao bij de Inca’s de bijnaam heeft gekregen: Drank der goden. De naam van de cacaoboom heeft hier zijn naam aan te danken: Theobroma. Theo is God en broma is drank. Theobroma dus. Ik wist dit niet van mezelf hoor, maar kwam het ergens tegen in een artikel over cacao toen ik me in dit thema ging verdiepen. Leuk weetje toch? Verder in dit blog krijg je van mij een hele waslijst waarom chocola (lees: pure rauwe biologische cacao) zo gezond is.

Waar let je op als je cacao koopt?

Je moet de goede rauwe pure cacao, die gefermenteerd is, niet verwarren met de cacao/chocola die je in de winkels vindt. In de winkels ligt bewerkte chocolade die gemaakt wordt van cacao die geroosterd is, die suiker bevat en melk en nog meer ingrediënten die ervoor zorgen dat chocola verandert in vaste vorm maar die niets met gezondheid te maken hebben. Vooral de melk in chocola zorgt ervoor dat antioxidanten die erin zitten nauwelijks in het lichaam opgenomen kunnen worden. De lactose in de melk kan niet goed worden afgebroken en vormt een slijmlaag in de dunne darm en later ontstekingen in de dikke darm. En weg is de opname van de antioxidanten. De echte voordelen van cacao tref je alleen aan in de onbewerkte pure rauwe vorm.

  1. Let erop dat je biologische rauwe cacaopoeder neemt die voor 100% uit cacao bestaat. Geen enkel ander ingrediënt dus.
  2. Pas op voor Dutched cacao. Dat is cacao/chocola die bewerkt is op een manier die in Nederland uitgevonden is, dus Dutch. Door dit proces wordt de smaak zachter en minder bitter. De cacao wordt er ook donkerder van waardoor hij puurder lijkt dan hij is. Het jammere is verder dat werkelijk alle gezonde stofjes door dat proces afgebroken worden. Kies dus altijd voor rauwe onbewerkte cacao, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Op de verpakking zal dat vermeld staan als RAW. Dat is bij chocola/cacao hét toverwoord. RAW en BIO. Niet alle niet-rauwe chocola is behandeld (lees geraffineerd) maar wat mij betreft: Kies het zekere voor het onzekere.
  3. Als je tóch chocola in de winkel wilt kopen, kies dan altijd voor minimaal 70%. Want zelfs chocola met 60% cacao bevat nog steeds veel suiker. En ook al kies je voor 70%, dan nóg is het niet zeker, en ook niet zichtbaar, of die chocola niet teveel geraffineerd is tijdens het fabricageproces. In 9 van de 10 gevallen zeker te weten van wel. Kijk ook altijd op het etiket wat erin zit; wat vooraan in het rijtje staat, zit er als meeste in. Alhoewel met die volgorde tegenwoordig ook al weer gesjoemeld wordt. Dat zetten ze suiker achteraan ook al zit dat er het meeste in. Jammer toch.
  4. Probeer te kiezen voor biologisch en fair trade. Zo zorg je ervoor dat de werknemers een eerlijk loon krijgen en kies je ook de onbespoten onbewerkte variant. Soms is de níet biologische variant lekkerder dan de biologische. Als je toch biologische wilt eten, probeer dan een paar merken uit en kies diegene die het dichtst bij je eigen smaak ligt.
  5. Het hoeft niet perse een magere variant te zijn. In cacao zitten goede vetten en hoe méér vet, hoe meer verzadigend het is en hoe minder het effect is op de bloedsuikerspiegel
  6. Het mooiste is dat de cacao komt van gecertificeerde bedrijven. Dan weet je dat de werknemers eerlijk behandeld en betaald worden.

Waar smaakt rauwe cacao naar?

Pure rauwe cacao smaakt ronduit bitter. Je moet daarvan houden. Als je chocolade in de winkel koopt, is die altijd opgebouwd uit 3 hoofdbestanddelen: Cacaoboter, cacao en suiker. Er kunnen ook nog andere stoffen in zitten maar dit zijn de 3 hoofdingrediënten. Hoe meer cacao er in zit, hoe minder cacaoboter of suiker erin zit. Het gaat om de verhoudingen. Helaas pakken heel veel mensen naar melk chocolade of zelfs naar witte chocolade.

Suiker

Niet de cacao die in de chocolade zit, maakt de repen ongezond maar de suiker. De meeste mensen zijn van nature zoetekauwen en pure cacao (méér dan 70%) moet je echt leren eten. Zo is het ook met rauwe pure cacaopoeder. Dat moet je ook leren eten of zelf lekker maken. Dat kan door te combineren met bijv. amandelmelk en wat stevia. Of je maakt een combinatie met noten of gedroogd fruit. Ook kun je van rauwe cacaopoeder een heerlijk havermout ontbijt maken, of chocopannenkoeken, choco-ijs, chocomelk. Mogelijkheden te over en na een poosje wil je niet anders meer dan de echte pure rauwe biologische cacao.

Wat maakt cacao zo gezond?

  1. Cacao maakt je gelukkig omdat het het serotonine gehalte in de hersenen verhoogt. Dit is meteen de reden dat vrouwen tegen de tijd dat ze hun menstruatie hebben echt kunnen snákken naar cacao. De hormonen liggen vaak overhoop waardoor het serotonine gehalte daalt en dan kunnen ze een extra shot van het geluksstofje wel gebruiken.
  2. Het heeft een licht bloedverdunnend effect waardoor de werking hetzelfde is als van een aspirientje. Dit zal de bloeddruk helpen verlagen en dat is goed voor hart en bloedvaten.
  3. Rauwe cacao is het middel tot de eeuwige jeugd vanwege de antioxidanten die erin zitten. Die beschermen de lichaamscellen tegen allerlei vrije radicalen waardoor we langer jong blijven
  4. Cacao helpt je om af te vallen vanwege de MAO-remmers (zitten normaal in afvalpillen) die erin zitten en de stimulerende werking op de stofwisseling. Tip: Neem voor het eten een kop warme chocolademelk van pure rauwe cacao en amandelmelk. Een beetje opwarmen om de antioxidanten vrij te laten komen en de eetlust te remmen.
  5. Pure rauwe cacao beschermt je huid tegen huidkanker en helpt tegen verbranding door de zon. Tevens heeft cacao een hydraterend effect op de huid met als resultaat een gezondere en stralendere huid.
  6. Cacao is een fantastisch middel bij hoest en werkt beter dan codeïne of andere hoestdrankjes en/of medicijnen.
  7. Het helpt de nieren om beter te functioneren.
  8. Cacao heeft een stimulerend effect op het geheugen doordat het de bloedtoevoer naar de hersenen verbetert.
  9. Pure rauwe cacao bevat magnesium wat een positief effect heeft op de energie, preventief werkt bij osteoporose en het lichaam helpt om diabetes type 2 te voorkomen
  10. Cacao heeft bloedsuiker regulerend effect waardoor er minder kans is op insuline resistentie.
  11. Het heeft een stimulerend effect op de darmen.
  12. De vetten in cacao zijn van dezelfde kwaliteit als vetten in olijfolie. Dit heeft een positief effect op de hele gezondheid. 

Cacaonibs

Een heerlijk product dat ook van de cacaobonen gemaakt wordt, zijn de cacaonibs. Er zijn heel veel verschillende merken. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan dan uiteindelijk 1 merk gevonden waar ik echt tevreden over ben en waar het minste suiker in zit van alle merken. Ook nog eens biologische. Dat zijn deze cacaonibs.

365 dagen GEZOND(er) van A tot Z.

Vind je dit soort informatie waardevol? Er is online inspiratieprogramma, 365 dagen GEZOND(er) van A tot Z. Zeker in deze tijd van sociale afstand is er veel behoefte hebben aan digitale informatie. De EetLijn brengt veel waardevolle informatie bij je thuis. Hoe zou je het vinden? Een jaar lang elke dag wakker worden met een tip van Nettie? Je kunt het programma boeken voor € 127,00 via deze link: 365-dagen-gezonder-van-a-tot-z. Liever per maand betalen? Kies een maandabonnement voor €15,00 per maand. Klik op deze link voor meer informatie of metéén boeken: 365-dagen-gezonder-van-a-tot-z-maandelijks. Ontvang nu, vanwege de barre tijd waarin we zitten, de eerste maand gratis. Je kunt dan gratis uitproberen of dit programma iets voor je is en je kunt gewoon weer opzeggen. Gebruik voor het afrekenen de kortingscode GEZONDHEID.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This