De weegschaal, wat doen we ermee?

14 maart, 2019 | 0 reacties

De weegschaal zegt niets over je gezondheid!

De weegschaal kan je dag maken of breken. Een onsje erbij maakt je diep ongelukkig en met een paar grammetjes eraf loop je de hele dag te stralen! Maar waarom laten we ons zo leiden door dat gekke meetinstrument? De weegschaal zegt namelijk lang niet alles over onze gezondheid. Echt niet! Ik zal je uitleggen hoe dat zit.

Wat is een gezond gewicht?

Veel mensen meten zichzelf omdat ze een gezond gewicht willen hebben. Door regelmatig op de weegschaal te staan, denk je controle te houden over je gezondheid en daarmee over je leven. Maar ben je daarmee ook gelukkiger? Die vraag valt natuurlijk moeilijk te beantwoorden maar je kunt je wel afvragen wat een gezond gewicht eigenlijk is. Je gewicht wordt bepaald door een combinatie van spiermassa, vetmassa, botten, organen en vocht. Door hier één cijfertje aan te hangen, weet je eigenlijk nog niets. Het kan inderdaad zo zijn dat je te veel vetmassa in je lijf hebt, maar je gewicht kan ook grotendeels door je spiermassa veroorzaakt worden. Met te veel vet ben je ongezond, veel spiermassa wijst juist op een gezonde levensstijl. De weegschaal laat jou dat verschil niet zien.

Fit en vitaal

Zelf heb ik 30 jaar gelijnd en gejojood en uiteindelijk werd ik alleen maar dikker! Elke dag stond ik op de weegschaal maar daar werd ik niet gezonder van. Tot ik in aanraking kwam met de kracht van gezonde voeding en ik ontdekte dat je door een gezonde leefstijl i.c.m. voedingssupplementen wel blijvend af kon vallen. Ik ben in die tijd in 12 weken tijd 16 kilo kwijt geraakt en kreeg mijn lichaam een GEZONDere samenstelling. Nu ben ik al 15 jaar constant op hetzelfde gewicht (een schommeling van 2 kilo noem ik constant) en is mijn gezondheidsleeftijd onder mijn kalenderleeftijd. Ik voel mij energieker dan ooit. Vanuit die ervaring heb ik in 2015 De EetLijn opgericht, een leefstijlprogramma waarmee je in relatief korte tijd je gezondheid enorm kunt verbeteren met als bonus dat je een gezond gewicht tegemoet mag zien.

Hoe bepaal je of je fit bent?

Bij De Eetlijn wordt wel gebruik gemaakt van de weegschaal, zeker in het begin, omdat je vaak qua gewicht snel resultaat ziet en dat motiveert natuurlijk enorm. Maar ik hecht eigenlijk veel meer waarde aan de Tanita Body Scan om te bepalen hoe gezond iemand z’n gewicht is.

Wat meet dit apparaat allemaal?

  • Vetpercentage: Een gezond vetpercentage is voor vrouwen ongeveer 30% en voor mannen 18%. Afhankelijk van de leeftijd uiteraard.
  • Visceraal vet: Dit is het vet wat rond en tussen je organen ligt en is het meest gevaarlijke vet. Onderhuids vet heb je nodig om je organen te beschermen maar visceraal vet mag niet te hoog zijn; voor een vrouw liggen tussen de 4 en 6, hooguit 7 en voor mannen tussen de 6 en 8, hooguit 9. Ligt je waarde hierboven, dan heb je een meer kans op gezondheidsproblemen.
  • Spiermassa: Door meer te bewegen en te sporten verminder je lichaamsvet en vergroot je je spiermassa. Spieren verbranden veel calorieën en zorgen voor een goede stofwisseling.
  • Vochtpercentage: Bij De Eetlijn drink je vrij veel. Dat is goed voor je stofwisseling en het uitscheiden van afvalstoffen. Het zorgt dat het vochtpercentage in je lichaam op peil blijft.
  • Metabole leeftijd oftewel je gezondheidsleeftijd: Is die hoger dan je kalenderleeftijd, dan geeft dat ook aan dat er veel winst te behalen is. Je mag denken aan het voorkomen van hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
  • Body Mass Index (BMI): Dit getal zegt aan te tonen of er sprake is van ondergewicht, een normaal gewicht, overgewicht of obesitas. Ik hecht totaal geen waarde aan de BMI, omdat het alleen maar uitgaat van de verhouding tussen je lengte en je gewicht. Een bodybuilder zal een hoge BMI hebben omdat hij gewoon een hoog gewicht heeft, terwijl er niet gekeken wordt naar de hoeveelheid spieren.

Een voorbeeld uit de praktijk

Om de cijfertjes een beetje duidelijk te maken geef ik je een voorbeeld van iemand die ik heb gemeten met de Tanita bodyscan. Er kwam een man van 29 jaar in de praktijk. Zijn totale lichaamsgewicht was 114, zijn vetmassa 42, zijn gezondheidsleeftijd 44 en de waarde van zijn buikvet bedroeg 15. Hij zat dik in het rood (obesitas) en hij voelde zich erg ongelukkig. Na 6 maanden De Eetlijn gevolgd te hebben waren zijn waarden totaal anders. Zijn totale lichaamsgewicht was 83,9, zijn vetmassa 16, zijn gezondheidsleeftijd 29 en de waarde van zijn buikvet 5. Prachtige strakke kaaklijn i.p.v. een flinke onderkin en hij had ontdekt dat hij zijn botten weer kon voelen! Hij was in 6 maanden tijd 15 jaar jonger geworden en was maar liefst 104 pakjes boter kwijt geraakt.

Nog maar een voorbeeld dan

Maar mannen vallen veel sneller af dan vrouwen, zal je nu zeggen. Oké, dan komt er nu een voorbeeld van een vrouw van 62. Precies de leeftijd waarop veel vrouwen de hoop op een gezond gewicht definitief opgegeven hebben. De dame in kwestie begon met De Eetlijn omdat ze zich niet fit voelde (terwijl ze toch sportlerares is) en erg veel last had van haar buik. Haar totale lichaamsgewicht was 76,2, de vetmassa 30,5, haar gezondheidsleeftijd was 67 en de waarde van haar buikvet bedroeg 9. Na 3 maanden woog zij nog 65 kilo en was haar vetmassa 20 met een buikvetpercentage van 7. Haar gezondheidsleeftijd was inmiddels 47. Zij was in 3 maanden tijd 20 jaar jonger geworden maar liefst 40 pakjes boter aan vet kwijt geraakt.

Bruisen van energie!

Dus vraag je nog eens af: wat betekent de weegschaal voor jou? Hoeveel zin heeft het om elke dag te wegen of kun je hem beter in een diepe kast zetten en hem alleen maar heel af en toe tevoorschijn halen! Om thuis van de dwingende weegschaal af te komen, raad ik je de meetmethode van de passende broek aan. Neem één broek als referentie en je weet meteen, als je hem aantrekt, of je bent aangekomen of afgevallen. Wat minstens zo belangrijk is als de Tanita bodyscan en het feit of je bent afgevallen of niet, is je energieniveau. Ben je snel moe en heb je vaak geen zin in van alles, dan lijkt het erop dat je niet op zijn aller gezondst bent. Maar bruis je van energie van de ochtend tot de avond, dan zit het met je gezondheid meestal wel goed. Het beste is natuurlijk om alle metingen met elkaar te combineren: én je broek, én de Tanita bodyscan, én je energieniveau! Als dát allemaal klopt, ben je waarschijnlijk zo gezond als een vis.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This