Suikerverslaving, hoe kom je daar vanaf?

7 januari, 2020 | 2 reacties

Eerst maar even de belangrijkste mythe ontkrachten: suiker is geen gif. Sommige mensen beweren dat, maar ik vind het bangmakerij. Arsenicum is gif, maar suiker niet. Ons lichaam heeft zelfs suiker nodig, bijvoorbeeld voor een optimale werking van de spieren. Het hangt er wel van af uit welke bron je de suiker haalt want bijv. kristalsuiker kan op den duur wel ziekmakend zijn. Dat komt omdat te veel suiker de processen in ons lichaam kunnen verstoren. En we eten zoveel suiker omdat het zo verslavend is. En over die verslaving wil ik het hebben in dit blog. Want waarom is het zo moeilijk om minder suiker te eten? En hoe kom je van die nare suikerverslaafdheid af?

Waarom zijn zoveel mensen suikerverslaafd?

Onze onbegrensde suikerbehoefte heeft met twee dingen te maken:

  1. Het gelukshormoon: Wanneer je chocolade, koekjes of snoep eet, dan wordt er een stofje in de hersenen aangemaakt; dopamine. Dit kennen we ook als het gelukshormoon. Het is dus echt zo dat je snel nadat je iets zoets hebt gegeten, je je kortstondig prettiger voelt. Dat gevoel duurt helaas maar eventjes, maar het smaakt wel naar meer. Dus neem je nog een hapje, en nog één en nog één…
  2. Gevoel van veiligheid: In onze babytijd hebben we allemaal melk gedronken. Of dat nou borstvoeding was of flessenvoeding, babymelk is zoet. Als baby wennen we dus meteen aan de heerlijke smaak van zoetigheid. Daarom associëren we zoet vaak met veiligheid en geborgenheid. Als we in ons latere leven stress ervaren, dan grijpen we graag terug naar de smaken van onze babytijd. We ervaren onbewust, door het eten van iets zoets, de intimiteit en geborgenheid van ons prilste leven.

Je bent niet slap

Het is dus helemaal niet gek dat de chocolaatjes in de kast liggen te roepen “eet me, eet me!”, en dat je dat niet kunt weerstaan. Je zoetverslaving is je letterlijk met de paplepel ingegeven. Zeg dus nooit meer tegen jezelf dat je slap bent als je toegeeft aan je behoefte aan zoetigheid. Betekent dat dan dat je maar door moet gaan met snoepen? Nee, natuurlijk niet. We weten allemaal dat snoepen niet gezond is. Maar alleen de wil om te veranderen is niet genoeg. Je kunt het niet winnen van je suikerverslaving door alleen maar geen zoete dingen meer te willen eten. Je zult iets aan je intrinsieke motivatie moeten doen. Simpel gesteld: er moet iets anders GOEDS voor in de plaats komen.

Word volwassen!

Laten we beginnen met de babytijd. Heb je die tijd nog nodig? Je bent toch al lang volwassen? De zoete smaak van melk was voor toen. Daar heb je niets meer mee te maken. Kijk naar het heden en probeer je voldoening uit je leven van nu te halen; jouw leven met je partner of je gezin, je werk, je hobby’s, je eventuele kleinkinderen. Je hebt helemaal geen suiker nodig om je gelukkig te voelen.

Een huilbui in plaats van een snaaibui

En als het niet loopt zoals je wilt en je ervaart stress of verdriet? Dat is ook goed. Dat mag. Ik zeg vaak dat we ons lichaam vullen met eten omdat we ons verdriet van binnen niet willen voelen. Maar dat is helemaal niet goed! Want verdriet hoort ook bij het leven. Laat je tranen maar stromen, die wassen letterlijk de stress van je af. Stop je verdriet niet weg met een snaaibui, maar laat je verdriet de vrije loop met een huilbui.

Chocoladezoenen

Maar hoe ga je dan om met het prettige gevoel van zoet? Ik zal je dat proberen uit te leggen door mijn eigen verslaving te onthullen: mierzoete chocoladezoenen! Ik was er vroeger (toen ze nog anders heetten) al gek op en ik kocht ze toen stiekem bij de bakker in ons dorp. En ook later kon ik geen doos zoenen in de kast hebben, of hij moest leeg! Om mijn verslaving tegen te gaan, koos ik voor een totaalverbod op chocoladezoenen. Die kwamen er bij ons niet meer in! Totdat een paar weken geleden onze dochter haar huisgenoten wilde trakteren op chocoladezoenen. De dozen met de o zo verleidelijke chocolade lagen een paar weken in de voorraadkast voordat ze werden uitgedeeld. En nu komt het mooie: het deed me niks, ik ben van mijn verslaving af! Tijdens het trakteren heb ik er w??l eentje genomen maar ik vond gewoon echt veel te zoet!

De EetLijn

Waar lag dat aan? Ik had makkelijk in mijn oude verslaving kunnen vervallen, ook al omdat het de laatste tijd best wel een stressvolle tijd was bij ons thuis. Maar ik had er gewoon geen behoefte meer aan. Doordat ik leef volgens de principes van De EetLijn is mijn lichaam gewend aan andere voedingsstoffen die waardevoller zijn. Daarmee kwam ik dus ook van suikerverslaving af. Met De EetLijn lukt je dat al binnen enkele dagen tot enkele weken.

10 tips van De EetLijn

Je suikerverslaving kwijtraken kan in één keer (dat noemen ze wel cold turkey), of je doet het stapje voor stapje. Veel cliënten van De EetLijn zullen het beamen dat je echt in no time van je zoetverslaving af kunt zijn. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat je meer vitamines binnenkrijgt waardoor je lichaam minder op zoek gaat naar zoet. Nog een aantal punten van De EetLijn die jou helpen je zoetverslaving te boven te komen.

  1. Je zult veel gezonde vetten eten; hierdoor wordt je bloedsuikerwaarde stabiel en zal geen pieken en dalen meer vertonen.
  2. Je mag rauwe, pure cacao eten; hierin zitten heel veel natuurlijke antioxidanten.
  3. Je zelfgemaakte muffins kun je vol stoppen met granen en noten. Gezond en lekker!
  4. Kaneel en speculaaskruiden zijn goede suikervervangers vanwege de zoetige smaak en het stabiliserende effect op de bloedsuikerwaardes.
  5. Je gaat zaden en pitten eten.
  6. Je gaat pompoen gebruiken als vervanger van de snelle koolhydraten van aardappels
  7. Je kunt de Hollandse piepers vervangen door zoete aardappel (in De EetLijn alléén in fase 2)
  8. VEEL groente vormt de basis voor je gezonde levensstijl; courgettepasta is de vervanger van deegpasta en “gewone” rijst vervang je door bloemkoolrijst. Net zo lekker en veel gezonder.

Guilty pleasure

Mag je dan nooit meer chocola? Natuurlijk wel! Je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken hoor! Dit is mijn guilty pleasure: Ik maak zelf bonbons van Chocola. Dat is een gezonde variant van chocolade. Het is een hele pure smaak en dus meer bitter dan zoet. Je kunt de Chocola smelten in kleine vormpjes en ze bestrooien met ongezoete gedroogde cranberries, rozijnen en kokosvlokken. Ik heb uitgerekend dat twee Chocolaatjes per dag je bloedsuikerwaardes niet zullen verstoren en dat het GEZONDer worden en afvallen gewoon door gaat!

Recepten zonder suiker

Ben je geïnteresseerd in wat De EetLijn voor jou of voor iemand in jouw omgeving kan betekenen? Of wil je graag lekkere en suikervrije recepten in je e-mailbox ontvangen? Stuur dan een berichtje. Ik voorspel dat jij, net zo goed als ik, van je suikerverslaving af kunt komen. Chocola, rauwe cacao en andere gezonde lekkere producten vind je in de webshop.





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This