Strooigoed, De EetLijn

Strooigoed? Maak het zelf gezond!

1 december, 2019 | 0 reacties

Sinterklaas en Kerst zijn dé periodes in het jaar waarin de verleiding van snaaien wel heel erg op de loer ligt. Kun jij al dat lekkers weerstaan? Als je er niet af kan blijven, dan heb ik goed nieuws voor je: Bij De EetLijn mag je gewoon snoepen zoveel je wilt! Hoe dat kan? Gezond strooigoed, maak het zelf! Suikervrij, glutenvrij en lactosearm. 

Strooigoed met suiker is verslavend

Ik kan me goed inhouden en de verleiding van snoepen weerstaan, zolang ik er maar niet aan begin. Maar als ik ook maar één pepernoot neem, of één schuimpje, dan ga ik voor gaas en ben ik niet meer te stoppen. Herken je dit? Dat komt omdat er zoveel suiker in snoepgoed zit. En suiker werkt verslavend. De voedselindustrie is zich daar ook maar al te goed van bewust en stopt overal suiker in. Niet alleen in zoete dingen, maar ook in hartige gerechten. Lees de verpakkingen maar van alle samengestelde producten die je in de supermarkt kan kopen. Bijna overal zit suiker in. Vaak herken je dit niet meteen omdat suiker allerlei schuilnamen heeft, zoals sacharose, maltose of E621. Zo zijn we allemaal verslaafd gemaakt aan suiker.

3 tips om niet te snoepen

De meeste vrouwen die ik ken, vinden het wel lekker om eens te snoepen maar naderhand voelen ze zich vaak beroerd. Want als je gezond leeft, ga je ook echt minder van die hele zoete dingen genieten. Je snoept dus niet omdat je het zo lekker vindt, maar omdat je verslaafd bent en dat geeft een rotgevoel. Er zijn drie dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je begint te snoepen:

  1. Drink een paar glazen water als je zin krijgt om te gaan snacken/snoepen.
  2. Poets je tanden zodra je trek krijgt in iets lekkers.
  3. Zorg voor alternatieven in huis.

Strooigoed, maak het zelf gezond! 

In de aanloop naar Sinterklaas heb ik overal gezocht naar alternatieven voor pepernoten en speculaas. Maar gezond strooigoed is in de gewone winkel (nog) niet te koop. Het enige wat ik tegenkwam waren glutenvrije pepernoten. Maar helaas zitten deze dan weer bomvol suiker. Daarom ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik strooigoed gemaakt wat EetLijnProof is: suikervrij, glutenvrij en lactosearm.

Pepernoten

Mijn suikervrije pepernoten maak ik met behulp van noten, chiazaad, sesamzaad en kokosolie. Hierdoor worden ze lekker bros en knapperig. Ze zijn iets harder dan de bekende pepernoot waardoor je langer moet kauwen. Veel kauwen is sowieso al gezonder voor je, ik zeg wel eens dat je zelfs je soep zou moeten kauwen. Het deeg kneed ik tot een lange slang die ik vervolgens in stukjes snijdt en daarvan draai ik kleine balletjes van ongeveer 5 gram. Als je weet hoeveel gram elke lekkernij is, dan kun je ook uitrekenen hoeveel je ervan mag eten.

Chocolademelk met speculaasjes

Wat is er nou lekkerder dan je eigengemaakte suikervrije speculaas? Ook leuk om samen te doen met de (klein)kinderen. Gebruik uitsteekvormpjes en versier je koekjes met amandelschaafsel of kokosrasp. En als de koekjes klaar zijn mag je ze meteen opeten met een lekkere beker chocolademelk erbij die je zelf maakt van cacaopoeder, amandelmelk en stevia. Vermijd de chocolademelk uit een pak want dat is een echte suikerbom.

Marsepein

Zoiets zoets als marsepein maken zonder suiker lijkt een echte uitdaging. Maar als je weet dat marsepein van gemalen amandelen wordt gemaakt, dan snap je dat het wel kan. Vervang de suiker door Stevia of honing en maak een mooi deeg waar je vervolgens allerlei bolletjes van draait op dezelfde manier als bij pepernoten. Ik geef mijn marsepein een extra lekker smaakje met een klein scheutje citroensap. Lekker fris! Klik op deze link voor het recept.

Variaties op een thema

Marsepein is van zichzelf licht van kleur. Een prima basis om te kleuren met natuurlijke ingrediënten. Gebruik sap van rode biet, groene theepoeder of kurkuma om het marsepein nog aantrekkelijker te maken. Rol de bolletjes door sesamzaadjes of chiazaad voor een extra leuk effect. Je kunt ook truffels maken door de marsepeinbolletjes door cacaopoeder te rollen. Neem bijvoorbeeld deze biologische rauwe cacaopoeder.  Verstop eens een hele hazelnoot in de marsepein. Zo kun je eindeloos variëren.

Kokosbrood

Van marsepein deeg maak je heel eenvoudig kokosbrood. Je voegt er kokosrasp aan toe en rolt het uit tot plakken. Varieer je deeg door er zaadjes door te rollen of verschillende kleurtjes toe te voegen. Neem 2 kleuren deeg die je niet helemaal door elkaar kneed meer licht met elkaar vermengt en je krijgt een marmereffect. Vries het kokosbrood direct in of leg het in de koelkast want het deeg wordt bij kamertemperatuur meteen zacht. Kokosbrood is een heerlijk ouderwets broodbeleg en smaakt ook heerlijk op een cracker.

Borrelnootjes??? Borrelblókjes zal je bedoelen!!! 

Nog zo’n verslaving: Borrelnootjes, die tijdens deze dagen vaker wel dan niet op tafel staan. Maar eigenlijk het hele jaar door. Ook hier kun je best iets anders van maken. Volg het recept van de kaasbroodbakmix uit de webshop van De EetLijn () en bak een broodje wat je vervolgens in dunne plakken en daarna in kleine blokjes snijdt van plm. 1 x 1 cm. Deze blokjes bak je langdurig in wat kokosvet op een laag vuurtje totdat ze lekker knapperig worden, net als croutons. Dit is een heerlijke en gezonde vervanger voor bij de borrel. In de webshop vind je 4 soorten bakmixen die allemaal door De EetLijn zijn samengesteld en heel goed passen in een gezonde levensstijl.

Tijd maken om gezond te blijven

Men vraagt mij wel eens waar ik mijn tijd vandaan haal om mijn eten allemaal zelf te maken en zo te experimenteren met lekkere, nieuwe, creatieve dingen. Maar ik zeg dan altijd dat als ik geen tijd vrijmaak om goed voor mezelf te zorgen, dat ik dan op gegeven moment tijd moet vrijmaken om ziek te zijn. En ik weet wel wat ik liever doe! Ja, het klopt dat het meer werk is om gezond voedsel te maken dan om snel iets te halen in de supermarkt. Maar als je om je lichaam geeft en een gezond(ere) levensstijl wilt ontwikkelen, dan heb je dat er graag voor over. Vind je het moeilijk om het alleen te doen? Geen nood want met De EetLijn Methode word je geholpen door één van de coaches (of digitaal) en Nettie helpt je graag een handje in de keuken. Wil je alvast een voorproefje? Ga naar www.deeetlijn.nl en neem een kijkje bij Nettie in de keuken met behulp van 12 kookvideo’s BOMvol inspiratie. En bestel meteen voor een vriendenprijs De EetLijnBundel met NettiepediA plus een kaartje met 50 schuilnamen van suiker plus een recepten e-book met 8 nieuwe dinerrecepten.

 

 





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This