Vitaliteit, De EetLijn

Optimale vitaliteit!

2 oktober, 2020 | 0 reacties

Vitaliteit, je ziet het vast wel eens, die reclame-ouderen die er zo gelukkig en strak uitzien? We willen allemaal wel vitaal ouder worden maar helaas kan niemand je garanderen dat je dat gaat lukken. Gelukkig heb je er wel invloed op. In deze blog geef ik je 9 goede tips om optimaal vitaal te worden of te blijven. Doe er je voordeel mee!

  1. Leer bulkdrinken voor meer vitaliteit

Wist je dat je door de hele dag kleine slokjes uit een flesje te nemen, je juist uitdroogt? Goed hydrateren doe je door grote hoeveelheden water tegelijk te drinken, dan wordt het vocht goed opgenomen in je cellen. Dus weg met de dopper en de bidon, leer bulkdrinken! Het zal je vitaliteit zeker ten goede komen.

We moeten per dag ongeveer 2 liter vocht opnemen. Het beste doe je dat door:

  • ’s Morgens te beginnen met een halve liter lauw water op de nuchtere maag
  • Voor elk eetmoment altijd een kwart liter water
  • Tussendoor groene thee (hier mag je natuurlijk wel van nippen)

Met dit systeem kom je makkelijk aan 2 liter water per dag. En je zult merken dat je het heel makkelijk vol kunt houden omdat er een structuur in zit. .

  1. Ssssssslaap lekker

Natuurlijk weet iedereen dat slapen gezond is. Tijdens de slaap wordt onze stresscyclus afgebouwd. Hierdoor wordt de bloedsuikerwaarde stabiel en wordt er minder insuline aangemaakt waardoor tevens de vetopslag vermindert. Slaap je niet voldoende, dan word je vermoeid en prikkelbaar. Dat resulteert vaak in emotie-eten met snaaien, graaien en cravings (een onweerstaanbaar verlangen naar eten). En als je je dan zou vergrijpen aan worteltjes of radijsjes, dan was er nog niet zoveel aan de hand. Helaas grijpen we in zo’n geval naar junkfood. Fataal dus. De optimale nachtrust voor volwassenen ligt tussen de 7 en 8 uur. Te lang slapen is overigens ook niet goed. Hierdoor krijg je te veel inactieve uren.

  1. Beweeg!

Bewegen is heel gezond. Het helpt tegen botontkalking en je voelt je veel fitter na een inspanning. Je hoeft niet elke dag een grote inspanning te leveren, liever niet zelfs. Ik ga sinds een tijdje naar Fit 20. Deze sportschool heeft een filosofie gebaseerd op de levensstijl van de jagers-verzamelaars. Die moesten een flinke inspanning leveren om een wild dier te vangen en daarna konden ze een tijdje uitrusten. Dus: probeer dagelijks te wandelen in de buitenlucht en lever 1x per week een grote sportieve inspanning. Je lichaam vaart ook wel bij stress door een beetje pijn, kou of honger. Hierdoor ontwikkelt het een zelfherstellende modus. Loop op blote voeten, douche je koud af, neem niet direct iets te snaaien bij de eerste knor in je buik.

  1. Eet gezond

Vermijd industrieel voedsel. Hierin zitten allerlei ingrediënten verwerkt die niet gezond zijn: zout, suiker, vetten en E nummers. Hoe natuurlijker het voedsel is, hoe beter. Kook met verse groente, fruit en vezels. En varieer zo veel mogelijk. Ontbijt eens met een salade in plaats van met een boterham met kaas! Of strooi op je kaas een handjevol kiemen, deze zitten vol nutriënten. Kiemen zijn groentezaden die net uitkomen. Alle kracht van de groente zit al in de kiem, daarom bevatten kiemen wel het tienvoudige van alle goede eigenschappen van groente. In mijn programma 365 dagen gezond(er) van A tot Z vertel ik je er alles over. Eet voldoende langzame koolhydraten, maar laat de snelle koolhydraten staan. Eet ook veilige vetten.

  1. Wil je meer vitaliteit? Zorg voor positieve energie

Energie krijg je ook van positieve mensen om je heen. Laat negatieve gedachten niet uitmonden in negatieve daden. Laat je energie niet opslokken door mensen die negativiteit uitstralen. Van positieve mensen word je blij en vrolijk. Die zorgen ervoor dat jouw glas altijd halfvol is. Wees kritisch op wie je in je buurt laat. Dit is een hele uitdagingen. Mensen zijn van nature bereid om anderen te helpen, dus iemand die negatief is, wil je graag opbeuren. Dat is een mooi streven maar als het ten koste gaat van je eigen gezondheid, dan is het kiezen dus het welzijn van die andere of je eigen welzijn.

  1. Vermijd emotie-eten

Door slaapgebrek zal je zeker minder vitaliteit ervaren. Je kunt er zelfs van gaan snaaien. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waardoor je jezelf niet meer onder controle hebt. Verdriet, angst, stress; het zijn allemaal triggers om je te buiten te gaan aan junkfood. Vullen in plaats van voelen, noem ik dat, en ik heb daar zelf maar liefst 30 jaar lang last van gehad doordat mijn moeder overleed toen ik een meiske was van 12 jaar na een ziekbed van 7 jaar. Ik ben toen echt in dat patroon terecht gekomen van jezelf vullen om maar niet te hoeven voelen. Herken jij dit ook bij jezelf en wil je graag geholpen worden om hiervan af te komen? Stuur me een mailtje ([email protected]) en ik breng je in contact met een coach bij jou in de buurt. Je hoeft dit niet alleen te doen.

  1. Eet biologisch want biologische voeding geeft vitaliteit

Eet vers en het liefst biologisch. Dit is wel eens lastig als je niet bij een biologische winkel woont. Daarom zeg ik altijd dat het beter is om verse streekproducten te kopen, die eventueel niet biologisch geproduceerd zijn, dan biologische producten te nemen die niet vers meer zijn. Gelukkig zijn de supermarkten steeds beter in de verkoop van biologische producten en die zijn met name goed voor je lever. Hij zorgt namelijk voor de afbraak van vetten. Maar als hij altijd maar druk is met het opruimen van giftige stoffen van landbouwgiffen en pesticiden in je eten, dan komt hij niet meer aan de vetverbranding toe.

  1. Minder cafeïne en suiker

Probeer zoveel mogelijk koffie, energiedrankjes en frisdranken te vermijden. Daarin zit cafeïne en/of suiker en dat is erg schadelijk voor je gezondheid. Wanneer je toch graag koffie drinkt dan is EetLijn boterkoffie een goede aanrader. In het EetLijn assortiment zit ook een energiedrankje zonder suiker (wel met een béétje cafeïne) en vooral met vitamine B.

  1. 生きがい

Tip 9 is het Japanse woord Ikigai. Dit betekent ‘reden om te leven’. Het is misschien wel de belangrijkste tip die ik je kan geven. Onderzoek wijst uit dat mensen die weten waarom ze ’s morgens hun bed uitkomen, gelukkiger zijn en tot op hoge leeftijd vaak meer vitaliteit ervaren. Zorg dat jij ook gelukkig wordt door een doel in het leven te hebben. Dat kan je werk zijn, je kinderen of kleinkinderen, een prachtige hobby of sport.

Mijn missie

Sinds ik mijn Ikigai heb gevonden voel ik me gezond en vitaal. Want mijn Ikigai is mijn werk en tegelijk mijn missie. Ik zou van Nederland het gezondste land ter wereld willen maken. Niet met behulp van medicijnen maar door gezond te eten en te leven. Daarom probeer ik nu zoveel mogelijk vrouwen en mannen te inspireren om ook gezond(er) te gaan leven. Inmiddels doe ik dat al niet meer alleen. Door heel Nederland zitten EetLijncoaches zodat er altijd eentje in jouw buurt is die je helpt om vitaal oud te worden. Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Stuur een mailtje naar [email protected] en ik breng je in contact met een van de coaches.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This