Peper, de eetlijn

Een gepeperde blog over peper

7 januari, 2020 | 1 reactie

Zwarte peper, wist je dat het behalve lekker ook heel gezond is? En dat komt goed uit want het is samen met zout de meest gebruikte smaakmaker in de keuken. Dikke kans dat jij het elke dag al in je eten gebruikt. En als je dat nog niet doet, dan denk je vast na het lezen van deze blog; ik ga ook aan de peper!

Zóveel pepers

Er zijn veel soorten. Je kent vast de chilipepers wel, die in veel verschillende kleuren te koop zijn. Ze zijn erg pittig, vooral als je ze met zaadjes eet. Maar in deze blog vertel ik je over peper die in korrels aan een struik groeit. De verschillende stadia van rijpheid en de manier van bewerking zorgen voor de verschillende kleuren korrels. Zo zijn er groene, rode, witte of zwarte peperkorrels, elk met hun eigen smaak en eigenschappen. De zwarte wordt het meest gebruikt in het gemiddelde huishouden. De verse korrels worden groen geplukt en daarna gekookt en gedroogd. Er ontstaan door dit proces ook barstjes in de huid van het korreltje en dit geeft de peper zijn typische ruwe buitenkantje en de zwarte kleur.

Zwarte peper

Zwarte peper werd vroeger de koning van de kruiden genoemd. Het was ook heel duur en werd zelfs als betaalmiddel ingezet. Hier komt ook de uitdrukking ‘peperduur’ vandaan. Je kunt ze als hele korrels of gemalen kopen en eten. Koop het liefste de hele korrels en maal ze dan zelf. Peper kan namelijk vrij snel oxideren; bij de gemalen variant gebeurt dit sneller dan bij hele korrels. Je kunt met deze specerij zowel hartige als zoete gerechten op smaak brengen. Dat klinkt misschien niet zo voor de hand liggend maar peper smaakt bijvoorbeeld heerlijk in een zoete watermeloensalade.

Lekker en gezond, EetLijn krentenbolletjes met peper

In de webshop van De EetLijn kun je onder andere een kant-en-klare bakmix kopen voor pistoletjes. Hier is peper aan toegevoegd. Ik maak met deze bakmix ook zoete krentenbollen. Juist de combinatie met peper zorgt voor een lekkere smaaksensatie. En dat is niet alleen maar mijn mening, de kleinkinderen zijn er ook dol op! Peper is dus erg lekker maar bovendien heel gezond. Eet het regelmatig, liefst elke dag, voor het beste resultaat. En hoe moeilijk is het om net voor het serveren van je maaltijd nog even een draai uit de molen boven de pan te doen?

10 gezonde redenen om zwarte peper te eten

In peper zit een stofje wat piperine heet. Dit geeft de er scherpe smaak aan en het is tevens een natuurlijk antibioticum. Piperine beschermt ons lichaam tegen vrije radicalen en remt ontstekingen. Het herstelt de darmflora, net als kefir. Natuurlijke antibiotica, zoals peper, kunnen zelfs voorkomen dat je synthetische antibiotica nodig zou hebben. Dit geldt natuurlijk nooit voor acute situaties. Bij twijfel moet je ook altijd met je huisarts overleggen. Er is al heel wat onderzoek naar de gezondheidsaspecten van peper gedaan. Hieronder geef ik je tien adviezen:

  1. Peper stimuleert de afbraak van vet. Hierdoor kan het je helpen af te vallen.
  2. In peper zit net als in kaneel, ook chroom. Dit zorgt voor regulering van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je meer energie, minder honger en minder vetopslag.
  3. Peper zorgt voor een betere bloedsomloop. Wanneer je veel peper in één keer binnenkrijgt dan voel je dit ook. Je hart gaat sneller pompen en je krijgt het heel warm. Ben je in de overgang en heb je last van opvliegers, dan moet je hier wel een beetje voor uitkijken.
  4. Het is slijmoplossend. Heb je last van veel slijm in de longen en gebruik je daar zelfs een pufje voor? Probeer het probleem eens op te lossen door je voedingspatroon te wijzigen. Niet meteen stoppen met je pufje natuurlijk, maar voeg wat meer peper toe aan je eten en drink geen melk meer. Wie weet kun jij op een natuurlijke manier aan je gezondheid werken. En wie wil dat nou niet?
  5. Peper zorgt voor een toename van goede darmbacteriën. Wanneer je toch antibiotica moet slikken tegen ontstekingen, dan doe je er goed aan om tegelijkertijd voor je probiotica te zorgen. Antibiotica verstoren je natuurlijke darmflora, terwijl probiotica die weer opbouwen. Bewezen natuurlijke ontstekingsremmers zijn onder andere (zelfgemaakte) kefir en peper.
  6. Peper is goed voor de hersenen.
  7. Peper helpt ontstekingen op te ruimen. Die ontstekingen veroorzaken we vaak zelf door elke dag maar weer slecht voedsel te eten. Daar bedoel ik veel suiker en geraffineerd voedsel mee uit pakjes en zakjes. Ons lichaam heeft het er maar druk mee om alle schade op te ruimen. Daar stopt het alle energie in. Zo blijft er geen energie meer over voor onze hersenen. Daarom is het noodzakelijk om elke dag gezond te eten en Omega-3 te slikken. Mede daardoor wordt er minder slechte cholesterol aangemaakt.
  8. Peper zorgt ervoor dat andere gezonde stoffen zoals calcium en selenium beter door je lichaam worden opgenomen. Hierdoor kan o.a. je schildklier zijn werk beter doen.
  9. Er wordt beweerd dat deze specerij zelfs kan helpen sommige pijnklachten te verhelpen. Studies hiervoor worden op dit moment alleen nog met dieren gedaan.

365 dagen gezond(er) van A tot Z

Ken jij het online inspiratie programma van De EetLijn al? Het heet ‘365 dagen GEZOND(er) van A tot Z’ en geeft je precies dat wat de naam belooft: een jaar lang elke dag tips over gezonder leven. Dit is wat een klant erover zegt: ‘Ik dacht dat ik al veel wist over gezondheid, maar met dit programma leer ik zoveel extra bij, dat had ik niet gedacht.’  Ben jij ook benieuwd wat ‘365 dagen GEZOND(er) van A tot Z’ voor  jou kan betekenen? Meld je dan nu via deze link aan om een maand te proeven aan dit programma voor slechts tien euro. Dat is toch niet peperduur?



Pin It on Pinterest

Shares
Share This