Paksoi, De EetLijn

Paksoi, waarom ben jij nog zo onbekend?

17 april, 2021 | 0 reacties

Paksoi, is deze groente onbekend en daarom onbemind? Dat zou super jammer zijn want er zijn een heleboel redenen om ervan te gaan houden. Deze groene bladgroente en tevens koolsoort is namelijk echt knéttergezond!

Paksoi, stel jezelf even voor!

Je zou het misschien niet zeggen, maar paksoi is een koolsoort. Bij kool denken we meestal meteen aan rode kool, witte kool, spitskool, spruitjes: allemaal grotere of kleinere ronde bolletjes. Maar ook paksoi behoort tot de kolen. Net zoals de andere kolen behoort hij tot de familie van de kruisbloemigen. Hij lijkt een klein beetje op Chinese kool met zijn grote, groene bladen en witte bladstelen. Zodoende is het ook een soort bladgroente. Tegenwoordig wordt paksoi ook in Nederland geteeld, maar hij komt uit het buitenland: de oorsprong ligt in China en Oost-Azië. Er zijn verschillende varianten. We zien het meeste de grote struiken maar er is ook baby paksoi. Het is het hele jaar door verkrijgbaar maar in de winter smaakt hij absoluut het lekkerste. Als de temperatuur te hoog wordt, verleppen de bladeren snel en is het veel minder lekker van smaak.

Waar let je op als je hem koopt?

Bij aankoop is het belangrijk dat de bladeren stevig zijn. De groene bladeren moeten donkergroen zijn en de stelen helder wit en stijf.

Hoe bewaar je paksoi?

  • Het is belangrijk om deze groente op een koele plaats (in de kelder of een koele kast) te bewaren. Hij is dan een paar dagen houdbaar. In de koelkast blijft paksoi ongeveer een week goed. Als je de bewaartijd wilt verlengen, kun je hem in een plastic zak in de koelkast bewaren. De voedingsstoffen blijven dan beter bewaard. Zeker in een koude omgeving (de koelkast zal dat meestal zijn) blijft de vitamine C het best bewaard. Zoals met de meeste groenten: hoe eerder je hem eet, hoe meer voedingsstoffen er nog in zitten.
  • Een andere mogelijkheid om hem te bewaren, is invriezen. Dit gaat heel goed als je hem niet wast. Alleen het blad schoonvegen en in stukjes snijden is voldoende. Houd dan het wit en groen apart. Dit is ook belangrijk bij de bereiding. Hieronder kom ik daar nog op terug.

Wat kun je ermee?

Paksoi kun je in zijn geheel eten. Je hoeft er niets van weg te gooien. Het zachte, groene blad kun je bijvoorbeeld eten als sla. De witte stelen kun je in stukjes snijden en zowel als rauwkost eten als ook roerbakken. Als je hem gaat roerbakken is het belangrijk om eerst de harde witte stelen in reepjes te snijden en te roerbakken en daarna pas het groen erbij. De witte delen hebben wat meer tijd nodig om gaar te worden; het blad is snel gaar. Je kunt een heerlijke stamppot maken van bloemkool- en knolselderijpuree met rauwe paksoi. Een andere toepassing is in een smoothie. Natuurlijk kun je paksoi ook koken gedurende 4 a 5 minuten. Ook dan is het belangrijk om eerst het wit te koken en daarna pas het groen toe te voegen. Paksoi laat zich prima combineren met gember en knoflook.

Wat zijn de nadelen van paksoi?

Paksoi bevat veel nitraat. Vroeger werd hiervoor gewaarschuwd omdat dit schadelijk zou zijn. Dit is echter achterhaald en is geen echt nadeel. Wat wel een aandachtspunt is, is dat paksoi, net als alle kruisbloemigen, goitrogenen bevat. Dit zijn stoffen die de schildklier kunnen vertragen. Door verhitting (koken of roerbakken) is dit effect een stuk minder. Ze worden dan grotendeels onschadelijk gemaakt. Als je geen problemen hebt met je schildklier, kun je gerust wekelijks paksoi eten. Natuurlijk blijft variatie altijd belangrijk.

Wat zijn de voordelen?

Gelukkig zijn de voordelen van paksoi vele malen groter. Ik noem er hieronder 11 maar er zijn er vast nog wel méér.

  1. Je kunt het gerust een superfood noemen, omdat het heel veel voedingsstoffen bevat. De dichtheid van de vitamines en mineralen is enorm.
  2. Er zit vooral heel veel vitamine A en vitamine C in.
  3. Paksoi bevat weinig calorieën, slechts 12 per grote kop. Het is natuurlijk de vraag of calorieën tellen wel zo zinvol is, maar dat terzijde. Ondanks de weinige calorieën is het toch een verzadigende groente door de vele voedingsstoffen (vitamines en mineralen).
  4. Het bevat veel antioxidanten. Dit zijn stoffen die ons lichaam voeden en de weerstand boosten. Een van de soorten antioxidanten die paksoi (net als alle kolen) bevat zijn de glucosinolaten. Deze hebben een sterke anti-kankerwerking. Kankercellen haten alle koolsoorten. Dit is natuurlijk een algemene uitspraak; alleen paksoi zal kanker niet genezen, maar kolen kunnen zeker wel ondersteunend en preventief werken. Dit geldt voor alle kolen.
  5. Het versterkt het immuunsysteem vanwege de antioxidanten.
  6. Paksoi bevordert de spijsvertering en werkt ontgiftend.
  7. Het helpt ontstekingen op celniveau te beperken en te bestrijden. Hierdoor hoeft het lichaam minder cholesterol aan te maken. Zodoende helpt paksoi om cholesterol te reguleren.
  8. Er zit veel vitamine A in, dit is goed voor de ogen.
  9. Ook bevat paksoi veel calcium, magnesium en vitamine K. Allemaal stoffen die goed zijn voor het gezond houden van de botten.
  10. Daarnaast zorgt paksoi voor mooi haar en een stralende huid, vanwege de vitamine C. Dit is een belangrijke bouwstof voor collageen, een van de stoffen waaruit de huid bestaat.
  11. Tot slot: er zit veel foliumzuur in dus goed voor de ontwikkeling van het ongeboren kind in de baarmoeder.

Je zou toch meteen naar de winkel rennen om paksoi te gaan kopen?! Zet het maar regelmatig op je menu en varieer met de bereidingswijze. Geniet ervan!

Wil je meer lezen over hoe het ook al weer zit met cholesterol en met je schildklier?
https://www.deeetlijn.nl/cholesterol-vijf-redenen-om-het-je-vriend-te-noemen/
https://www.deeetlijn.nl/schildklierproblemen-zijn-over-het-algemeen-een-vrouwendingetje/

Wil je meer weten over De Eetlijnmethode? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl



Pin It on Pinterest

Shares
Share This