Een gezond handje walnoten per dag

2 april, 2019 | 0 reacties

Op de boerderij waar ik vroeger als kind woonde, hadden mijn ouders walnotenbomen in de kippenren staan waar ik in de herfst altijd volop de noten onder vandaan raapte. Met engelengeduld kraakte ik ze open en trok vervolgens heel voorzichtig het tere vliesje van elke noot af om te kunnen genieten van de heerlijke zoetige smaak van de noot. Misschien dat ik door die herinnering walnoten nog steeds heerlijk vind. Als kind was ik niet zo dol op het bittere velletje, vandaar dat ik het eraf pulkte, maar later  heb ik dat beetje bittere leren waarderen. Wat een prettige bijkomstigheid dat walnoten ook nog eens de gezondste noten ter wereld zijn maar dat wist ik toen nog niet. Ik vond ze gewoon lekker!!!

Steengoeie steenvruchten

Walnoten zijn steenvruchten en alleen de pit is eetbaar. Die zit verstopt in een lichtbruine houtige schil. Bij noten van eigen boom zijn die schillen met de hand te openen maar bij gekochte walnoten  kun je die alleen openen door ze te kraken met een notenkraker of er een mep op te geven met een hamer. Aan de boom heeft de walnoot nog een extra laag bescherming in de vorm van een zachte groene schil. Pas als deze schil bruin verkleurd is en open gesprongen is, zal de vrucht van de boom op de grond vallen en kun je ze oprapen. Je hoeft een noot dus nooit te plukken want zolang hij nog aan de boom hangt, betekent het dat hij nog niet rijp is.

Laat ze maar waaien

Wij zijn de gelukkige bezitters van een grote tuin met daarin twee walnotenbomen. De opbrengst van de bomen was extreem hoog dit jaar en ik heb dit najaar emmers vol noten kunnen rapen. Om ze te kunnen bewaren moet je ze eerst goed drogen. Ik heb daar een grappige manier voor bedacht. Ik stop ze in oude panty’s en hang die over een balk onder de veranda. Zo kan de wind ze goed droog waaien, waarna ik ze in een kist in de kelder zet en er nog maandenlang plezier van heb. Vorige week had ik me toch een bak joh…  Ik beleefde wel even een angstig momentje; ik was in de keuken bezig en zag schaduwen langs het keukenraam bewegen en dacht in de schemering plotseling mensen in de tuin te zien tuin lopen! Ik hoorde ook bonken tegen de buitenmuur. Maar toen ik wat beter keek, bleken het gewoon de panty’s vol met noten te zijn die vrolijk heen en weer schommelden in de wind…J

Bitter is beter

Walnoten hebben zowel een zoete als bittere smaak. Dat bittere komt van het vliesje wat tussen de walnotenbast en het vruchtvlees zit. Je kunt dit wel verwijderen maar daarmee haal je veel goede voedingsstoffen weg die net onder het vliesje zitten. ‘Bitter is beter’, zeg ik dus altijd. In de winkel kun je weer volop walnoten kopen, ze komen meestal uit Chili, Californië of Oekraïne. De Chileense variant is de meest geliefde vanwege de zoetige en romige smaak.

Gepeld of ongepeld?

Wat is nou beter om te kopen, een zak gepelde of ongepelde walnoten? Gepeld is natuurlijk makkelijk want die zijn gebruiksklaar. Toch gaat mijn voorkeur uit naar ongepelde noten. Die zijn heus niet gezonder dan ongepelde, maar omdat je voor ongepelde walnoten meer moeite moet doen om ze te kunnen eten, zal je er automatisch minder van gebruiken. Een walnoot is namelijk wel een beetje vet. Daarom is het verstandig om er niet teveel tegelijk van te eten. Als je na een noot of vijf zere handen hebt gekregen van het kraken, dan eet je automatisch minder, terwijl als je ze uit een zakje eet, het zakje zomaar leeg kan zijn voordat je het in de gaten hebt.

Vleesvervanger

Walnoten zijn niet alleen lekker als tussendoortje maar het zijn ook hele goede vleesvervangers.  Ze zitten namelijk bomvol aminozuren, dat zijn de bouwstenen van eiwitten. Als je walnoten als tussendoortje eet, is een goede hoeveelheid 30 gram. Als je de walnoten gebruikt als vleesvervanger kun je wel iets meer gebruiken, zo’n 40 à 50 gram. Walnoten zijn heel veelzijdig in te zetten in recepten. Ze geven een pittige smaak aan je gerechten en je hebt ook iets stevigs om op te kauwen. Mix de walnoten eens door je salade of combineer ze met spruitjes. Een beker kefir met walnoten is dan weer heerlijk als ontbijt of voor bij de lunch. En wist je dat je walnoten ook tot meel kunt malen?

Waarom zijn walnoten zo gezond?

Walnoten hebben allerlei gezonde eigenschappen die ons lichaam op een natuurlijke manier versterken en ondersteunen.

  1. Gewicht verliezen: Walnoten zitten vol vetten, eiwitten en koolhydraten. Eiwitten zijn bouwstoffen, terwijl de vetten en de langzame koolhydraten van de noten in je lichaam langzaam (de naam zegt het al) worden omgezet in duurzame Je krijgt bovendien een verzadigd gevoel door het eten van walnoten eten zodat je niet snel weer een hongerprikkel krijgt. Het is dus beter een handjevol walnoten bij de koffie of thee te nemen dan bijvoorbeeld een koek.
  2. Goede nachtrust: Het stofje melatonine is ook wel bekend als slaapstof. Het komt in directe vorm voor in walnoten. Neem je voor het slapen gaan een paar walnoten, dan zal je een heerlijke nachtrust ervaren en verkwikt weer wakker worden. Let wel op: in de eerste fase van De EetLijn kun je ’s avonds na de avondmaaltijd geen koolhydraten meer gebruiken dus eet je walnoten overdag.
  3. Anti-stress: Walnoten zijn rijk aan magnesium. Deze stof werkt ontspannend voor je hersenen en daarmee op je hele lichaam. En kijk eens naar de vorm van de walnoot; hij lijkt zelfs op hersenen! Best logisch dat hij dan ook goed is voor je bovenkamer (net zoals een kidneyboon goed is voor je nieren).
  4. Cholesterol regulerend: De vetten in walnoten zorgen voor een verhoging van het goede cholesterol in je lichaam en een verlaging van het slechte cholesterol. Ze zijn dus cholesterol regulerend.
  5. Omega-3: Omega-3 noemen we ook wel hersenvoer. We kennen de gezonde werking van omega-3 in visproducten en eieren. Maar omega-3 bestaat ook in plantaardige vorm. Het heeft een minder krachtige werking dan de dierlijke variant maar het is een goed alternatief om eens te variëren.
  6. Antioxidanten: Alle noten zijn gezond maar de walnoot spant de kroon. Hij is de aller gezondste noot op aarde. Hij zit tjokvol antioxidanten, de beschermers van onze lichaamscellen. Vrije radicalen vallen voortdurend onze lichaamscellen aan maar antioxidanten zijn de soldaatjes die ons lichaam op een natuurlijke wijze beschermen. Daar kun je niet genoeg van hebben!
  7. Vitamines en mineralen: In walnoten zit vitamine B6 en de mineralen koper en zink. Essentiële bestanddelen voor je lichaam.
  8. Verbeterde darmflora: Door de vezels in walnoten zal je darmflora verbeteren. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van een trage stoelgang, dan kunnen walnoten je darmflora stimuleren en herstellen.

Hoe combineer je alle tips van Nettie?

Wanneer je in fase 1 zit van De EetLijn mag je maar twee eiwitporties per dag eten. Als je een portie walnoten eet, dan mag je nog maar één andere portie eiwitten nemen. Hoe krijg je dan alle tips van Nettie gecombineerd? Er zijn namelijk zoveel gezonde en lekkere voedingsmiddelen! Mijn antwoord op deze belangrijke vraag is dat je moet kiezen vanuit je eigen situatie. Sommige voedingsmiddelen helpen beter tegen bepaalde klachten dan andere. Vraag je dus af welke klachten jij wilt verbeteren en wat voor jou van belang is. Natuurlijk kun je ook heel veel variëren. Een handje walnoten per dag betekent niet dat je elke dag dat handje walnoten moet eten. Neem de volgende dag eens bosbessen of een paar stengels bleekselderij. Vind een coach bij jou in de buurt die je van goed advies kan voorzien.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This