Hoe kleiner de vis, hoe beter hij is???

23 maart, 2019 | 0 reacties

Mensen zijn massaal vis gaan eten. Maar hoe gezond is dat eigenlijk en zijn er ook nadelen aan verbonden? Weet je waar je op moet letten als je vis gaat kopen? En waarom is een kleine vissoort gezonder dan een grote? Interessante vragen allemaal hè! Voor mij reden genoeg om er eens een blog aan te wijden.

Is vis oké

Jazeker, vis is heel gezond om te eten. Vooral de vette vis. Die zit namelijk boordevol vetzuren die goed zijn voor je lichaam. De vetzuren zijn goed voor je concentratie, je geheugen en je gewrichten. Ze kunnen ook helpen de bloeddruk te reguleren en hart- en vaatziekten te voorkomen. Ze werken ontstekingsremmend en hebben een positieve werking voor patiënten die lijden aan fybromyalgie of Alzheimer. Daarnaast zitten er heel veel dierlijke eiwitten in vis. In eiwit zitten aminozuren (proteïnen) die het lichaam dagelijks nodig heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat eiwitten helpen de bloeddruk te verlagen en je gewicht op peil te houden. Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid. Ben je niet vegetarisch? Eet dan gerust elke dag een stukje vlees, vis of kip. Kaas en/of een eitje gaan er ook altijd wel in en die behoren ook tot de groep van eiwitrijke voeding.

Vette en niet-vette vis

Algemeen wordt aangenomen dat het goed is om minstens twee keer per week vis te eten. Ik zou daaraan toe willen voegen dat je het beste één keer vette vis kunt eten en de andere keer niet-vette vis. Want vette vis bevat meer omega-3 vetten dan magere vis, maar magere vis bevat weer meer proteïnen. Bovendien zijn juist de vette vissoorten meestal meer vervuild dan de magere soorten. Magere vissoorten zijn onder andere kabeljauw, koolvis en tong. Voorbeelden van vette vis zijn haring, makreel, paling en zalm. Let op: gekweekte zalm bevat weer minder omega-3 vetzuren dan wilde zalm. De oer Hollandse haring is één van de beste vette vissoorten om te eten.

Waar moet je op letten als je vis koopt?

Koop het liefst verse vis. Aan verse vis zijn geen kleur-, geur- of smaakstoffen toegevoegd. Een goede visboer kan je ook vertellen waar je vis gevangen is. Maar verse vis is duur. Daarom kopen veel mensen vis uit de diepvries of uit blik. Daarbij is het heel handig om altijd een voorraadje in huis te hebben. Want je hebt van die dagen dat je denkt ‘jongens kan het nóg drukker’, en dan is een maaltijdsalade met tonijn uit blik een uitkomst hoor! Lees bij het kopen van vis uit blik of uit de diepvries goed op het etiket.
1. Zie je dat er veel zout en suiker toegevoegd is aan het product? Koop het dan niet, want daar moet je echt niet teveel van binnen willen krijgen.
2. Welke logo’s staan er op de verpakking? Het MSC logo betekent bijvoorbeeld dat de vis duurzaam gevangen is en dat er zo min mogelijk schade wordt toegebracht aan het leven in de zee. Ken je de logo’s niet, download dan de viswijzerapp. Zo kom je er snel achter wat elk keurmerk betekent.
3. Vis in blik is vaak verwerkt met water, zonnebloemolie of olijfolie. Koop nooit vis in zonnebloemolie. Dit is een slecht product want het bevat omega-6. Dat bevordert juist ontstekingen in je lichaam. Heb je nog een fles zonnebloemolie in de kast staan? Luister naar tante Nettie en gooi die direct in de afvalbak!

Eet vooral kleine vis

Hoe kleiner de vis, hoe beter hij is. Hoe zit dat? Het heeft te maken met de vervuiling van de zeeën. De industrie verontreinigt het water met zware metalen. Dit is een verzamelnaam voor metalen zoals cadmium, kwik, lood en tin. De zware metalen komen via het voedsel in de vissen terecht maar worden daar niet afgebroken. Kleine vissen worden opgegeten door grotere vissen en die weer door nóg grotere vissen en zo stapelen de zware metalen zich op. De grootste vissen krijgen hierdoor de hoogste concentratie kwik in zich. De ongezondste vis is daarom tonijn. Maar laat tonijn nou ook eens een hele lekkere vissoort zijn! Je kunt hem dus best af en toe eten maar je kunt in recepten tonijn ook vervangen door een kleinere vissoort, zoals sardientjes, ansjovis of schelvis.

Gekweekte vis

Er wordt natuurlijk ook veel vis gekweekt. De drie bekendste gekweekte vissoorten zijn tilapia, pangasius en victoriabaars. Dit zijn goedkope vissoorten. Ze zijn lekker maar niet zo gezond. In het vissenvoer zitten vaak hormonen om de vis snel te laten groeien, dit is niet gezond voor de mens. De pangasius is de ongezondste vis van de drie. Hij komt uit Vietnam, uit sterk vervuilde rivieren. Zelfs kernenergiecentrales lozen hun afvalwater hierin.

Koolvis is gezond en goedkoop

Een heel gezonde goedkope vissoort is de koolvis. Dit is een zusje van de kabeljauw en net zo lekker. Hij is iets minder wit dan kabeljauw, daarom wordt hij wel eens witter gemaakt. Daar moet je dus op letten als je hem koopt. Koolvis wordt ook veel gebruikt in visproducten zoals bijvoorbeeld surimi, die kleine roze krabsticks. Heel lekker maar er zit helemaal geen krab in en bovendien is het een ongezond product vanwege alle geur-, kleur- en smaakstoffen die erin zitten. Als je krab wilt eten, neem dan gewoon echte krab.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This