Coronavirus, De EetLijn

Coronavirus en 12 gezonde tips

21 maart, 2020 | 4 reacties

Voel jij je soms ook zo machteloos om te moeten strijden tegen een onzichtbare vijand? Ik heb namelijk dat gevoel. Want hoewel ik heel goed besef dat we allerlei maatregelen moeten nemen om het Coronavirus in te dammen en ik me daar ook strikt aan houd, ken ik nog niemand in mijn omgeving die ziek is geworden. Het is nog steeds zo onwerkelijk, zo onzichtbaar! Om ervoor te zorgen dat mijn weerstand in ieder geval hoog blijft, let ik wel extra goed op mijn gezondheid. Ik heb een dagelijkse to-do lijst samengesteld met preventiemaatregelen die ik graag met je wil delen. 

Het Coronavirus woedt maar de natuur gaat ‘gewoon’ zijn Goddelijke gang

Gisteren wandelde ik met mijn kleindochter over de dijk en werd ik plotseling overvallen door de gedachte dat de natuur gewoon doorgaat. Het gaf me hoop omdat ik de vogeltjes hoorde zingen, de voorjaarsbloemen uitbundig zag bloeien en omdat de zon gewóón weer scheen! Ik besefte dat de wereld dan wel in brand staat, maar dat de kracht van de natuur never nooit gestopt kan worden. Sterker nog, het lijkt wel of natuur uitbundiger is dan ooit; ik voelde daardoor ook meer energie in mezelf stromen.

Vrije tijd

Het was natuurlijk ook heerlijk om zomaar op een donderdagmorgen met mijn kleindochter te kunnen wandelen. Nou ja, wandelen, dat is natuurlijk saai als je 9 jaar bent. Dus ík wandelen en zij mee op de skeelers. Want door de sluiting van de scholen, het vermijden van sociale contacten en het thuiswerken is er ineens een hoop vrije tijd in heel veel agenda’s. Er is opeens tijd voor ontspanning zoals spelletjes doen, een legpuzzel maken (voor mijn gevoel al 100 jaar geleden dat ik aan een legpuzzel zat), of op pad met je kleindochter. Die anderhalve meter tussenruimte was geen probleem want de kleindochter op skeelers was door oma nauwelijks bij te benen!

Coronavirus en angst

Toch is het vakantiegevoel wat ik vorige week nog had wel een beetje aan het wegebben. Dat komt mede omdat ik steeds meer de ernst van de zaak ga inzien. Ik probeer niet angstig te worden want angst is een slechte raadgever. Toch is er wat angst nodig om je bewust te worden dat er met het Coronavirus niet te spotten valt. Het kan dodelijk zijn, ook bij jonge mensen, dus moeten we niet licht omspringen met alle beschermende maatregelen. Als de angst echter verlammend gaat werken, kan het averechts werken want de angst op zich kan al net zo ziekmakend zijn als het Coronavirus zelf. En dat is natuurlijk nooit goed. Ik heb me daarom ook voorgenomen om, nog meer dan normaal, actief aan mijn gezondheid te werken. Ik zorg ervoor dat ik weerbaar word en als ik toch besmet zou raken, weer snel(ler) kan herstellen.

To-do lijst bij het Coronavirus

Mijn beschermingsmaatregelen tegen het Coronavirus heb ik omgezet in een dagelijkse to-do lijst. Dat klinkt al lekker actief en werkt uitstekend tegen angst en verlamming. Hoe fijn is het om het gevoel te hebben dat je er alles aan doet om het virus de baas te blijven? Maar let op; de 12 tips die ik met je deel zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik volg ze vanuit mijn gevoel en datgene wat ik geleerd heb tijdens de opleiding orthomoleculaire geneeskunde en ervaren heb in mijn beroep als orthomoleculair therapeut als het gaat om weerstand opbouwen. Ik hoop dat ik je met mijn tips op weg help om zelf ook een to-do lijstje te maken.

  1. Houd de moed erin.

Nee, dit is geen inkoppertje. Ik vind het een belangrijke eerste levenswijsheid die ik elke dag als een mantra voor mezelf herhaal.

  1. Denk om je vitamine C.

Gezond eten doe ik altijd al. Maar nu let ik er extra op dat ik voldoende vitamine C binnen krijg. Sommige wetenschappers proberen de gezonde werking van vitamine C te ontkrachten maar ik weet zeker dat je hier niet genoeg van binnen kunt krijgen. Het zal zeker niet helpen om het virus op de vlucht te jagen maar vitamine C is een antioxidant en kan je immuunsysteem een enorme boost geven. Heel belangrijk, zeker in deze tijd. Vitamine C zit in fruit en groente en dat eet ik dus heel veel. Bovendien slik ik voor de zekerheid 4x per dag een vitamine C tablet extra.

  1. Veel drinken.

Ik houd mijn lichaam van binnen schoon door veel te drinken. Met name water en groene thee. Líters gaan er bij ons per dag doorheen. Groene thee versnelt de stofwisseling en is goed voor je cholesterol en tegen ontstekingen. Een lichaam wat minder ontstekingen heeft, is gezonder en beter bestand tegen ziekmakers.

  1. Basissuppletie van De EetLijn

In mijn voedingsprogramma De EetLijn gebruiken we elke dag een paar basissupplementen. Een zeer goede multi, een omega 3 en een plantaardig eiwitpoeder. Ik zorg ervoor dat ik ze trouw inneem en dat ik altijd een voorraadje achter de hand heb.

  1. Extra zink in de strijd tegen het Coronavirus

Door in deze periode nog extra supplementen te slikken verhoog ik mijn weerstand. Ik gebruik 2x per dag een zakje zinkpoeder. Je kunt zink in drie vormen kopen; als zuigtablet, in poedervorm of als capsule. Kies alleen voor de eerste twee vormen, want zink moet langzaam op je tong smelten om goed opgenomen te worden in je lichaam en niet direct als een capsulebommetje in je maag te belanden.

  1. Extra vitamine D.

Vitamine D, en dan met name vitamine D3, is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Het helpt ook je immuunsysteem te versterken en blij en opgeruimd te zijn. Het is namelijk ook een middel tegen depressies en dat je in deze tijd licht depressief zou worden, o.a. door eenzaamheid, dat is niet zo verwonderlijk. Vitamine D krijg je door zonlicht op je huid. Maar zeker nu we door alle preventieve maatregelen veel binnen zitten, is het belangrijk er een beetje extra van te nemen. Ik neem 2x per dag een klein tabletje vitamine D3.

  1. Oestrogeen

Wist je dat vrouwen over het algemeen minder vatbaar zijn voor het Coronavirus? Dat komt vanwege de oestrogeenhuishouding in het vrouwelijk lichaam. Echter hoe ouder we worden, hoe minder oestrogeen we aanmaken. Daarom kunnen we allemaal wel een handje geholpen worden. Ik gebruik een plantaardig aminozurencomplex met fyto-oestrogeen. Hierdoor blijft mijn oestrogeenniveau min of meer op peil en is mijn lichaam weerbaarder tegen virussen.

  1. Het Coronavirus en gezond troostvoedsel.

Als je je niet helemaal lekker voelt, of niet lekker in je vel zit, dan helpt iets lekkers vaak om je uit de dip te halen; troostvoedsel noemen we dat. Als je namelijk suiker gebruikt, wordt er kortstondig dopamine (het gelukshormoon) aangemaakt. Je krijgt echter later altijd de rekening gepresenteerd. Daarom is het belangrijk om toe te geven aan je oerbehoefte (zoet in stressvolle situaties) zonder karrenvrachten suiker binnen te krijgen. Ik geef op mijn manier toe aan een onverwacht opkomende zoetbehoefte en duik van tijd tot tijd de keuken in om de meest lekkere tussendoortjes te fabrieken waar we heerlijk van kunnen snoepen. Zonder suiker uiteraard!!! Probeer deze heerlijke appeltaartmuffins maar eens uit!

  1. Bewegen

Blijf goed bewegen, ook al is de sportschool gesloten. Wandel, loop hard, doe plankoefeningen. Hoe meer spieren in je lichaam, hoe minder vet er ontstaat. Met als resultaat minder kans op ontstekingen. Bovendien gaat door pittige bewegen en sporten je hartslag omhoog waardoor je dieper moet ademhalen en schonere longen krijgt.

  1. Zorg voor je darmen met probiotica

Om mijn darmen optimaal werkend te houden, neem ik elke dag probiotica in de vorm van zelfgemaakte kefir. We drinken met z’n tweeën wel een liter per dag. Bovendien eten we nu minstens 1 à 2 keer per week zuurkool. Dat zit boordevol vitamine C en is een probiotisch product waar je darmen super blij van worden. Mede daardoor gaat je weerstand omhoog.

  1. Koud!!!!

Ik verbeter mijn immuunsysteem extra door elke dag langdurig koud af te douchen en ben inmiddels verslaafd geworden aan dat lekkere tintelende gevoel na afloop. Ik moet er altijd wat van hijgen en dat is goed voor mijn longen. Mijn endorfinespiegel stijgt en daardoor krijg ik een geluksgevoel en meer energie om de dag te beginnen. Nog beter voor de gezondheid is een complete onderdompeling in koud water. Met winterzwemmen kun je dat bereiken. Door de intense kou stijgt je lichaamstemperatuur binnen 60 seconden tot wel 40 °C. Virussen overleven deze snelle temperatuurstijging niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik houd het voorlopig nog even bij de koude douche!

  1. Humor

Mijn to-do lijst sluit ik af met de tip om hoe dan ook de humor erin te houden. Want om door deze crisis heen te komen moeten we elke dag ook wel even kunnen lachen. Gisterenavond heb ik voor Anton en mezelf mondkapjes gemaakt van boerenzakdoeken, gezien onze agrarische achtergrond. We leken wel een paar boeven. We hebben dubbel gelegen van de lach. 10 minuten later kregen we een berichtje via de mail dat we onze jongste dochter Rieke, die woont in een woonomgeving voor verstandelijk beperkten, voorlopig niet kunnen zien. Toen stond het huilen ons nader dan het lachen want wanneer je je geliefde in een verzorgingshuis of elders niet meer kunt opzoeken, dan is dat heel erg moeilijk. Maar we beseffen dat dit overgaat en maken er samen het beste van. Een beetje humor op zijn tijd kan daarbij helpen.

Aanbieding 365 dagen lang fit en gezond

Ik heb de laatste tijd heel veel reacties gekregen van deelnemers aan mijn online inspiratieprogramma ‘365 dagen GEZOND(er) van A tot Z’ dat ze zo blij waren met de dagelijkse mail. Toen ze nog werkten, schoten de mails er wel eens bij in maar nu is er volop tijd om van de mails te genieten en de recepten te maken. Elke dag wakker worden met een mail van Nettie en tussen al het trieste en heftige nieuws door elke ochtend een zonnestraal om de dag mee te beginnen. Een blog, een heerlijk recept, een kookvideo, weetjes voor in de keuken enz. enz. Om iets terug te doen voor mijn fans, heb ik besloten dat je in deze crisistijd de eerste maand helemaal maand gratis krijgt. Je kunt je aanmelden voor het jaarabonnement voor de prijs van € 15,00 per maand. Dat kan via deze link: Als je gaat afrekenen en je gebruikt de code GEZONDHEID, vervalt metéén de eerste betaling. Daarna is dit programma maandelijks opzegbaar.

Advies

Mocht je meer willen weten over de suppletie, laat je goed adviseren. Je kunt me altijd mailen als je meer wilt weten: [email protected].

 

 

 





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This