Soja, De EetLijn

Soja, zo ja of zo nee?

11 april, 2020 | 0 reacties

Er is geen product waar zoveel discussie over is als juist over soja. Het is heel populair en tegelijk heel omstreden. Het is voor sommige mensen nog erg onbekend maar anderen eten wel drie keer per dag een sojaproduct. Hoog tijd om hier eens een blog aan te wijden.

Soja maakte in de jaren ’70 zijn opmars in Nederland. Maar in Azië eten de mensen het al duizenden jaren. Het is bekend dat kanker in Azië minder voorkomt, kun je dan stellen dat soja kanker helpt te voorkomen? Dat is misschien iets te kort door de bocht. Maar er zijn wel onderzoeken die deze conclusie onderstrepen en dat is natuurlijk een bijzonder groot gezondheidsvoordeel. Er zijn echter ook wat nadelen verbonden aan dit product. Ik vertel je in deze blog wat die dan zijn. Maar ik sluit de blog af met goed nieuws.

Soja als vleesvervanger

Soja is afkomstig van de sojaboon. Van deze peulvrucht worden sojaproducten zoals tofu, sojamelk en sojaolie gemaakt. Omdat we de laatste jaren steeds vaker helemaal geen vlees meer eten, of ervoor kiezen om af en toe geen vlees te eten, zijn er steeds meer soja vleesvervangers op de markt gekomen. Je mag denken aan kipstukjes, burgers, gehakt van soja enz. enz. Het zijn vaak geknutselde vleesproducten en de soja waar deze producten van gemaakt zijn, is helaas vaak genetisch gemodiificeerd (G.M.O.)

Negatieve aspecten van te veel soja

Als je elke dag een sojavleesvervanger eet, of wanneer je veel sojadrankjes of sojayoghurt neemt, dan krijg je er teveel van binnen. Dat heeft te maken met de volgende negatieve eigenschappen van dit product:

  1. Fytinezuur: Fytinezuur heeft de eigenschap om mineralen aan je lichaam te onttrekken. Fytinezuur bindt zich met name aan de mineralen zink, ijzer, calcium en magnesium die daardoor minder goed opneembaar worden voor het lichaam. En dat is geen goed nieuws voor onze botten.
  2. Bovendien zit er veel Omega-6 in soja. Wanneer je niet de juiste balans van Omega-3 en Omega-6 binnenkrijgt kun je last van ontstekingen krijgen. Veel ziekten ontstaan door ontstekingen in je lichaam.
  3. Mangaan: Een beetje mangaan is belangrijk voor het lichaam, maar door veelvuldig gebruik van soja wordt het gehalte in het lichaam te hoog wat zenuwbeschadiging kan geven. Daarom is het beter om, als je kinderen geen koemelk mogen drinken, ze in plaats daarvan amandelmelk te geven.
  4. Goïtrogenen: Dit zijn van nature voorkomende fytonutriënten. Goïtrogenen kunnen bij veelvuldig gebruik de schildklierwerking vertragen. Gelukkig alleen als de schildklier al aan de trage kant is. Bij een gezonde schildklier is er geen effect meetbaar.
  5. Saponinen: Deze afweerstoffen die planten zelf maken om vijanden te verslaan, kunnen bij de mens de darmwand aantasten.
  6. Omdat er steeds meer soja gegeten wordt, en niet alleen door mensen maar ook door dieren, worden voor de productie regenwouden gekapt. Hierdoor wordt onze ecologische voetprint vergroot.

Positieve aspecten van soja

‘Lieve help, ik eet het nooit meer!’ Ik begrijp dat je dat nu wel zo ongeveer moet denken na het lezen van al deze negatieve eigenschappen. Maar gelukkig is het ook heel gezond! En ik had beloofd om deze blog positief af te sluiten. Daarom nu de gezonde aspecten van soja:

  1. Soja bevat onverzadigd vet, ijzer en vitamine B1.
  2. Ongefermenteerde soja is rijk aan fyto-oestrogenen; deze helpen vrouwen door de overgang heen.
  3. Het kan helpen om borst-, darm- en prostaatkanker te voorkomen.
  4. Soja is een compleet eiwit net als een ei. Het is dus heel gezond om de sojaboontjes als snack te eten.
  5. Er zit veel magnesium in soja. Vrouwen van boven de 40 kunnen zich door dit mineraal beter ontspannen. Het zorgt ook voor een goede nachtrust.
  6. Kefir gemaakt van sojamelk zorgt voor herstel van je darmwand.

Biologische soja

Wanneer je sojaproducten koopt, doe je er goed aan om alleen de biologische variant te kiezen. Deze is gezonder voor jezelf en is met meer respect voor het milieu gemaakt. Hou er ook rekening mee dat gefermenteerde soja gezonder is dan ongefermenteerde. Je kunt sojamelk zelf fermenteren met behulp van een kefirstarter. Kefir is supergezond om elke dag te drinken. Hou je niet zo van de pure smaak van kefir? Probeer hem dan eens ‘op te leuken’ door er zonnebloemzaden aan toe te voegen of zelfgemaakte muesli. Een beetje fruit, wat Stevia of een goede oploskoffie kunnen ook wonderen doen!

Zoek de balans

Voor een gezonde leefstijl geldt eigenlijk altijd: Zoek de balans! Er is helemaal niets mis met soja als je het met mate eet of drinkt. Teveel is nooit goed. Daarbij moet je natuurlijk wel opletten met wat je koopt. De samengestelde producten uit de supermarkt van de voedingsmiddelenindustrie beloven vaak heel wat maar zitten stiekem boordevol suiker of zijn gemaakt van genetisch gemodificeerde soja.

De EetLijn

In de webwinkel van De EetLijn (shop.deeetlijn.nl) kun je ook sojaproducten vinden. Nieuw is bijvoorbeeld miso. Dit is een op natuurlijke wijze gefermenteerd mengsel van sojabonen, granen en kruiden waar je bouillon van kunt maken. Je kent het misschien wel uit de Japanse keuken. Het ziet eruit als een donkergekleurde pasta en de smaak is intens en hartig. Zelf heb ik er wel even aan moeten wennen, maar nu vind ik het heerlijk. Serveer misosoep in een mooi kommetje en voeg er kortgekookte groente aan toe, zoals bijvoorbeeld preiringetjes. Heerlijk als lunch of als voorafje. En bovendien heel erg gezond!



Pin It on Pinterest

Shares
Share This