Dry january De EetLijn

Dry january en 3 tips om alcoholgebruik te verminderen

2 februari, 2020 | 0 reacties

Dry january

Dry january betekent simpelweg een hele maand niet drinken. De reacties die deelnemers kunnen krijgen, zijn vaak niet van de lucht: “Doe niet zo ongezellig en drink een wijntje met ons mee! Eentje mag toch wel?” Hoe vaak hoor je deze goedbedoelde woorden als je een aangeboden drankje afslaat? Heel vaak en daar kom je snel genoeg achter als je (een poosje) geen alcohol meer wilt drinken. En dan is het soms best moeilijk om stevig in je schoenen te blijven staan en vol te houden dat jij net zo gezellig bent zónder drank op. Voor je lichaam is het in ieder geval een stuk gezonder als je (helemaal) stopt met alcohol. Wil je weten waarom? Lees dan deze blog.

De maand daarna

Dry January is weer voorbij en veel van de mensen die daaraan meededen zullen opgelucht een fles ontkurken en mét alcoholhoudend drankje proosten op de maand erna. Maar er zijn er ook een heleboel die hebben ontdekt dat een leven zonder alcohol veel oplevert. Je slaapt lekkerder, voelt je fitter en je bent waarschijnlijk ook een kilootje lichter. Vorig jaar deed ik zelf mee aan deze ludieke actie, maar in februari nam ik toch maar weer een glaasje en dat werden er snel meer. Totdat ik in mei 2019 besloot om maar helemaal te stoppen met alcohol drinken en sindsdien ‘sta ik droog’, zoals dat heet. En dat voelt prima.

Maar wijn is toch gezond?

Vroeger vond men dat wel. Één wijntje per dag drinken voor een vrouw en twee voor een man zou zelfs goed voor je zijn want het zou…

  1. je cholesterol verlagen.
  2. je algemene gezondheid verbeteren.
  3. kanker remmend werken vanwege de antioxidanten (in rode wijn).

De eerste twee zijn discutabel. De derde reden klopt misschien wel maar om uit wijn zóveel anti-oxidanten binnen te krijgen dat je er profijt van hebt, moet je zoveel rode wijn drinken dat de nadelen veruit de voordelen overtreffen. Bovendien zitten er veel meer antioxidanten in gezond voedsel dus is het veel slimmer om gezond(er) te eten dan om meer te drinken.

Afbraak hersenen

Tegenwoordig beweert men vaak: ‘Als je dan toch drinkt, houd het dan bij één glas per dag.’ Maar veel Nederlanders zitten daarboven: 80 procent drinkt regelmatig meer dan één glaasje en 1 op de 10 Nederlanders is min of meer verslaafd. Is dat erg? Volgens Erik Scherder (hoogleraar Klinische Neuropsychologie) is alcohol, hoe je het ook wendt of keert, een giftige stof die eigenlijk helemaal niet in ons lijf thuishoort. Hij toont met afbeeldingen aan dat al vanaf één glaasje onze hersenen schade kunnen ondervinden. Daarom zou je eigenlijk moeten stoppen. Ik geloof hem metéén. Maar er is ook een andere kant. Als je echt intens geniet van een glaasje en je ervaart bergen stress door de alcohol te laten staan, kan de stress nog erger zijn dan dat ene glaasje. Het wordt pas écht schadelijk als je dag in dag uit ‘moet’ drinken en niet meer zonder kunt.

Alcohol is slecht voor vrijwel alle organen

Alcohol is eigenlijk een gifstof en wordt ook zo herkend door je lichaam. Dat zal er alles aan doen om de alcohol zo snel mogelijk uit je systeem te krijgen. Maar dat kost energie die dan niet meer aan andere dingen kan worden besteed. De belangrijkste gezondheidsnadelen van alcohol zijn:

  1. Alcohol droogt je lichaam uit. Je lichaam verzamelt al het vocht uit je cellen om de alcohol te verdrijven. Bijvoorbeeld uit je hersenen. Hierdoor krijg je erge hoofdpijn, maar erger nog, het veroorzaakt ook hersenafname.
  2. De cellen in je huid worden ook droger. Hierdoor veroudert je huid sneller.
  3. Overdag maakt je lichaam melatonine aan. ’s Avonds fungeert dit slaaphormoon als seintje om in slaap te vallen. Maar melatonine kan ook als bescherming tegen de giftige werking van alcohol worden ingezet. Helaas geldt op=op. Dit betekent vaak dat je onder invloed van alcohol als een blok in slaap valt maar dan midden in de nacht wakker wordt, en niet meer kan slapen omdat de melatonine die je op gebruikt het om je hersenen te beschermen niet meer voorradig is om lekker door te pitten.
  4. Alcohol is kankerverwekkend.
  5. Je wordt dikker door alcohol omdat je bloedsuikerspiegel sterk gaat schommelen waardoor je meer gaat eten dan goed voor je is. Ik heb hier al eens een blog over geschreven. Klik hier om dat blog nog eens te lezen.
  6. Je lever heeft meerdere functies maar kan maar één ding tegelijk. Als hij alcohol moet afbreken, dan kan hij geen vet meer verbranden. Dit vet wordt dan opgeslagen in je lichaam. Hierdoor word je ook dikker.
  7. Door je lichaam te ontgiften van de alcohol verbruik je veel mineralen. Deze gezonde stoffen worden hierdoor verbruikt, waardoor ondervoeding op de loer ligt.
  8. Je lichaam gaat de lege calorieën van de alcohol verbranden en heeft minder energie over om de goede voedingsstoffen om te zetten en te benutten.
  9. Door afbraak van hersencellen komen zenuwimpulsen minder goed door.
  10. Door een teveel aan alcohol gaan alle remmen los. Goede voornemens verdwijnen als sneeuw voor de zon. Helaas!

Tip 1: Geen rood, geen wit, maar groen

Uit eigen ervaring weet ik dat ontwijnen soms best lastig kan zijn. Onder sociale druk wil je nog wel eens bezwijken voor de verleiding en als je een rotdag hebt gehad, dan smaakt een drankje op de bank echt wel lekker. Daarom is mijn tip om vooral te delen dat je bent gestopt met drinken. In het begin liet ik vrienden van tevoren weten dat ik wel gezellig op bezoek kwam, maar geen wijn wilde drinken zoals ze van me gewend waren. Je vermijdt dan de vraag of je witte of rode wijn wilt drinken…je neemt gewoon groene thee!

Tip 2: Beloon jezelf

Deze tip geef ik eigenlijk bij alles. Vergeet jezelf niet te belonen als je jouw doel hebt bereikt. Beloof jezelf een mooi kledingstuk, een leuke film, een mooie bos bloemen of iets anders waar je blij van wordt. De beloning van alcohol heb jij niet nodig.

Tip 3: Doe het samen

Oude patronen kunnen hardnekkig zijn. Ga dus op zoek naar een coach bij jou in de buurt die je helpt om gezonder te leven en als je zonder alcohol verder wilt. Bij afkicken van een wijntje kan ik je niet helpen maar wil gezonder leven m.b.v. De EetLijn Methode, zoek dan een EetLijnCoach bij jou in de buurt.

Dry january, de eerste stap naar alcohol vrij!

Eigenlijk is het moeilijkste aspect van geen alcohol drinken om te wennen aan het idee dat je ook een gezellige avond kunt hebben zonder alcohol. En vraag jezelf af: Ben je afhankelijk van de alcohol of niet? Want iemand die één glas wijn per week drinkt, is geen alcoholist en kan dus in principe prima zonder. Maar het kan zijn dat je gewoon wat ‘minder’ wilt. Daarom vind ik de term ontwijnen erg goed gevonden. Hij komt niet van mij maar is bedacht door Jacqueline van Lieshout. Zij schreef in 2018 het boek Ontwijnen en ze noemt zichzelf een ontwijncoach. Ontwijnen past goed bij ontgiften, het proces wat je meemaakt in de eerste fase van De EetLijn.

Geef Dry January een vervolg

Misschien heb je meegedaan aan Dry January en wil je nu verder op de gezonde weg? Kom dan op 21 maart naar de inspirerende workshop in Fijnaart die ik samen met Kirsten Kok geef. Daarin gaan we onder andere in op de vraag waarom het zo ingewikkeld is om blijvend gezond te leven. Zowel de voedingskant als de psychische kant wordt belicht. Wil jij ook bij deze inspirerende workshop zijn? Blokkeer de dag alvast in je agenda en houd de EetLijn Praatjes en mijn Facebookpagina goed in de gaten. Meer informatie over een tijdelijke vroege-vogel-korting volgt. Mocht je al meedoen aan De EetLijn Methode, vraag dan aan jouw eigen coach of ze een kaartje voor je wil boeken voor de tijdelijke vroege vogelprijs van € 67,00 (i.p.v. € 127,00)



Pin It on Pinterest

Shares
Share This