December De EetLijn

December, hoe kom je die maand goed door en 7 tips voor het nieuwe jaar

2 januari, 2020 | 1 reactie

December…voor velen een lastige maand. Je hebt het ene feestje na het andere. Een cocktail party hier, een dinertje daar, de kerstdagen, noem maar op. Het wordt in veel gevallen een maand van eten, eten en nog eens eten. En dat terwijl je net zo lekker afgevallen was. Je had nog wat leuke jurkjes in de kast hangen en je had voor de december maand nog even stevig gelijnd om wat kilootjes kwijt te raken zodat het allemaal nét wat leuker zou staan. Dan zijn die dagen eenmaal daar en je gaat hélemaal los!!! En in no time hangt die leuke kleding weer in de kast te klein te zijn… Het is een bekend fenomeen. Wat doe jij er aan om de december maand, feestmaand bij uitstek, goed door te komen en om in het nieuwe jaar een goede start te maken?

December, hoe kom je die maand ‘goed’ door? 7 tips

De nodige kilo’s om in je little black dress te passen waren eraf en je bent er helemaal klaar voor, voor de december maand. Je voelt je super en dat wil je graag zo houden. Je hebt zelfs voor de kerst een “gezond” diner van internet afgeplukt in de váste overtuiging je daar aan te houden om je behaalde resultaat vast te houden…… Maar vóór je het weet heb je je laten verleiden door alle lekkere dingen in de winkels en zijn alle goede voornemens om de decembermaand zonder kleerscheuren door te komen, verdwenen als sneeuw voor de zon. Toch wil je niet al te erg schrikken van de weegschaal als de decembermaand weer achter je ligt. Daarom hier een 7-tal tips om aankomen tijdens de feestdagen te voorkomen.

1. December heeft slechts 4 feestdagen

We zijn vaak bang voor de december maand met alle feestjes, dinertjes en verleidingen. Maar welgeteld heeft december maar 4 feestdagen: Sinterklaas, 1e en 2e Kerstdag en Oudejaars avond. We maken het zélf tot een gevaarlijke maand. En even eerlijk: We worden echt niet dik van het eten tijdens die 4 feestdagen. We worden dik van het eten tijdens de overige 27 decemberdagen. De dagen vóór en na Sinterklaas, de dagen vóór en na Kerst en de dagen vóór Oudjaar. Maar…… eerlijk is eerlijk… ik heb die tijd óók gehad en ken het gevoel en zal de laatste zijn om er iets van te zeggen. Ik wil je alléén tips geven hoe het ánders kan.

2. Is het de zonde waard?

Probeer je bij elke hap, elk lekker dingetje wat je in je mond stopt jezelf af te vragen: Ik vind dit lekker maar vind ik het zó lekker dat het de zonde waard is? Vind ik het lekker genoeg om hiervoor buiten mijn boekje te gaan? Aan de andere kant, wees ook niet te streng voor jezelf. Je mag wel een keer mee genieten. Juist als je té streng bent voor jezelf, kan het daarna weer faliekant mis gaan. Probeer de gulden middenweg te vinden, ook in december, en stel jezelf iedere keer weer die vraag: Is het me dit waard? Zo word je bewuster van alles wat je in je mond stopt.

3. De belangrijkste maaltijd, ook in december, het ontbijt…

Wat eet je normaal gesproken als ontbijt? Havermout? Yoghurt of kefir met zaden en pitten en wat fruit? Allemaal prima. En daar geniet je toch óók van? Noem me één reden om het in de december maand anders te gaan doen. Het is verleidelijk om aan de croissants te gaan. Lekker jus d’orange er bij. O ja, ook nog een stukje fruit. Ook heel gezond. Zeker, fruit is gezond, maar als je ontbijt met én een croissantje, én een stuk fruit, én een glas sap, én een krentenbol…. vóór je het weet, gaat je bloedsuikerspiegel als een razende tekeer voel je je dood en dood moe. En dat is wat heel veel mensen in deze december maand overkomt. Dat ze werkelijk alleen maar moe zijn!

4. Blijf goed ontbijten!

Ondanks alle dinertjes en etentjes in de december maand, blijf vooral goed ontbijten. Je bent zo snel geneigd om het ontbijt over te slaan, want, denk je dan, dan heb ik dát alvast niet binnen gekregen. Dat scheelt alweer. Maar dat werkt natuurlijk averechts want als je niet goed ontbijt, heb je met koffietijd al weer trek en ga je zeker zwichten voor de verleidingen van een stuk appeltaart die in de vriezer lag voor onverwachts bezoek. Onthoud 1 ding: Een stevig ontbijt en je kunt er de hele ochtend tegen.

5. Gezonde tussendoortjes

Als je ’s morgens een goed stevig ontbijt hebt genomen, zal je zeker niet de behoefte hebben om bij het bakje koffie, tijdens het winkelen in de stad, weer een stuk gebak te nemen. Je hóeft er toch niet altijd iets bij te nemen? Heb je tóch trek in iets, zorg dat je altijd een handje ongebrande noten meeneemt in je zak of stop een appel in je tas. Dat is altijd beter dan dat je je weer te buiten gaat aan allerlei zaken waar je lijf niet zo blij van wordt.

6. Blij(f) lekker bewegen, ook in december

Niets zo belangrijk, juist ook met de feestdagen, om te blijven bewegen:

  • Juist met de feestdagen, als we niet hoeven te werken, moet er toch wat extra tijd zijn om er lekker op uit te trekken. Dikke jas aan, stevige stappers en huppakee, de paden op de lanen in.
  • Je kunt een strandwandeling gaan maken. Strand is niet alléén voor de zomer. Juist in de herfst en de winter kan het heerlijk zijn aan de kust. Lekker tegen de wind op boxen en na afloop een heerlijke cappuccino in een restaurant.  Of zoek de bossen op. Als er een snijdende wind is, kan het in de bossen heerlijk zacht zijn in de luwte van de bomen.
  • Lekker bewegen geeft méér voldoening dan de hele dag op de bank of in een stoel te hangen met een boek. Ik draag zelf altijd een stappenteller en probeer op wat voor dag dan ook boven de 10.000 stappen te komen. Ik zeg niet dat het altijd lukt maar het stimuleert sowieso om van de bank af te komen. Door lekker actief te zijn, doe je je lichaam een enorm plezier. Minder kans om er kilo’s bij te krijgen maar je blijft ook veel soepeler en blijven bewegen zal je gezondheid in het algemeen ten goede komen. Je verbrandt overtollige calorieën en je zult beter in vorm én fitter blijven!

7. Blijf water drinken

Als je voldoende water blijft drinken, heb je een aantal voordelen:

  • Waar water zit, kan geen eten meer in. Drink vóór elke maaltijd en vóór elk tussendoortje een groot glas water en je zult automatisch minder eten.
  • Als je veel water blijft drinken, worden de afvalstoffen (van o.a. alcohol) beter afgevoerd en is je lichaam minder genoodzaakt om vet op te slaan om de afvalstoffen in op te bergen.

8. Ga onwijs genieten van de mand december en neem je níet voor te gaan lijnen in het nieuwe jaar

Als je er van te voren al van uitgaat dat je zult aankomen in deze maand en als je jezelf ook van te voren al voorneemt om in januari weer te gaan lijnen, is dat een regelrechte vrijbrief om tijdens deze maand los te gaan. Je krijgt dan zo’n soort van “last diner syndrome”. Ken je dat? Dan ga je denken: Ik neem  nog snel wat want nú mág het nog. Straks kan het niet meer dus ik ga nog even lekker verder met mezelf volproppen. Dat heeft een averechts effect want vóór je het weet ben je in deze maand niet 2 kilo aangekomen maar 4 of 5. En álles wat er áán komt, moet er ook weer af. Als je de tips hierboven in gedachten houdt én toepast, heb je een heerlijke feestmaand en hoef je niet te gaan lijnen op de eerste dag van het nieuwe jaar.

Goede voornemens na december en 7 tips om het nu wél te laten lukken

Toch kan ik me voorstellen dat je het nieuwe jaar weer goed wilt beginnen. Dus…goede voornemens… Wie neemt ze níet op 1 januari van elk nieuw jaar? Er wordt veel over geschreven en de meningen zijn verdeeld. Wat me altijd opvalt, is dat er vaker gekeken wordt naar de redenen waarom de goede voornemens vaak al de eerste 2 weken van het nieuwe jaar stranden i.p.v. dat ‘men’ tips geeft hoe je ze wél vol kunt houden. Daarom in dit blogbericht 7 tips om het deze keer wél te laten lukken.

Goede voornemens, waarom zou je ze überhaupt nemen?

In de loop van dagen, weken, maanden en jaren slijten er gewoontes in en dat zijn lang niet altijd de béste gewoontes. Er is niets lastiger dan ingesleten gewoontes (blijvend)  te veranderen. Gewoontes zijn voor veel mensen een soort van houvast. Tradities zijn manieren om mensen structuur in hun leven te geven, richting.  En hoe lastig is het dan om die te veranderen? Daarmee haal je een stukje veiligheid weg. Je moet uit je comfortzone komen, out of the box gaan denken. En dat lukt alléén als je werkelijk wílt veranderen. Daarbij kunnen onderstaande tips je helpen.

1. Niet alles tegelijk willen veranderen!

Als je kijkt naar de lijst van goede voornemens, dat zijn er legio. Is op zich niets mis mee maar wat wél lastig kan zijn, is dat mensen in één keer teveel willen veranderen. Mensen willen én gezonder gaan leven, afvallen, meer bewegen, stoppen met roken, beter voor zichzelf zorgen, meer vrije tijd nemen, het huis opruimen, vaker op vakantie gaan, minder hard werken, poe poe… ik word al moe bij de gedachte alléén al om ál die dingen aan te passen en in één keer te willen veranderen. Doe daarom 1 of hooguit 2 dingen tegelijk.

2. Probeer steeds te kijken naar het resultaat.

Veel mensen hebben goede voornemens en zeggen: Ik ga lijnen, of… ik ga GEZOND(er) eten. Wat je dan doet, je kijkt voorál naar het proces waar je doorheen gaat. Wat veel interessanter en effectiever zal zijn, is te kijken naar het resultaat wat je kunt bereiken. Dus niet: Ik ga GEZOND(er)  eten maar: Ik wil me gewéldig voelen, ik zal er super uit zien, ik kan weer leuke zomerjurkjes aan. Dat is voor mijzelf i.i.g. veel concreter dan GEZOND(er) eten of beter voor mezelf zorgen. Ik wil weten wat ik er aan héb… als ik dat ga doen. Wat het resultaat zal zijn. Dat geldt voor iedereen zo; iedereen zal denken: ‘Okay, en wat héb ik daar aan?’ Dus kijk altijd naar het resultaat.

3. Bekijk je goede voornemens in de positieve zin.

Heb je er wel eens van gehoord dat onze hersenen het woordje ‘niet’ niet herkennen? Als ik tegen jou zeg: ‘Denk niet aan een blauwe auto’, waar dénk je dan aan? Juist.. .je kunt nergens anders meer aan denken dan aan die blauwe auto. Onze hersenen ‘denken’ in beelden. Als je dus zegt: Ik wil niet meer roken. Wat ‘zien’ je hersenen dan? Die cigaret en je kunt alléén nog maar dáár aan denken. Als je denkt: Ik wil schone en gezonde longen, dan zal dát het plaatje zijn wat in je hersenen gezien wordt. Dus altijd positief i.p.v. negatief.

4. Je hoeft het niet alléén te doen.

Niet is zo lastig als bepaalde zaken alléén doen. Je wilt een ander niet opzadelen met je goede voornemens en houdt ze lekker voor jezelf. Wat je daarmee eigenlijk doet: Je houdt een achterdeurtje open. Dus je geeft jezelf bij voorbaat al de kans om terug te krabbelen en je goede voornemens zullen in no time verdwenen zijn als sneeuw voor de zon. Zeg het tegen iedereen die het wil horen dat je aan je leefstijl wilt werken omdat je je fitter en GEZOND(er) wilt voelen, of dat je naar de sportschool gaat om een GEZOND(er) lichaam te creëren. Bazuin het rond want daarmee vraag je om steun bij je achterban en er gaat meteen een dikke grendel op de achterdeur. Zo… die is op slot, ik kan niet meer terug. En dat is toch ook wat je wilt? Niet meer terug maar vóóruit? Óp naar je nieuwe doel!

5. Probeer het met iemand samen te doen.

Als je nieuwe gewoontes wilt aanleren, is het veel gemakkelijker om het met anderen samen te doen dan in je eentje. Zo kom ik metéén bij één van de voordelen terecht van De EetLijn. Elke cliënt van De EetLijn krijgt toegang tot een besloten Facebook groep. Een heerlijke veilige en besloten groep waar je ervaringen en ideeen en tips met elkaar kunt delen. Waar mensen elkaar stimuleren, motiveren en inspireren. Je kunt een keer ‘uithuilen’ want je hebt allemaal wel eens een dip. Veranderen doet pijn want je moet afscheid nemen van een oude gewoonte. Dat kan voelen als een soort van verlies en hoe fijn is het dan om mede EetLijners te hebben om lekker tegenaan te kletsen. En om dan weer een opbeurend woord te horen van iemand die daar ook doorheen gegaan is. Herkenning en gehoord worden zijn echt enorm stimulerend tijdens het aanleren van een nieuwe gewoonte.

6. Beloon jezelf voor elke kleine stap die je gezet hebt.

Elke stap is er één… hoe klein soms ook maar kijk naar elke vooruitgang. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Daar is tijd voor nodig. Zo ook bij  het aanleren van nieuwe gewoontes. Wat voor jezelf heel belangrijk is, is dat je en stappenplan maakt en dat je bij elke bereikte stap jezelf beloont. Stel je wilt 20 kilo afvallen. Stel een aantal tussen doelen en beloon jezelf bijv. bij elke 5e kilo die er af is. Ga lekker naar de film, trakteer jezelf op een boek wat je al zo lang wilde hebben, maakt niet uit. Wees trots op jezelf, zég dat ook tegen jezelf, en beloon jezelf! Dit is veel belangrijker dan jij nu denkt.

7. Verlies je doelen niet uit het oog.

Op een moment dat je sterk bent, is het allemaal niet zo moeilijk. Maar dan komt de stress om de hoek kijken. Op het moment dat er stress is, gaan je ‘eetneuronen’ aan staan, je wordt bijna ‘gedwongen’ om te eten. Het lichaam ervaart stress als een soort van vlucht situatie en om te kunnen vluchten, heb je energie nodig, dus… gaat je lichaam aangeven dat het eten nodig heeft. Dat doen je ‘eetneuronen’. Als je je daar van bewust bent en je houdt je nieuwe doel voor ogen, is het veel gemakkelijker om hier weerstand aan te bieden. Wat handig is, is om een briefje op de koelkast te plakken met je doelen. Of… je wilt strakjes gaan skiën en je skipak van vorig jaar is te strak? Hang het op in je slaapkamer zodat je er iedere keer opnieuw mee in aanraking komt en het zal je helpen je doelstelling vast te houden.

Nog meer tips?

Ik zou deze pagina kunnen vullen met nog wel legio extra tips maar voor nu even genoeg. Ga hier maar lekker mee aan de slag. En laat je het onder aan deze pagina weten als jij ook wat super goeie tips hebt die je met anderen wil delen? Bedankt alvast.

Wil je weten hoe je tóch snel wat kilootjes van de decembermaand kwijt kunt raken? Neem eens een kijkje bij De EetLijn en zoek een coach bij jou in de buurt.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This