Gember, De EetLijn

Gember is gezond: wel 20 mooie eigenschappen die je gezondheid kunnen ondersteunen

23 januari, 2022 | 0 reacties

Wist je dat gember kan helpen bij ochtendmisselijkheid als je zwanger bent én dat het nog veel meer mooie eigenschappen heeft om je gezondheid te ondersteunen? In dit blog vertel ik je er alles over!

Wat is gember?

Gember is een specerij. Het behoort tot dezelfde familie als kurkuma. Het eetbare stuk is een wortelstok. Sommige delen kunnen behoorlijk vezelig zijn, wat voor sommige gerechten iets minder geschikt is. Gember heeft een pittige, fris en zoetige smaak. De herkomst is niet helemaal duidelijk: het is nooit ergens in het wild aangetroffen. Toch is het bekend dat deze bijzondere specerij al meer dan 5000 jaar in gebruik is als medicijn. Vooral in China wordt het al vele eeuwen lang gebruikt. Sinds de Middeleeuwen is het ook in Europa bekend. Ook hier werd het eerst als medicijn gebruikt. Later gingen koks het ook in de keuken gebruiken. Je kunt zelf gember kweken, al moet je er even wat moeite voor doen. In het programma ‘365 dagen Gezond(er) van A tot Z’ https://shop.deeetlijn.nl/product/365-dagen-gezonder-van-a-tot-z/ vertel ik je hoe je dat kunt doen.

In welke vormen is het verkrijgbaar?

Je kunt gember in verschillende vormen aantreffen in de winkel. In de meeste supermarkten en toko’s kun je het vers kopen. Je koopt dan stukken van de hele wortel. Ook kun je in de winkel gedroogde gember in stukjes tegenkomen. Gemberpoeder wordt ook veel gebruikt en is algemeen verkrijgbaar. Dit zijn allemaal supergezonde producten. Daarnaast is gember ook in meer bewerkte vorm te koop. Dan heb ik het over de geconfijte gember als stemgember of gemberstukjes op siroop. Helaas is dit wel puur suikersiroop. Dat maakt het tot een minder gezond product.

Waar let je op als je het koopt?

Je kunt het beste biologische gember kopen, zeker als je het niet schilt. Het schillen van ervan is niet noodzakelijk, maar in sommige gerechten zijn de velletjes niet zo lekker. Dan is schillen door er met een lepel overheen te raspen een oplossing. Je kunt ook een dunschiller gebruiken maar dan haal je méér weg dan nodig is, alhoewel je de schilletjes dan weer in de thee kunt gebruiken. Als je gember koopt, moet het hard, knapperig en sappig zijn als je er een stukje af breekt. De uiteinden zijn meestal wat ingedroogd. Die kun je eraf snijden.

Hoe bewaar je gember?

Je kunt gember gewoon op de fruitschaal bewaren. Het is dan niet heel lang houdbaar. Om lang te kunnen genieten van je mooie product kun je het invriezen. Door het in te vriezen kun je verspilling voorkomen. Je kunt dan plakjes eraf snijden of de wortel in stukjes hakken en dan invriezen. In sommige gerechten gebruikt De EetLijn een zelfgemaakte gembersiroop. Ook die kun je heel goed invriezen. Doe de siroop dan in muffinvormpjes, laat het in de vriezer hard worden en haal de vormpjes er dan af en bewaar de bevroren ‘blokken’ siroop in een bakje in de vriezer. Je hebt zo altijd gembersiroop bij de hand voor bijvoorbeeld een snelle soep of een lekkere cake.

Hoe kun je deze bijzondere specerij gebruiken?

Gember is op heel veel manieren te gebruiken. Ik noem een paar mogelijkheden.

  • Doe wat plakjes gember in een glas en giet er heet water op. Zo krijg je gemberthee.
  • Je kunt dit ook combineren met muntthee en/of groene thee.
  • Geraspt kun je gember gebruiken door groentegerechten of soep.
  • Gedroogde gember in poedervorm is een bestanddeel van kerriepoeder.
  • Het smaakt heerlijk in een curry (zie bijvoorbeeld het curryrecept in het recepten e-book GEZONDE(re) WereldGerechten).
  • Er wordt bier van gemaakt.
  • In en/of bij sushi zit vaak ook wat gember.
  • In brood, koekjes, cake kun je prima gember verwerken.
  • Gebruik gember om zelf (suikervrije) frisdrank te maken.

Wat maakt gember zo gezond?

Gember is, zoals ik al schreef, ongelofelijk gezond. Die gezondheidsbevorderende eigenschappen zijn afkomstig van een aantal stoffen die erin zitten. De drie belangrijkste daarvan zijn gingerol, shogaol en zingiberene. Gingerol zorgt voor de pittige smaak en heeft vooral een rol in het bestrijden van misselijkheid. Daarnaast werkt het ontgiftend. Shoagol lijkt ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen te bezitten. Het is een sterke antioxidant. Zingiberene is een stof die vooral een gunstige invloed op de spijsvertering heeft. Met elkaar zorgen ze ervoor dat gember veel kan doen in het ondersteunen van je gezondheid op veel aspecten. En dat zijn er nogal wat!

Waar is het goed voor?

Gember kan heel veel positieve effecten hebben op je gezondheid. Natuurlijk gaat het daarbij om een aspect van je hele leef- en voedingspatroon. Als je ongezond eet en leeft, gaat gember je echt niet redden. Maar binnen een gezond voedingspatroon kan gember zeker meerwaarde hebben. Ik noem een aantal van de vele eigenschappen. Het is een hele rij.

  1. Gember kan helpen tegen misselijkheid in het algemeen. Bij bepaalde oorzaken van misselijkheid, zoals wagenziekte en ochtendmisselijkheid door zwangerschap, kan het specifiek helpen. Wees er wel voorzichtig mee als je gevoelig bent voor miskramen. Het kan bij grote hoeveelheden de samentrekking van de baarmoeder bevorderen. De maximaal aanbevolen hoeveelheid is dan 1 gram per dag en dat is helemaal niet zoveel. Overleg dus met je arts of verloskundige als je twijfelt!
  2. Ook bij misselijkheid door chemotherapie kan gember helpend zijn.
  3. Gember kan verlichting geven bij menstruatiepijn.
  4. Het kan helpen bij gewichtsverlies.
  5. Gember stimuleert de verbranding.
  6. Het kan helpen om de pijn van vermoeide spieren te verlichten.
  7. Gember is een krachtige antioxidant, een natuurlijk antibioticum en dus ontstekingsremmend. Zodoende helpt het om (ook laaggradige) ontstekingen te bestrijden. Bij artrose, artritis en sinusitis (ontsteking van neusholtes en bijholtes) kan het helpen.
  8. Het heeft een pijnstillende werking, zeker in combinatie met omega 3.
  9. Gember kan bijdragen aan een stabiele bloedsuiker. Hierdoor is er afname van insulineproductie, waardoor vetopslag tegengegaan wordt.
  10. Gember kan een opgeblazen gevoel na het eten verminderen.
  11. Ook kan het helpen bij chronische spijsverteringsklachten o.a. PDS, omdat gember de spijsvertering stimuleert.
  12. Je krijgt een frisse adem als je op een klein stukje gember kauwt.
  13. Gember stimuleert de bloedsomloop. Je kunt echt effect merken bij koude handen en voeten.
  14. Bij brandend maagzuur kan gember verlichting geven.
  15. Het stimuleert het immuunsysteem. Zo kun je op een natuurlijke manier je immuunsysteem boosten, samen met vit. C en D, zink en selenium.
  16. Gember kan bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte. Het verlaagt het LDL (‘slechte’ cholesterol) en de triglyceridenwaardes. Het gaat dan wel om gebruik van een hoge dosering gemberpoeder.
  17. Sommige studies wijzen uit dat gember kan bijdragen aan de strijd tegen kanker. Als je daar serieus werk van wilt maken, ben je niet klaar met een stukje gember op een dag. Dan zal je een krachtig supplement moeten nemen. Maar ook gember eten kan een klein schakeltje in het geheel zijn.
  18. Gember is goed voor je hersenfuncties. Het kan helpen beschermen tegen Alzheimer en Parkinson. Ook kan het de concentraties van verschillende neurotransmitters (die zorgen voor prikkeloverdracht) in je hersenen verhogen.
  19. Gember werkt bloeddrukverlagend en heeft in het algemeen een goede werking tegen hart- en vaatziekten. Pas bij het gebruik van medicijnen tegen hoge bloeddruk wel op: veelvuldig gebruik van gember kan een wisselwerking met die medicatie hebben, waardoor die minder goed werken.
  20. Gember heeft een reinigende werking op je lever en lymfestelsel. Zo helpt gember dus mee om te ontgiften.

Er zouden nog meer aspecten te noemen zijn, maar dit zijn de belangrijkste. Ook bij De EetLijn gebruiken we regelmatig gember. Als je nog geen gember eet, probeer het maar eens uit en begin bijv. met deze overheerlijke en supersnelle groene gemberpudding. EetLijn Smakelijk!

Wil je meer weten over De EetLijn? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl.

Heb je interesse voor gemberpoeder? https://shop.deeetlijn.nl/product/gemberpoeder-35-g/
Heb je interesse voor de recepten e-books van De EetLijn? https://shop.deeetlijn.nl/product-categorie/recepten-e-books/

Meer lezen over natuurlijke ontstekingsremmers?  https://www.deeetlijn.nl/antibiotica-zijn-ze-noodzakelijk-of-kan-het-ook-anders/
Meer lezen over het immuunsysteem en wat je er zelf aan kunt doen? https://www.deeetlijn.nl/het-immuunsysteem-super-belangrijk-om-af-en-toe-een-flinke-boost-te-geven/



Pin It on Pinterest

Shares
Share This