Spijsverteringsproblemen, De EetLijn

Spijsverteringsproblemen, de do’s en don’ts

30 mei, 2020 | 8 reacties

Spijsverteringsproblemen,soms zijn ze niet van de lucht. Er ontsnapt je soms zomaar een windje of een boertje terwijl je met iemand staat te kletsen. Je mompelt dan een soort van verontschuldiging en denkt er niet meer aan. Maar als het je een paar dagen later weer gebeurt, in de rij voor de kassa (hoe gênant) dan weet je al dat je lichaam een signaal afgeeft. Als je daarbij ook nog eens last hebt van verstopping of diarree, dan kun je wel concluderen dat je darmen van streek zijn. Maar waarom? In deze blog vertel ik je wat je allemaal kunt doen en laten om je spijsverteringsproblemen op te lossen.

Spijsverteringsproblemen en weten wat je eet

De meeste darmproblemen hebben te maken met onze spijsvertering. Is die niet op orde, dan kunnen de darmen hun werk ook niet goed doen. Dat leidt vaak tot obstipatie (verstopping) of diarree. De spijsvertering heeft alles te maken met wat we dagelijks eten. ‘Elk pondje gaat door het mondje’, zei oma altijd al. En we kunnen daar wel aan toevoegen dat ook elk ongezondje niet fijn is het voor het kontje…

Voedsel als medicijn

Een gezonde levensstijl zorgt (doorgaans) voor een gezonde spijsvertering. Je kunt voedsel dus als medicijn beschouwen. Lijd je al aan darmproblemen, dan kan je met de tips in deze blog je darmen weer tot rust brengen. Een optimale spijsvertering heeft invloed op je hele lichaam. Je hebt geen opgeblazen gevoel meer, kunt weer normaal naar de wc, voelt je zekerder in het openbaar en bovendien krijg je meer energie.

Spijsverteringsproblemen? Eet met aandacht

Allereerst een no go: op de maaltijd aanvallen en die haastig weg schrokken! Dit moet je eigenlijk nooit doen want het is van groot belang dat je lichaam zich kan voorbereiden op de spijsvertering. De enzymen die zorgen voor de spijsvertering moeten rustig op gang worden gebracht. Zorg er dus voor dat je aandacht voor je eten hebt. Kijk naar wat er op je bord ligt, geniet van de kleuren en de geuren. Begin met een klein voorgerechtje. Dit heeft een positief effect op je spijsvertering. Eet bewust en langzaam.

Fotomodel

Ik heb de rare gewoonte om van bijna elk bord eten een foto te maken. En heus niet alleen in een restaurant! Bij De EetLijn zie je veel van deze foto’s terugkomen. Ik doe dat omdat ik zo intens kan genieten van het kleurenpalet op mijn bord. Eten is altijd een feestje en de moeite waard om op de foto te worden gezet. En hoe leuk is het dat mijn spijsverteringsenzymen daarvan meeprofiteren!

Alles wat gezond is (de do’s)

Hieronder geef ik je 15 gezonde tips die je spijsvertering kunnen bevorderen. Maar houd in gedachten dat iedereen verschillend is en onze darmen dus ook anders zullen reageren. Dat betekent dat wat voor de een echt werkt, voor de ander niets zal uitmaken. Het blijft altijd een kwestie van uitproberen. De enige tip die voor iedereen geldt en die ik hierboven al besproken heb, is tip 1.

  1. Mindfull eten: eet met aandacht en smaak!
  2. Eet gefermenteerd voedsel: Fermentatie is een eeuwenoud proces waardoor voedsel  als het ware voor verteerd wordt en ook langer bewaard kan worden. De bacteriën die voor de fermentatie zorgen, breken ook de stoffen die onze spijsvertering belasten grotendeels af. Hierdoor kunnen we moeilijk verteerbaar voedsel makkelijker opnemen en hebben we minder last van krampen, buikpijn of een opgeblazen gevoel. Tegelijk worden de darmbacteriën hiermee gevoed en dat is goed voor het immuunsysteem en beschermt onze dikke darm tegen ziekmakers.
    Het meest bekende gefermenteerde product is kefir. Het beste is om die zelf te maken met een kefir starter. Deze kun je kopen via de webwinkel van de deetlijn.nl. Drink per dag minstens 1 beker kefir. Je kunt kefir ook gebruiken om beslag mee te maken of als basis voor zelfgebakken muffins, cakejes, brood enz. enz.
  3. Kook je groenten: Door groente te koken breken de celwanden af en is het makkelijker verteerbaar. Wel jammer van de vitamientjes maar rauwe groente verteer je een stuk minder makkelijk.
  4. Gebruik kruiden om de spijsvertering te bevorderen: Voorbeelden zijn kurkuma en gember.
  5. Neem na de warme maaltijd een kop verse muntthee. Munt is net onkruid, je kweekt het heel gemakkelijk in je eigen tuin.
  6. Neem na een eiwitrijke maaltijd die zwaar op de maag ligt een van de volgende fruitsoorten: kiwi, papaya, ananas. In dit fruit zit een eiwitsplitsend enzym. Sommige mensen herkennen dit zelfs omdat na het eten van het fruit, hun tong rauw aanvoelt.

Nog méér do’s

  1. Bij diarree eet je best rijpe banaan.
  2. Ben je snel misselijk of heb je last van wagenziekte: eet gember. Dit helpt trouwens ook om de eetlust op te wekken.
  3. Eet avocado: deze vrucht bevat veel vezels en goede vetten. Bovendien zit er caroteen in de vrucht en dit zorgt voor een goede voering voor de darmflora.
  4. An apple a day keeps the doctor away! Eet elke dag een appel. Hierin zitten veel vezels, vitaminen en pectine. Eet hem met oergevoel, dus met schil en al. Laat hem maar lekker spetteren!
  5. Eet bataat in plaats van aardappel: Bataat wordt ook wel zoete aardappel genoemd maar is eigenlijk groente. Daarom is hij wél gezond.
  6. Eet pompoen: vitamines, ijzer, rijk aan vezels en arm aan vet. Pompoen is een heel gezond product voor je darmen.
  7. Bosbessen hebben een hoog antioxidantengehalte en breken een vette maaltijd sneller af.
  8. Rode biet: hierin zit kalium en magnesium en de rode kleurstof is een krachtige antioxidant. Zelfs het loof van de rode biet is lekker om mee te koken. En je weet dat koken met afval heel hip is! Maar gebruik het loof met mate want het zure blad is niet goed voor je tanden.
  9. Citroen bevat citroenzuur. Samen met de vitamine C kan dit de werking van het maagzuur versterken. Veel mensen denken dat brandend maagzuur een teveel aan maagzuur betekent. Maar niets is minder waar, dat brandende gevoel krijg je juist door een tekort aan maagzuur. Maagzuurremmers zijn dus heel slecht.

Wat je bij spijsverteringsproblemen beter kunt laten (de don’ts)

Wist je dat je na het eten beter niet direct kunt gaan slapen? Maar intensief bewegen na de maaltijd is ook niet goed voor je. Beter is het om een rustige wandeling te maken. Dit geeft je spijsvertering een echte boost! Hieronder vind je nog 15 producten die je beter kunt laten staan.

  1. Alcohol prikkelt je darmen.
  2. Zwarte thee is niet zo gezond; neem liever kruidenthee want hierin zit geen cafeïne. Groene thee, is ondanks dat er wat cafeïne in zit, voor de meesten wel een goede keuze.
  3. Vermijd chocola, tenzij het gemaakt is van meer dan 70% cacao. Ook ChoQola is een goede keuze.
  4. Drink geen frisdrank want dat bevat veel te veel suiker.
  5. Drink geen melk en eet geen melkproducten want die zorgen voor een slijmlaag aan de binnenkant van je darmen. Neem liever amandelmelk of, met mate, sojamelk.
  6. Pepers kunnen, ondanks dat ze heel gezond zijn, de darmen prikkelen en diarree veroorzaken.
  7. Tomaten, aardappels en aubergines behoren tot de familie van de nachtschades. In de schil daarvan zit een stof die bij sommige mensen darmproblemen veroorzaakt.
  8. Bonen veroorzaken winderigheid.
  9. In granen zitten gluten. Die zijn slecht voor je spijsvertering.

Nog méér don’ts

  1. Drink geen of weinig koffie.
  2. Kijk uit met kunstmatige zoetstoffen. De polyolen daarin worden slecht door je darmen opgenomen en veroorzaken winderigheid. Bovendien hebben ze een stapeleffect. Hoe meer je ervan eet, hoe meer last het kan veroorzaken.
  3. Zet de frituurpan in een diepe kast en haal hem er (haast) nooit meer uit. Gefrituurd eten is echt heel slecht.
  4. Koop nooit kant-en-klaar maaltijden. Deze zijn altijd te zout, te zoet of te zuur. Of allemaal tegelijk!
  5. Eet geen te koude producten. Wel doen: lauw water drinken op je nuchtere maag en evtl. heet water gedurende de hele dag.
  6. Eet zo min mogelijk geraffineerd (samengesteld) voedsel. Kook met verse producten.

Voor maar €15 per maand een abonnement op een jaar lang inspiratie.

Het is moeilijk om in je eentje uit te vinden wat het beste is voor jouw gezondheid. Er is zoveel waar je aan moet denken! Het laagdrempelige voedingsprogramma ‘365 dagen GEZOND(er) van A tot Z’ kan je helpen. Je wordt 365 dagen wakker met een nieuwe tip van mij over alles wat je maar kunt bedenken op het gebied van leefstijl. Recepten, wijsheden, filmpjes, korte blogs en heel veel waardevolle, inspirerende informatie. Je kunt dit programma nu een maand lang uitproberen. Meld je aan voor het maandbonnement via deze link. Gebruik de kortingscode GEZONDHEID en ontvang zelfs de eerste maand gratis.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This