Lijnzaad, De EetLijn

Lijnzaad, 11 voordelen maar helaas, overdaad schaadt

23 mei, 2020 | 1 reactie

Lijnzaad is het zaad van de vlasplant. Je hebt blauwbloeiend vlas en witbloeiend. Qua zaadjes heb je gele en bruine en afhankelijk van het ras is het vlas meer geschikt voor de stengel om linnen van te maken (vezelvlas) of juist voor het zaad, wat we kennen als het populaire lijnzaad. Vroeger werd het lijnzaad vooral gebruikt om lijnzaadolie van te maken maar tegenwoordig wordt het lijnzaad ook veelvuldig in zijn geheel gebruikt, o.a. door de yoghurt of over de salade. 

Waar let je op als je het koopt?

Ik koop zelf lijnzaad altijd in de hele vorm. Koop je het in de gebroken vorm, dan kan het heel snel oxideren, noem het maar bederven. Je ruikt en proeft dat nauwelijks maar als het geoxideerd is, bevat het veel vrije radicalen. Ik noem dat altijd de terroristen die je lichaam schade kunnen toebrengen. Je kunt dan wel weer antioxidanten gaan eten die de vrije radicalen tegen kunnen werken, maar beter is het om die vrije radicalen te voorkomen. Koop het lijnzaad dus in de hele vorm en maal het zelf bijv. in de blender of in een oude koffiemolen. Je kunt ook een vijzel en stamper gebruiken. Dat is eigenlijk nog beter. Als je het maalt en je maalt het helemaal fijn, dan is
  • de bite eraf
  • kan er fytinezuur vrijkomen wat de opname van voedingsstoffen in je darmkanaal kan verhinderen.
Met een vijzel en stamper heb je daar geen last van maar dat is wél weer heel bewerkelijk. Ik maal het dus zelf altijd maar heel even zodat de zaadjes nét kapot zijn maar niet helemaal fijn gemalen. Ik maal altijd de hoeveelheid die ik in een paar dagen opeet. Ga je het lijnzaad heel gebruiken, dan heb je er totaal geen profijt van omdat je lichaam het hele lijnzaad niet kan verteren. De zaadjes zullen onverteerd je lichaam verlaten en de prachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen verdwijnen met het zaadje in de w.c. Eeuwig zonde!

Hoe gebruik je lijnzaad? 

Je kunt het op allerlei manieren gebruiken. Over je salade, door de Griekse yoghurt of kwark, door je smoothie… mogelijkheden te over. Ik ben zelf ook dol op raw lijnzaadcrackers. Die zijn wrs te koop in reformzaken maar wil je gebruik maken van het gemak van online shoppen, ze staan ook in De EetLijn Shop. Klik op deze link en zoek op lijnzaad. 

Waarom is lijnzaad zo gezond?

  • Lijnzaad is een prachtige bron van vezels die een goede stoelgang kunnen bevorderen. Heb je last van een trage stoelgang? Neem 1 à 2 el. gebroken lijnzaad, doe dat in een blender met 200 ml zelfgemaakte kefir, een beetje hazelnootolie of olijfolie, een paar druppeltjes vloeibaar Stevia extract en evt. een beetje oploskoffie voor een lekkere pittige smaak. Deze combinatie zorgt voor de perfecte stoelgang.
  • Tevens is het een plantaardige vorm van omega 3. Die zijn er niet zoveel. Normaal kom je aan je omega 3 door het eten van o.a. vis. Maar een vegetariër of veganist moet op een andere manier aan de omega 3 komen en kan daar het lijnzaad voor gebruiken. Weet wél dat een plantaardige omega 3 beter wordt opgenomen als die vergezeld gaat van een dierlijke omega.
  • De omega 3 vetzuren hebben door hun ontstekingsremmende werking een positief effect op hart en bloedvaten.
  • Dit kan o.a. een positief effect hebben bij een verhoogde bloeddruk. Dit effect is bijna vergelijkbaar met dat van bloeddrukverlagende medicatie.
  • Tevens kan het cholesterol gezondere waardes laten zien. 
  • Het product voorkomt schommelingen in de bloedsuikerspiegel door de vezels en kan preventief werken bij diabetes. 
  • Daarnaast is het goed voor huid, haar en nagels en houd de huid elastisch waardoor rimpels minder kans krijgen.
  • En tenslotte heeft het een positief effect op je hormoonhuishouding door de lignanen (fyto-oestrogenen) die in lijnzaad zitten. Die lignanen komen alleen vrij als de darmflora in perfecte conditie is. 

Heeft lijnzaad ook nadelen? 

Het nadeel van lijnzaad is dat het cyanogenen bevat die in het lichaam omgezet kunnen worden in de gifstof cyanide. Een hoge dosis daarvan kan de ademhaling belemmeren en zelfs een hartstilstand veroorzaken. Nou zal dit echt niet gebeuren bij 1 of 2 eetlepels per dag maar ga niet overdrijven met teveel lijnzaad. Ook als je het maalt: Hoe fijner je het maalt, des te meer kans dat je lichaam de schadelijke verbindingen kan opnemen. Dus: Héél kopen en zelf kneuzen of grof malen. Lijnzaad bevat ook fytinezuur. Dit is een anti nutriënt, dat betekent dat het de opname van voedingsstoffen in de darm verhindert. Fytinezuur komt o.a. ook voor in brood en andere graanproducten. Mensen die veel brood eten en ook nog eens regelmatig lijnzaad, (para)noten en veel koffie drinken, krijgen teveel fytinezuur binnen, terwijl het wel een stof is die we nodig hebben. Duzzz… variatie, variatie, variatie!!! 

Contra indicaties

Er zijn zelfs contra-indicaties voor het gebruik van lijnzaad, bepaalde situaties waarbij echt afgeraden wordt om lijnzaad te gebruiken of op zijn minst alert te zijn op bijwerkingen.

  • Omdat de vele vezels in lijnzaad de opname van medicijnen beïnvloeden, is het raadzaam om lijnzaad 2 uur voor of 2 uur na de medicatie te gebruiken. Bij twijfels raadpleeg dan je arts.
  • Lijnzaad is licht bloedverdunnend. Zit je al aan de bloedverdunners of gebruik je regelmatig aspirine, overleg dan met je arts of je de medicijn in samenspraak met hem of haar af kunt bouwen. Let op mogelijke blauwe plekken die erop kunnen wijzen dat het bloed te dun wordt.
  • Bij acute of chronische diarree oppassen met lijnzaad vanwege het laxerend effect.
  • Heb je hormoongerelateerde borstkanker? Overleg dan met de oncoloog of je lijnzaad kunt gebruiken vanwege de fyto oestrogenen die erin zitten. Die fyto oestrogenen kunnen positief zijn als je in de overgang zit maar kunnen tegen je werken als je hormoongerelateerde klachten hebt.
  • Heb je diverticulitis, pas dan op met teveel vezels. Je kunt wél het lijnzaad een nachtje weken (2 el in een glas water), zeven en het vocht opdrinken. Dat kan verlichtend werken bij ontstekingen aan de darmen.

Recept

Kun je wel een lekker recept met lijnzaad gebruiken? Klik hier voor een ‘Ontbijtboek uit de pan’, een heerlijk gerecht. Pas op: Als je aan het bakken bent, ruikt het zo lekker in je huis dat je wrs. niet kunt wachten tot het bakproces klaar is.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This