Laat die griep maar komen!!!

2 april, 2019 | 0 reacties

“Ik heb nooit griep”, vertelde ik altijd heel trots als in mijn omgeving iedereen snotterend en met koorts in bed bleef liggen. Totdat een docent van de opleiding orthomoleculaire geneeskunde mij terecht wees met de opmerking dat ik daar helemaal niet zo blij om hoefde te zijn. Griep is niet prettig, maar het is wel een natuurlijke manier van je lichaam om de eigen weerstand te verhogen. Van eenmaal per jaar de griep, wordt je lichaam op de lange termijn sterker en gezonder.

Afweer tegen ernstige ziektes

Inmiddels durf ik ook met een gerust hart te beweren dat je GEZONDer OUDer kunt worden als je één keer per jaar een stevige griep oploopt. Griep is nodig om je immuunsysteem te activeren. En iedereen weet inmiddels dat dit een bescherming vormt tegen ernstigere ziektes. Met een actief immuunsysteem kan je eigen lichaam zorgen voor een goede afweer tegen bijvoorbeeld hart- en vaatziektes en mogelijk ook tegen ernstigere ziektes zoals kanker.

Train je immuunsysteem

We beschikken over twee immuunsystemen. Ons aangeboren immuunsysteem wat we als baby meekrijgen vormt de eerste linie. De tweede linie is ons adaptief immuunsysteem. Deze moeten we blijvend trainen om hem actief te laten zijn. Doen we dat niet, dan wordt de tweede linie minder actief en gaat hij als het ware op vakantie. Om het immuunsysteem ‘terug naar huis te roepen’, is af en toe een flinke griep met koorts van tenminste 39 °C, en dat wel vier dagen lang, noodzakelijk.

Winterkwaal?

Riep jouw moeder ook altijd dat je niet zonder jas naar buiten mocht omdat je dan kou zou vatten en de griep zou krijgen? Maar de griep krijg je niet van kou. De griep is een virus die je krijgt van contact met iemand die het griepvirus bij zich draagt. Hoe komt het dan dat de meeste griepgevallen in de winter voorkomen?

  1. In de winter worden huizen minder goed gelucht. Hierdoor verspreiden de virussen zich sneller.
  2. Virussen overleven buiten het lichaam langer in een vochtige en koude omgeving.
  3. Door kou worden de bovenste luchtwegen nauwer; hierdoor vermindert de weerstand en ben je bevattelijker voor virussen.

De griepprik is niet zaligmakend

In Nederland kun je jaarlijks een griepprik krijgen. Dat is vaak een cocktail met stoffen die het lichaam beschermen tegen de griep. Het lastige is dat er zoveel soorten virussen zijn die de griep kunnen veroorzaken, dat je nooit zeker bent of de griepprik wel voldoende bescherming biedt. Je kunt je ook afvragen of het wel goed is dat je afweer wordt verhoogd door medicijnen. Ik ben geen voorstander van de griepprik omdat ik inmiddels weet dat door de griep toe te laten, mijn lichaam sterker wordt.

15 tips tegen de griepverschijnselen

Maar ja, de griep is niet leuk! Soms verlang je stiekem wel naar een dagje hangen op de bank, maar dat is natuurlijk geen echte griep. Van de griep kun je echt heel erg ziek zijn. Om de griep met open armen te kunnen ontvangen, geef ik je hieronder wel 15 praktische tips. Daarmee bestrijd je de verschijnselen en verlicht je de pijn.

  1. Drink heel veel water. Dit zorgt voor een goede hydratatie zodat je lichaam niet uitdroogt en slijm kan afvoeren.
  2. Vermijd koffie en alcohol want hierdoor verslechtert je hydratatie.
  3. Gorgelen met zout water (liefst Himalayazout) reinigt je keel.
  4. Spoel ook je neus met zout water en gebruik liever geen neusspray.
  5. Neem een hapje honing om de keel te verzachten. Vermijd hoestdrankjes omdat hier altijd veel suiker in zit. In honing zit ook suiker maar ook belangrijke enzymen die de symptomen van griep kunnen verzachten.
  6. Neem vooral veel rust. Kijk ook geen tv en laat de laptop of telefoon uit. Al je aandacht en energie gaat dan naar de genezing.
  7. Eet vitamine C uit vers fruit. Wees je ervan bewust dat alleen fruit van eigen bodem wat gerijpt is onder de zon voldoende vitamine C bevat. In de winter hebben we dat helaas niet. Dus is het goed om een natuurlijk vitamine C supplement te slikken.
  8. Drink groene thee; dit werkt zuiverend en herstellend.
  9. Probeer gezond te eten met vooral veel groente.
  10. Lukt eten niet, drink dan groentebouillon of maak een versterkende groentesoep.
  11. Laat je huisgenoten kippenbouillon trekken uit echte kippenbotten. In de botten zit namelijk een ontstekingsremmend stofje.
  12. Let op je hygiëne! Was je handen.
  13. Als je neus vol zit, is het gek genoeg beter om je neus op te halen dan om hem te snuiten. Door hem te snuiten, lopen je voorhoofdsholtes vol. Snuit dus altijd heel voorzichtig, één neusgat tegelijk. Maar het is nog beter om op te halen. Lekker praatje!!! ????
  14. Wanneer je een stoombad neemt, doe dit dan minstens 10 minuten. Voeg eucalyptus of tijm toe.
  15. Een doormidden gesneden ui geeft verlichting aan de luchtwegen.

En zo zijn er nog tal van praktische huis, tuin en keukenweetjes die je kunt uitproberen.

Echinaceakuur

Natuurlijk komt de griep ook wel eens HELEMAAL niet uit! Als je dan toch een signaaltje krijgt dat het wel eens raak zou kunnen zijn, dan kun je een noodmaatregel gebruiken. Een paardenmiddel om ervoor te zorgen dat de griep juist aan je voorbijgaat. Echinacea is een natuurlijk middel dat je een afweerstoot geeft. Als ik eens zo’n week heb waarin ik echt geen verstek kan laten gaan, dan neem ik op voorhand een Echinaceakuur. Ik begin met 6 tabletjes in te nemen en slik er het uur daarna 5. Nog een uur later neem ik 4 tabletjes en zo ga ik door tot 1 tabletje. De volgende dag herhaal ik dat, en daarna weer, eventueel vier dagen lang. Dit is echt een noodmaatregel, het is beter om de griep gewoon maar te laten komen.

De opdracht is: word ziek!

Maar als je nou nooit griep krijgt? In mijn geval gaf mijn docent op de opleiding orthomoleculaire geneeskunde me een nogal ingrijpende opdracht. Het was bijna carnaval en hier in het Zuiden kun je dan vier dagen lang feesten en drinken tot de vroege ochtenduren. Ik moest maar eens lekker de beest uithangen, mezelf helemaal uitputten door weinig te slapen en na de carnaval douchen en met nat haar op de fiets naar buiten. Eens kijken of ik dan niet ziek werd!

Werk aan je weerstand

Het klinkt een beetje vreemd om je een goede griep toe te wensen; daarom wens ik je vooral een goede gezondheid! Activeer je immuunsysteem voor een goede weerstand waar je een leven lang plezier van zult hebben. Je kunt je weerstand heel goed zelf verbeteren door aanpassen van je leefstijl. Helaas valt dat lang niet altijd mee en zeker niet als je het alleen moet doen. Daarom is het zo fijn dat je bij De EetLijn een coach krijgt die jou er doorheen zal helpen. Ben je benieuwd naar hoe je je levensstijl blijvend kunt veranderen? Klik op deze link en vind een coach in jouw buurt die je alle informatie kan geven.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This