De Blue zones, De EetLijn

De Blue Zones, lees hier de 9 geheimen en word 100 jaar jong

11 mei, 2019 | 0 reacties

100 jaar oud worden in goede gezondheid. Dus… 100 jaar jong. Dat zie je vooral in de Blue Zones. Heb je daar wel eens van gehoord? Dat zijn 5 gebieden ter wereld waar de mensen met gemak 100 jaar worden of zelfs meer. Daar worden leeftijden bereikt van 120, 130 jaar. Dat is heel bijzonder en daarom zijn er onderzoeken gedaan naar de factoren die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Er is onderzocht wat die 5 Blue Zones nu anders maakt dan ándere gebieden ter wereld en uiteindelijk zijn er 9 punten ontdekt die die 5 gebieden allemaal gemeenschappelijk hebben.

Factoren

Er zijn 2 soorten factoren die bepalen of je wel of niet oud kunt worden in goede gezondheid.

  1. Genetische factoren – Dat zijn je genen en als je geluk hebt, heb je een lot uit de genenloterij gewonnen. Toch bepalen je genen maar voor een klein deel of je wel of geen kans hebt om gezond oud te worden.
  2. Epigenetische factoren – Dit zijn de omgevingsfactoren en die hebben méér invloed op je gezondheid dan de genetische factoren. De epigenetische factoren kun je weer onderverdelen in:
    • Beïnvloedbare factoren – je mag hierbij denken aan voeding, beweging, drinken, roken enz. enz. Allemaal zaken die je min of meer zelf in de hand hebt.
    • Niet beïnvloedbare factoren – je mag hierbij denken aan de milieuverontreiniging, electrosmog, de stress van deze tijd, financiële zorgen, relaties die onder druk staan en dat soort zaken. Hoe je ook je best doet, hier kom je bijna niet onderuit omdat ze inherent zijn aan het leven in deze tijd.

De Blue Zones

Toch kan een mens genetisch gezien wel 130 jaar worden. Het zijn de omgevingsfactoren die dat verhinderen. Maar er zijn gebieden in de wereld waar de omgevingsfactoren wél ideaal zijn, dat zijn de Blue Zones. De Blue Zones zijn 5 gebieden ter wereld waar veel mensen wonen die 100 jaar jong worden. De gebieden waar ik het over heb, zijn:

  • Sardinië, een eiland behorend bij Italië
  • Okinawa, een Japanse eilandengroep
  • Lomo Linda, Californië
  • Ikaira, Griekenland
  • Nicoya, Costa Rica

De 9 grote geheimen die de mensen in deze gebieden gemeenschappelijk hebben:

De gebieden die behoren tot de Blue Zones blijken na onderzoek 9 grote ‘geheimen’ te hebben waardoor de mensen daar met gemak zo oud worden in hoge gezondheid. En als je de punten overloopt, dan zie je dat daar nog niet eens extreem over voeding gesproken wordt. Althans, niet op de manier waarop wij hier in Nederland met voeding bezig zijn. Ik ga alle punten even kort met je overlopen.

1. Natuurlijke beweging

Met natuurlijke beweging bedoel ik tuinieren en huishoudelijk werk. De mensen in deze gebieden maken geen gebruik van de sportschool en gaan niet hardlopen of trimmen. Ze hebben voor het huishouden en de tuin geen mechanische hulpmiddelen en doen alles op eigen kracht. Dit is de meest natuurlijke vorm van beweging die er is.

2. Dagelijks de pauzeknop indrukken

Uiteraard hebben de mensen in deze gebieden last van stress, net zo goed als jij en ik. Dat heb je ook nodig om te kunnen functioneren. Maar ze beschikken ook over dagelijkse routines om de stress af te schudden waardoor de stress niet ziekmakend is.

3. De 80% regel

Deze regel slaat op de hoeveelheid eten die genuttigd wordt. Er is een groot verschil tussen eten totdat je geen honger meer hebt of te eten tot je vol zit of er bijna bij neervalt. De mensen in deze gebieden eten tot ze hun maag voor 80% gevuld hebben en stoppen dan. In de late namiddag of vroege avond nemen ze hun laatste (lichte) maaltijd en daarna niet meer. Dat is heel wat anders dan hier in Nederland waar half in de avond de zakken chips of borrelnootjes op tafel komen.

4. Bonen

In deze gebieden wordt vaak voor bonen gekozen als eiwitbron en ligt er niet dag in dag uit vlees op het bord. Er wordt daar maximaal 5x per maand iets van vlees gegeten of andere dierlijke eiwitbronnen. Verder vullen ze hun maag met overwegend plantaardige voeding. Bonen passen niet in fase 1 van De EetLijn omdat ze te zetmeelrijk zijn waardoor je niet in ketose komt. Maar voor fase 2 en daarna zijn bonen een prima bron van plantaardige eiwitten.

5. Rode wijn

In die gebieden worden dagelijks 1 à 2 glazen rode wijn gedronken maar altijd tijdens de maaltijd die gezamenlijk met vrienden gegeten wordt. De gezelligheid, het samenzijn, het praten met elkaar staat voorop en dat dat gepaard gaat met een paar glazen wijn kan de ‘feestvreugde’ alleen maar te verhogen en blijkt voor je gezondheid okay te zijn. Dat is een heel andere manier van alcoholgebruik dan die je hier in Nederland ziet waar mensen vaak vluchten in de drank omdat ze bepaalde situaties niet aan kunnen. Dan maakt alcohol namelijk meer kapot dan je lief is.

6. Geloofsgemeenschap

De mensen die daar zo oud worden, maken allemaal deel uit van een geloofsgemeenschap. Uit onderzoeken is gebleken dat deel uitmaken van een geloofsgemeenschap en het plm. 4x per maand bijwonen van een dienst die op het geloof gebaseerd is, wel 4 tot 14 jaar kan toevoegen aan je leven.

7. Geliefden

Bijna alle honderdjarigen in de Blue Zones stellen familie en geliefden op de eerste plaats. Grootouders wonen vaak in de buurt van de kinderen of op hetzelfde erf en groeien met elkaar op. Daardoor blijkt er minder ziekte en sterfte onder de kinderen te zijn. Mensen in deze gebieden zijn ook vaak veel trouwer aan hun levenspartner dan dat we hier gewend zijn in West Europa. (Groot)ouders investeren veel in kinderen en kleinkinderen en ontvangen dat terug als ze zelf oud zijn.

8. Het juiste sociale netwerk

Mensen maken deel uit van de juiste omgeving, een goed sociaal netwerk. Zaken zoals roken, overgewicht, geluk en eenzaamheid blijken besmettelijk te zijn en als je deel uitmaakt van een groep met goede gezonde gewoontes, dan neem je die als vanzelf over.

9. Je Ikigai, je levensdoel

Het hebben van een levensdoel, je Ikigai. Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt van allemaal en één van de geheimen van een lang, gezond en gelukkig leven. Het hebben van een levensdoel kan zomaar 7 jaar aan je leven toevoegen. Je ikigai is je passie, je levensmissie, de reden waarom je ’s morgens je bed uit komt, de zin van je bestaan. Volgens de Japanse traditie heeft iedereen een ikigai. Het is één van de geheimen van een lang, tevreden en gezond leven.Hier is een prachtig boekje over geschreven. Klik op het plaatje hieronder voor meer informatie.

Ikigai





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This