Noten De EetLijn

Noten…vet lekker of te vet?

20 januari, 2020 | 0 reacties

Noten, vind jij ze ook zo lekker? Ik vind ze echt heerlijk!!! Als ik niet uitkijk, kan ik er wel van blíjven eten! Heb jij dat ook? “Maar noten zijn gezond, dus dan is dat toch niet erg?”, hoor ik je al denken. Helaas, dat is niet helemaal waar. Want zoals bijna met alles, zitten er aan noten gezonde en minder gezonde eigenschappen. In deze blog vertel ik je daarover en ik geef je tips over hoe je verstandig noten kunt (blijven) eten. Maar eerst de 9 meest voorkomende en populairste noten.

De top 9

  1. Amandelen
  2. Hazelnoten
  3. Paranoten
  4. Pecannoten
  5. Walnoten
  6. Cashewnoten
  7. Macadamia’s
  8. Pistachenootjes
  9. Pinda’s

Hoe komt het dat noten in het algemeen zo gezond zijn?

  • Ze hebben een hoog eiwitgehalte en kunnen zelfs vlees vervangen
  • Ze zijn vet, maar niet té vet, behalve als je er echt teveel van eet
  • Ze hebben een hoge verzadigingsfactor waardoor je er lang op vooruit kunt
  • Ze bevatten ook véél vezels

Amandelen zijn mijn favoriet. En dat is niet voor niets. Ze zijn zo veelzijdig. Je kunt ze uit het vuistje eten, gebruiken in hartige en zoete gerechten en ze zijn ook nog eens supergezond. En ik maak er altijd zelf amandelmeel van. Het zijn echte vitaminebommetjes. Neem dan wel de bruine amandelen want de gezonde stofjes zitten voorál in het schilletje. Bovendien zijn amandelen niet verzurend en andere noten wel. Amandelen hebben wél weer een grote ecologische voetafdruk en dat is dan weer een beetje jammer.

Te vet? Teveel suiker?

Eigenlijk zijn alle noten hartstikke gezond. Toch mankeert er aan een aantal noten wel iets… De macadamianoot bij voorbeeld is nogal vet, het is de vetste onder alle noten. Hij heeft een hoge dooreetfactor en je neemt er snel teveel van. Als je op je gewicht wilt letten, geen handig idee. De cashewnoot is niet vet maar bevat weer heel veel koolhydraten waardoor de bloedsuikerspiegel ervan kan gaan schommelen zodat er meer insuline wordt aangemaakt. Insuline staat ook wel bekend als het vetopslaghormoon. Hoe meer insuline, hoe meer kans op overgewicht. Het pistachenootje is rauw minder smaakvol dan andere noten en wordt eigenlijk altijd gebrand gegeten. Jammer genoeg worden ze heel vaak in verkeerde olie gebrand. En de pinda? Dat is helemaal geen noot! Zo mankeert er nogal eens wat.  Daarom is mijn top 5 van noten de dikgedrukte noten hierboven.

Notenmix

Hoe kun je het meest genieten van al deze noten? Maak een mix van je favoriete soorten. En als je fan bent van de minder gezonde noten, dan doe je er daar maar een paar van in je mix. Dan is het ook geen probleem. Het is belangrijk om te genieten van je eten. Alleen dan houd je een gezonde leefstijl lang vol. Daarom is het niet erg om af en toe een vet nootje te snoepen.

Pinda in de ban

Had je het al gezien? Eigenlijk hoort de pinda niet bij de noten, ze groeien aan een struikje in de grond. Maar je vindt ze wel bij de noten in het schap van de supermarkt en de meeste mensen eten pinda’s en noten gewoon door elkaar. Ze zijn ook heel gezellig om te eten. Vooral het doppen is een fijne bezigheid om samen te doen (op een krant bijvoorbeeld). Maar ik ben er helemaal mee gestopt want ze zijn niet half zo gezond als de andere noten. Ze zitten boordevol omega-6 en dat is erg ontstekingsbevorderend. Er zijn meer noten die niet een échte noot zijn maar die bevatten wel alle gezonde eigenschappen.

Noten, eet ze met mate

Hoewel noten dus heel gezond zijn, moet je oppassen hoeveel je ervan eet. Wanneer je zomaar dooreet (en dat wil nog wel eens gebeuren want de dooreetfactor is vrij groot), krijg je toch wat teveel vet binnen. Eigenlijk is een handjevol noten de maximale portie per dag. Maar een handje nemen? Daarmee houd je jezelf wel héél snel voor de gek want hoe groot is een handje? Ik weeg de noten altijd af die ik mag eten; 30 gram. Je kunt ze ook eenmalig afwegen en een schaaltje zoeken waar die hoeveelheid precies in past. Wanneer je vegetarisch eet en je gebruikt noten als vleesvervanger, dan kun je iets meer gebruiken; 45 gram. Als je vlees mindert, minder je automatisch ook verzadigde vetten en dan kan een nootje extra er wel bij!

Ik lust je rauw!

Je kunt noten heel goed rauw eten. Ze zijn dan wel wat taaier maar daardoor eet je er automatisch minder van. Rauwe noten bevatten alle gezonde voedingsstoffen en vitaminen die door het proces van branden voor een groot deel verloren gaan. Een nadeel van rauwe noten is dat er ook fytinezuur inzit. Dat verhindert de opname van andere gezonde voedingsstoffen. Daarmee zijn ongebrande noten toch net iets minder gezond dan je dacht.

Gebrande noten

De meeste noten zijn gebrand. Dat is heel erg lekker maar daarvoor wordt meestal zonnebloemolie gebruikt en dat is weer erg ongezond. Bij De EetLijn gebruiken we helemaal geen zonnebloemolie omdat hier zoveel omega-6 inzit wat ontstekingen aanjaagt. Bovendien zijn de temperaturen bij branden heel hoog, waardoor veel gezonde stoffen verloren gaan.

Roosteren: doe het lekker zelf!

Door de noten te roosteren zorg je ervoor dat het fytinezuur onschadelijk wordt gemaakt. Bij roosteren op een laag vuurtje in een pan met een dikke bodem heb je ook helemaal geen olie nodig. In noten zit van zichzelf al heel veel olie. Je moet natuurlijk wel de noten heel regelmatig omscheppen en je moet hier de tijd voor nemen. Want dit is echt slow-cooking! Door het roosteren op lage temperatuur gaan er ook minder voedingsstoffen verloren. Uiteraard kun je de noten op smaak brengen met wat Himalayazout of een beetje Culieet. Dit is een smaakmaker met een zoet-pittige smaak. Daarmee geef je de noten een heerlijke smaak; Duyvis is er niets bij! Er is ook een glutenvrije Culieet.

Eigen schuld, dikke bult?

Hoe gezond noten ook zijn, bij overmatig gebruik kunnen ze tóch bijdragen aan overgewicht. Maar dat ligt natuurlijk niet alleen aan noten. Er zijn zóveel redenen dat veel mensen met overgewicht te kampen hebben. Vaak wordt er gezegd: “Overgewicht? Eigen schuld, dikke bult!”. En “Elk pondje gaat door het mondje”. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn veel méér redenen van overgewicht dan teveel of verkeerde voeding alléén! Op 21 maart geef ik, samen met Kirsten Kok over dit onderwerp een inspirerende workshop. Daarin gaan we onder andere in op de vraag waarom het zo ingewikkeld is om blijvend gezond te leven. Zowel de voedingskant als de psychische kant wordt belicht. Wil jij ook bij deze inspirerende workshop zijn? Blokkeer de dag alvast in je agenda en houd de EetLijn Praatjes en mijn Facebook pagina goed in de gaten. Meer informatie over een tijdelijke vroege-vogel-korting volgt.

Nog meer nieuws van De EetLijn

Woon je in de buurt van Fijnaart? Kom dan naar de lezing die ik op 25 januari geef over het verschil tussen een ketogeen dieet en het voedingsprogramma De EetLijn. Een ketogeen dieet is een dieet waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, veel eiwitten en nog méér vetten. Bij De EetLijn ligt dat iets genuanceerder. Het afvallen is bij De EetLijn trouwens niet het hoofddoel maar GEZOND(er) worden, waardoor een GEZOND(er) gewicht vanzelf volgt. Ben je benieuwd geworden naar deze verschillen in benadering? Wees welkom en meld je aan via nettie.bom@deeetlijn.nl.

Online inspiratieprogramma ‘365 dagen GEZOND(er) van A tot Z’ nu in abonnementsvorm!

Je hebt vast al gehoord van dit online inspiratieprogramma. Het is een programma boordevol weetjes, recepten en handige tips en je wordt een jaar lang iedere dag wakker met een mailtje van mij. Je betaalt hiervoor slechts €127,00, dat is omgerekend nog geen 35 cent per dag. Maar om het je nog makkelijker te maken, kun je nu een maandabonnement nemen. Je betaalt dan elke maand €15,00 en kunt ook per maand opzeggen. Zonder verplichtingen! Hoe makkelijk is dat!
Wil je een maandabonnement nemen? Klik dan hier: https://shop.deeetlijn.nl/product/365-dagen-gezonder-van-a-tot-z-maandelijks/
Wil je toch metéén boeken voor het hele jaar? Dan kan ook: Klik hier: https://shop.deeetlijn.nl/product/365-dagen-gezonder-van-a-tot-z-maandelijks/
Wil je eerst wat méér informatie over het programma? Klik hier: https://www.deeetlijn.nl/365-dagen-gezonder

 

 

 



Pin It on Pinterest

Shares
Share This