Chronische stress en buikvet, De EetLijn

Chronische stress, 10 tips om in actie te komen

4 september, 2019 | 2 reacties

Heb je last van een dikke buik en dunne benen? Dan heb je waarschijnlijk ook last van chronische stress. Door de chronische stress zal je lichaam haar energie uit de spieren weghalen. Bovendien kan chronische stress ervoor zorgen dat niet gebruikte energie opgeslagen wordt als buikvet. Met als gevolg dat de verhoudingen van je lichaam een beetje zoekraken. Klinkt dit bekend in je oren? In deze blog vertel ik je meer over stress en geef ik je tips hoe je beter met stress kunt omgaan.

Positieve stress

Wie heeft er nooit last van stress? Niemand natuurlijk. Stress hoort bij ons leven en dient ook een goed doel. Je hebt stress nodig om de normale dagelijkse zaken te kunnen doen, zoals opstaan en aan de slag gaan. Sommige mensen presteren beter als de stress toeneemt. Ik ben zelf zo iemand die pas echt in haar element komt als de druk toeneemt en er een deadline gehaald moet worden. Daar word ik creatiever van en het geeft me tomeloze energie. Dus alhoewel het woord stress best een negatieve bijklank heeft, hoeft stress helemaal niet slecht te zijn.

Waar komt stress vandaan?

Toen we allemaal nog in grotten woonden, was stress vooral heel functioneel. Want stress veroorzaakt een plotselinge piek in de adrenaline. Hierdoor kun je vluchten als het moet (voor een leeuw of een beer) of jagen (voor de dagelijkse maaltijd). En ook al halen we nu ons vlees bij de slager en hoeven de meeste mensen niet meer te vluchten voor wilde dieren, ons lichaam is in al die tijd niet heel erg veranderd. De mechanieken en systemen die in gang worden gezet door stress werken nog precies hetzelfde.

Chronische stress

We ervaren nu stress op een heel andere manier: het plotselinge wakker worden van de wekker, in de file naar je werk, collega’s waar je niet mee overweg kunt, gezinsproblemen, geldschulden of een bedrijf wat niet loopt. Het zijn allemaal stressfactoren die erger zijn dan een leeuw. Want als de leeuw weg is, is de stress voorbij. Maar alle problemen van de 21ste eeuw blijven lang hangen. Ze zijn niet acuut, maar chronisch.

Uit balans

Door chronische stress raakt je energiehuishouding uit balans. Stress zorgt ervoor dat je cortisol aanmaakt in de bijnieren. Hierdoor krijg je een energie-impuls. Met die energie moet je rennen, vluchten, wegwezen. Maar wat doen we? We blijven in onze stoel, we zitten vast in de file, we houden ons in tegenover onze dierbaren. Kortom, de energie kan nergens heen. In plaats daarvan slaat ons lichaam de overtollige energie op in het buikvet. En dat buikvet wordt zichtbaar als een massa tussen borsten en navel. Deze dikke buik moet je niet verwarren met het mooie kleine vrouwelijke buikje onder je navel. Hier moet je juist zuinig op zijn. Dit buikje helpt je de vrouwelijke hormonen aan te maken die het leven aangenaam maken.

Chronische stress…een energievreter

De energie die nodig is om cortisol (het stresshormoon) aan te maken, haalt je lichaam o.a. uit zijn spieren. Want de focus van je lichaam ligt bij stress even niet op de spijsvertering, maar op de bedreigende situatie. De energie moet érgens vandaan komen en je lichaam is bereid je spiermassa op te offeren om maar aan energie te komen. Bij langdurige stress merk je dat aan je armen en benen, die worden dunner.

Alarm!

Alle alarmbellen moeten afgaan als je een dikke bovenbuik krijgt, dunnen benen én je daarbij ook nog eens moe je bed uitkomt. Dan weet je zeker dat je stress-cyclus ontregeld is. Je stress-cyclus hoort te pieken in de ochtend, als je wakker moet worden en aan de slag moet gaan. Tegen de avond daalt je stresslevel om ’s nachts helemaal tot rust te komen. Ben je ’s avonds heel actief en kun je niet in slaap komen? Kom je ‘s morgens uitgeput je bed uit? Dan is het de hoogste tijd om in actie te komen! Breng je lichaam en geest weer in balans met deze praktische tips.

  1. Eet drie keer per dag een gezonde maaltijd (behalve in fase 1 van De EetLijn; dan eet je tijdelijk wat extra tussendoortjes om de verbranding aan te jagen).
  2. Een gezonde maaltijd bestaat uit een evenwichtige opbouw van een derde koolhydraten, een derde vetten en een derde eiwitten.
  3. Zorg voor een gezonde en evenwichtige bloedsuikerspiegel.
  4. Eet geen suiker.
  5. Matig met koffie, thee en alcohol.
  6. Eet niet te veel.
  7. Zorg voor je hersenen: slik Omega-3.
  8. Eet alleen goede vetten en eiwitten.
  9. Drink veel water.
  10. Hap zuurstof door buiten te bewegen.
  11. Pak op tijd je rust.
  12. Modder niet alleen verder met je problemen. Ga indien nodig in therapie.
  13. Doe aan zelfontwikkeling. Doe een cursus.
  14. Lees jezelf sterk. Er zijn veel goede zelfhulpboeken.

10 tip om stress te voorkomen

Het is best moeilijk om de spiraal van slechte gewoontes te doorbreken. Als je een dikke buik hebt en veel stress ervaart, dan zal hierdoor de stress alleen maar toenemen. Vaak kun je wel wat hulp van buitenaf gebruiken. Maar als je nog niet in die neerwaartse spiraal zit, maar je herkent wel signalen die je erin zouden kunnen duwen, dan kun je nú al je leven veranderen. Daarom geef ik je ook 10 tips om chronische stress te voorkomen.

  1. Neem de tijd voor ontspanning.
  2. Bepaal je grenzen. Zeg eens wat vaker NEE en blijf bij jezelf.
  3. Leer te luisteren naar je lichaam en maak keuzes.
  4. Niet alles hoeft perfect. Goed = goed genoeg.
  5. Doe niet alles tegelijk.
  6. Herken je typische stress-signalen en doe er iets mee.
  7. Waar ligt je passie? Doe hier iets mee. Probeer iets van je passie in je werk te brengen.
  8. Ontdek wat energie kost en wat energie oplevert. Neem afscheid van energieverslindende mensen. Omarm de mensen waar je energie van krijgt.
  9. Geniet van het leven. Het gaat er niet om wát je meemaakt, maar hóe je het beleeft. Bekijk alles, zoveel mogelijk, van de positieve kant.
  10. Spiegel jezelf of vergelijk jezelf niet met anderen. Jij bent uniek en speciaal. Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. Trek je aan iemand op, maar blijf jezelf.

Samen lukt het wél!

De live-uitzendingen via facebook die ik elke week gratis geef, geven mij heel veel energie. Hierdoor voel ik dat het mogelijk is om mijn doel te behalen om van Nederland het gezondste land ter wereld te maken. Ik leef natuurlijk ook voor deze passie en dat helpt mij om gelukkig te zijn, alhoewel ik natuurlijk ook mijn portie tegenslag ken. Kun jij wel een beetje hulp gebruiken om minder stress te ervaren? Neem dan eens een kijkje op de website van De EetLijn. Misschien kun je zelfs elke dag wel een beetje ondersteuning gebruiken. Meld je aan bij www.deeetlijn.nl/365-dagen-gezonder. Je krijgt dan elke ochtend bij het wakker worden een gezonde tip van ‘tante’ Nettie, artikelen over voeding, hoe je bepaalde dingen kunt bewaren en klaarmaken, lekkere recepten, leuke kookvideo’s en nog veel meer. Want samen lukt gezonder leven wel!

 

 



Pin It on Pinterest

Shares
Share This