Praatje Poep, De EetLijn

Praatje poep…

1 augustus, 2020 | 0 reacties

Praatje poep… we praten er niet zo graag over met anderen. We voelen er ons een beetje ongemakkelijk bij. Maar vandaag ga ik het toch over de stoelgang hebben omdat je aan je poep kunt zien hoe gezond de darmen zijn. Wist je dat je bij een gezonde spijsvertering elke dag meerdere keren een grote boodschap op de wc moet doen? In deze blog vertel ik je over soorten poep, de oorzaken van een verstoorde stoelgang en je krijgt tips om je spijsvertering te verbeteren.

Van roeper tot poeper

In een eerder artikel had ik het over de darmen en ik legde uit dat eten natuurlijk alles met de werking van je darmen te maken heeft. Want wat je in je lichaam stopt, dat moet er ook weer uit. ‘Van roeper tot poeper’, schreef iemand me, en dat vond ik wel een grappig zinnetje wat ook heel goed past bij het onderwerp van deze week. Wanneer werken je darmen optimaal? Dat kun je merken aan hoe je poept. Als je elke dag één tot drie keer een mooie Davidoff (dat is zo’n ouderwetse sigaar) in de wc legt en dan bijna geen wc-papier nodig hebt, dan heb je een goede stoelgang.

Praatje poep…en de oorzaken van verstoorde stoelgang

Negen van de tien personen heeft tegenwoordig problemen met het poepen. Ze hebben last van obstipatie of juist heel erge diarree, of het is heel pijnlijk om naar het toilet te gaan. En waar kan dat allemaal aan liggen?

  • Depressie: Mensen die last hebben van depressies kroppen hun gevoelens op, het zijn binnenvetters. Nou, het woord zegt het al, binnenvetters krijgen meer buikvet en kunnen soms ook hun poep vasthouden. Want wat in je hoofd zit, komt tot uiting in je lichaam.
  • Te weinig drinken: In je hoofd zit je dorstcentrum; dat regelt de seintjes die je lichaam afgeeft om te willen drinken. Hoe ouder je bent, hoe minder actief dit dorstcentrum wordt. Dit is de reden dat veel ouderen niet genoeg drinken voor een optimale werking van hun darmen. Maar ook jongere mensen kunnen de signalen van het dorstcentrum negeren met vervelende gevolgen.
  • Storingen in het darmkanaal: Dat was vorige week mijn onderwerp. Klik hier om mijn blog daarover te lezen.
  • De ziekte Parkinson: Door Parkinson verstijft je lichaam en kunnen je darmen geblokkeerd raken.
  • Traag werkende schildklier: Er zijn steeds meer mensen die te weinig koolhydraten eten waardoor de schildklier ontregelt kan raken. In feite stuur je je eigen schildklier hierdoor met pensioen. Dit kan ook gevolgen hebben voor de stoelgang.
  • Te laat naar de wc gaan: In ons drukke, jachtige leventje stellen we het poepen nogal eens uit. Daar hebben we dan zogenaamd geen tijd voor want we moeten eerst nog even iets belangrijks afmaken. Maar uitstellen is heel slecht voor de afvoer van poep. Doe je dit vaak, dan stopt je lichaam met het afgeven van signalen dat je naar de wc moet omdat je ‘toch niet luistert’.
  • Te weinig vezels eten: Voor de beste stoelgang eet je tenminste acht porties vezels per dag in de vorm van groente en fruit, zaden en noten! In het programma van De Eetlijn staat precies hoe je dat doet.
  • Bewerkt voedsel: supermarktvoedsel is vaak bewerkt. Eet niet te veel uit pakjes en zakjes want daar zitten ingrediënten in die de stoelgang kunnen verstoren.
  • Alcohol en roken.

Op weg naar schone darmen

Wanneer je begint met het volgen van De Eetlijn, kun je gek genoeg de eerste tijd ook te maken krijgen met een wat moeilijkere stoelgang. Maar dat is juist heel goed. Ik zal het je uitleggen. De binnenkant van je darmen is bekleed met darmvlokken. Die darmvlokken nemen de voeding op voor verdere verwerking. Daarbij blijven er tussen de darmvlokken etensresten zitten, vergelijkbaar met etensresten tussen je tanden. We noemen dit darmplak. Dit is rommel, en rommel moet eruit! Daar kan De Eetlijn bij helpen. Je poep kan daardoor bij het starten met De Eetlijn keutelig zijn of zwart van kleur. Het kan ook meer stinken dan normaal. Je Eetlijn coach helpt je om zo snel mogelijk door deze fase heen te komen.

7 soorten poep

Ja mensen, het is wel een beetje een vies praatje maar ik ga je ook nog vertellen hoe je kan zien aan je uitwerpselen welk probleem je hebt. Je kunt je poep ruwweg opdelen in zeven verschijningsvormen.

  1. Keuteltjes van het type geit. Dan eet je veel te weinig vezels
  2. Klonterige massa: Te weinig vezels, te veel stress, medicatie
  3. Sigaar met een barstje: bijna een goed product
  4. Gladde sigaar die bijna geen sporen nalaat: een gezond product!
  5. Zachte keutels: Te veel dierlijke vetten, te veel suiker, te veel alcohol. Vaak tijdelijk en direct na verkeerde voeding.
  6. Zachte diarree: stress, parasieten, allergieën, darmproblemen
  7. Waterige diarree (spuitpoep): idem als 6 maar een stadium verder

Van de diarree af door De EetLijn

Ik herinner me nog goed een jonge vader die hulp kwam vragen bij De EetLijn omdat hij leed aan erge diarree. Zo erg, dat hij niet naar het werk kon, maar ook niet iets met zijn kinderen buitenshuis kon ondernemen omdat hij zo vaak naar de wc moest op de meest onverwachte momenten. De dokters wisten niet wat ze met hem aan moesten, er was geen medische oorzaak. Deze man was ten einde raad. Tot dat hij aan De EetLijn begon. Al na een paar dagen belde hij op om te vertellen dat zijn diarree verminderde En met een paar weken was zijn stoelgang volledig normaal! Ik was zo gelukkig voor hem! Want met de juiste voeding kreeg hij niet alleen zijn leven terug, zijn kinderen hadden ook weer een echte papa.

Praatje Poep? Even tante Nettie bellen!

Ervaar jij ook problemen met je stoelgang? Éven ‘tante’ Nettie bellen (en niet de verzekeraar uit Apeldoorn). Mijn programma De EetLijn heeft al heel veel mensen geholpen aan een GEZOND(er) leven. Samen met de coaches geef ik je oneindig veel tips om je leefstijl te veranderen met prachtige resultaten.

Voor een gezonde stoelgang nog een aantal tips:

  • Drink veel water. Een grote steun daarbij is het waterschema van De Eetlijn
  • Beweeg! Maak wandelingen en wissel zitten en staan af
  • Drink kruidenthee of gemberthee
  • Start je dag met Himalayazout
  • Ga op tijd naar de wc
  • Kauw je eten goed
  • Eet gevarieerd
  • Probeer eens hurkend te poepen, net zoals onze verre voorouders in de bosjes deden (maar niet in de tuin hoor)
  • Drink een lekkere zelfgemaakte lijnzaad smoothie van 200 ml kefir, 1 schep plantaardig aminozurencomplex, 2 el zelfgemalen lijnzaad, 1 koffielepel Arabica oploskoffie, 2 el. hazelnootolie en evt. naar smaak een paar druppeltjes stevia. Mixen in de blender, met kleine slokjes kauwend opdrinken en rennen naar het toilet!!!





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This