Suiker, De EetLijn

Suiker is gezond, of toch niet?

14 december, 2019 | 0 reacties

Als je deze titel leest en je kent me al een beetje dan denk je nu: Nettie is HEEL hard toe aan vakantie! Maar ik meen het echt, alleen…dan bedoel ik de suiker die je lichaam zelf aanmaakt uit koolhydraten. Want die heb je nodig om te denken, te lopen; om te leven dus. Alle andere suiker is belastend voor ons lichaam en kan uiteindelijk ziekmakend zijn. In deze blog leer ik je de goede suikers van de slechte suikers te onderscheiden.

Hoeveel suiker eet jij?

Je kunt het bijna niet geloven, maar Nederlanders krijgen gemiddeld 70 kilo suiker per jaar binnen. Daarvan is 15%, dus een dikke 10 kilo, herkenbare suiker. Kristalsuiker, poedersuiker, rietsuiker, en al die andere vormen van suiker waarmee je je eten en drinken zelf lekker zoet maakt. De andere 65% is verstopte suiker. Het zit in samengesteld voedsel, maar ook in brood (jazeker!) en fruit.

Brood is niet gezond

Als je denkt dat je ’s morgens met je volkorenboterhammetje met kaas een gezonde start van de dag maakt, dan heb je het eigenlijk mis. Wat je in feite aan het doen bent is je bloedsuikerspiegel direct te ontregelen. Daar heb je de rest van de dag last van in de vorm van hongergevoel en snaaigedrag. Hoe zit dat?

Snelle koolhydraten

Brood heeft een hogere glycemische waarde dan gewone suiker want in brood zitten een heleboel snelle koolhydraten. Die worden omgezet in glucose en dit is een vorm van suiker. Veel glucose veroorzaakt een piek in je bloedsuikerwaarde. Maar omdat het snelle koolhydraten zijn, verbranden ze ook heel snel. Hierdoor volgt een daling met een hongergevoel als gevolg. Deze acute honger wil je maar al te graag oplossen door te snoepen. Het liefst… iets met suiker!

De drie gedaantes van suiker

In principe zijn er 3 hoofdvormen van suiker:

  1. Sucrose ☹
    Dit is de bekende geraffineerde suiker die we op tafel gebruiken of in de keuken. Het is een snelle suiker en erg slecht voor je. Probeer er zo min mogelijk van te gebruiken.
  2. Glucose 😊
    Dit is de suiker die ons lichaam zelf maakt van koolhydraten. Het zit in allerlei producten zoals groente, noten en brood. Glucose is de energie die ons lichaam gebruikt om te functioneren. We kunnen met glucose onze spieren en hersens gebruiken. Er zijn snelle en langzame koolhydraten. De langzame zijn het gezondst, maar in deze blog zal ik dat verschil niet verder bespreken.
  3. Fructose ☹
    Fructose is vruchtensuiker. Het heeft geen impact op je bloedsuikerwaarde omdat het niet m.b.v. insuline naar de cellen gebracht kan worden. Daarom denken veel mensen dat fructose dus gezond is. Maar helaas is dit niet waar. Fructose wordt regelrecht opgeslagen in je lever waardoor het leververvetting kan veroorzaken. Een ander deel van de fructose bindt zich aan melatonine, het slaaphormoon. Als je ’s avonds fruitsap drinkt, kan je hierdoor slaapproblemen krijgen. Fruit eten is gezonder dan fruit drinken. De vezels in het fruit maken een hoop goed. Appelsap en jus d’orange lijken wel heel gezond maar het tegenovergestelde is waar. Mijn advies is om fruitsap te vermijden.

10 nadelen van suiker

  1. Suiker is verslavend. Hier ga ik in een ander blog verder op in.
  2. Het heeft vitamines en mineralen nodig om opgenomen te worden in je bloed. Geraffineerde suiker is hier helemaal van ontdaan en zal dus in je lichaam op zoek gaan naar deze belangrijke stoffen.
  3. Suiker veroorzaakt veel te hoge schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
  4. De piek in de bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je lichaam veel insuline aanmaakt. Hierdoor komt er nog een andere stof vrij, de groeifactor IGF. Onderzoek wijst uit dat dit tumorgroei in je lichaam kan bevorderen.
  5. Het verstoort je darmflora.
  6. Je kunt je ongelukkig gaan voelen omdat het de aanmaak van serotonine (het gelukshormoon) vermindert. Dit wordt namelijk voor 80% aangemaakt in je darmen, Als je darmflora verstoord raakt, is dit een van de effecten.
  7. Als je veel zoet eet, proef je het zoet niet meer en wil je steeds grotere hoeveelheden zoet. Hierdoor herken je op den duur ook niet meer of je honger hebt óf een behoefte aan zoet hebt.
  8. Teveel suiker kan diabetes type 2 veroorzaken.
  9. Je lichaam verzuurt met suiker. Dit veroorzaakt ontstekingen en die kunnen allerlei klachten en soms ook hersendegeneratie (ontsteking op hersenniveau) veroorzaken zoals o.a. parkinson en alzheimer.
  10. Je vochthuishouding raakt in de war. Soms met bedplassen tot gevolg.

Hoe herken je suiker?

We weten allemaal wel dat er in frisdranken zoals cola een heleboel suiker zit, maar fruitsappen zijn dus even erg. Honing is ook pure suiker. En alle zoete gerechten bestaan natuurlijk voor een groot gedeelte uit suiker. Dat is allemaal duidelijk. Maar hoe herken je suiker in hartige producten waarvan je zou denken dat er geen suiker aan is toegevoegd, zoals vlees, kaas of samengestelde hartige producten? Lees altijd goed de verpakkingen en besef dat suiker wel 50 verschillende schuilnamen kent. Je hoeft ze niet allemaal uit je hoofd te leren. Gebruik gewoon de volgende ezelsbrug:
‘De meeste namen op etiketten die eindigen op -ose, zijn uit den boze’

Geniet!

Ik hoop dat je niet ontmoedigt bent geraakt door deze blog over suiker, zo vlak voor de feestdagen. We eten in deze tijd vaker zoete dingen en daar hoef je echt niet wakker van te liggen. Het gaat er namelijk niet om wat je af en toe eet, maar om wat je dagelijks eet. Geniet dus van je taartje, je appelflap en van een zoet dessert. Maar zorg dat je je dagelijkse voedingspatroon suikerarm maakt. Dat doe je niet door geen koolhydraten meer te eten. Dat is een no go! Je hebt koolhydraten nodig om gezond en goed te functioneren.

Korting op De EetLijnbundel

Kun je wel een beetje extra hulp gebruiken bij het koken? Ga naar www.deeetlijn.nl en druk op de button Nettie in de keuken. Je krijgt 12 gratis kookvideo’s die je op weg helpen naar een gezonde(re) levensstijl. Bovendien profiteer je van een speciale aanbieding. Voor maar €7,= ontvang je De EetLijnbundel met daarin:
• Een e-book met 8 dinerrecepten (handig voor de feestdagen)
• Een handig kaartje met alle 50 schuilnamen van suiker
• NettiepediA met de 12 gulden basisregels voor een energiek leven
Deze bundel heeft een waarde van €20,= maar als je de kookvideo’s aanvraagt, krijg je hem voor maar €7,=. Deel je met anderen dit waardevolle cadeau?





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This