Zeekraal, De EetLijn

Zeekraal, een geschenk van de zee. Lekker en supergezond!

23 juli, 2021 | 2 reacties

Zeekraal is een zilte groente die de zee nodig heeft om te kunnen groeien. Het is super gezond en zou best onder een breder publiek bekend mogen worden. Daarom dit blog over deze helaas nog ondergewaardeerde groente.

Wat is zeekraal?

Veel mensen denken dat zeekraal een zeewier (alg) is, maar het is een plant uit de amaranthfamilie, specifieker nog: de ganzenvoet. Het wordt ook wel hanenpoot of zouterik genoemd. Het groeit op de slikken, schorren en kwelders, aan de rand van de zee: daar waar er water overheen spoelt. Het groeit dus niet in de zee, maar op het land. Soms staat het droog, soms wordt het overspoeld door brak water, wat net iets minder zout is dan gewoon zeewater. Zeekraal heeft zout water nodig om te kunnen (over)leven. Het is een soort vetplantje. De planten kunnen ongeveer 30 cm hoog worden. Er zijn verschillende soorten (lang, breed, dik, dun) en in verschillende kleuren.

Wanneer en waar is het verkrijgbaar?

Zeekraal is een typische seizoengroente. Het seizoen loopt vanaf begin mei tot begin september. Daarbuiten is zo nu en dan gekweekte zeekraal uit Frankrijk, Engeland, Portugal, Israël of zelfs Mexico verkrijgbaar. Je kunt het in de supermarkt kopen, maar als je er zeker van wilt zijn dat het biologisch is, moet het een biologisch keurmerk hebben. De biologische variant is altijd gekweekt.

Waar let je op als je zeekraal koopt?

Het is belangrijk dat de zeekraal die je koopt mooi groene, jonge, verse, groene, zachte takjes heeft. Let erop dat het vlezige steeltjes heeft. Het moet er fris uit zien, met glanzende, gezwollen takjes, zodat het knapperig is en niet uitgedroogd. Koop dit product het liefst in seizoen en haal eventueel harde, grijze takjes eruit.

Hoe bewaar je deze prachtige groente?

Je kunt zeekraal het beste in de koelkast bewaren. Het is dan een paar dagen houdbaar. Bewaar het niet te lang, want dan wordt het slap.

Hoe gebruik je het?

Zeekraal is heel veelzijdig. Als je het te zout vindt, spoel het dan goed af of zet het even in zout water. Door de osmose wordt het minder zout. Je kunt het op verschillende manieren klaarmaken:

  • Verwerk het in een salade. Het geeft dan een lekkere, zoutige smaak en extra knapperigheid.
  • Door de soep geeft het een lekkere bite. Laat het dan niet meekoken, maar voeg het als garnering toe.
  • Roerbakken met ui en knoflook. Laat het maximaal 1 minuut meebakken met  het gerecht, anders gaat de jodium verloren. Verhit het ook niet te hoog. Dan houdt het een stevige bite. Gebruik bij het roerbakken geen extra zout omdat het van zichzelf al een zoute smaak heeft.
  • Koken of stomen kan ook, maar dat gaat wel ten koste van de bite en van de jodium.
  • Een heel bijzondere manier om zeekraal te gebruiken is in een smoothie. Voeg een paar druppels Stevia en 100 ml water toe aan een handje vol en blender het op hoge snelheid. Er ontstaat dan een schuimige massa. Het sap zakt naar de bodem en het schuim dat bovenop blijft liggen, vormt een soort hartige ziltige room. Je kunt de smoothie drinken met of zonder de room, die je ook prima kunt gebruiken als garnering. Een soort van hartige slagroom.
  • Als je de zeekraal laat drogen, kun je het vermalen in de blender, eventueel samen met gedroogde ui- en knoflookschillen. Je krijgt dan een heerlijk kruidenzout. Als je toevallig uitgedroogde takjes zeekraal hebt, hoef je die dus niet weg te gooien!

Wat zijn de eigenschappen van zeekraal?

Zeekraal zit boordevol gezonde stoffen. Ik noem er een paar.

  1. Het bevat veel vitamine A en C.
  2. Daarnaast bevat het vele mineralen: fosfor, calcium, ijzer, zink, koper en zwavel.
  3. Ook zitten er veel vezels in.
  4. Zeekraal bevat ook heel bijzondere stoffen, polysachariden. Onderdeel daarvan zijn de bijzondere antioxidanten, glycosides. Ik kom hieronder terug op de functie daarvan.
  5. Zeekraal bevat jodium, maar over de hoeveelheid zijn de meningen verdeeld. Door het zoute zeewater komt het in de plant terecht. Zeewieren en algen bevatten veel meer jodium. Even ter vergelijking: sommige zeewieren bevatten 266.000 mcg jodium per 100 gr. Zeekraal bevat ’maar’ 90 mcg jodium per 100 gram. Toch zit in 100 g zeekraal dus nog meer dan de helft van dagelijkse hoeveelheid jodium die we nodig hebben (150 mcg). Fijn voor de schildklier dus!

Waarom is zeekraal zo gezond?

Je zou het misschien niet verwachten van zo’n zout plantje, maar zeekraal is ontzettend gezond! Het bevat onverwachte effecten.

  • Ik noemde al dat zeekraal polysachariden bevat. Dit zijn samengestelde suikermoleculen. De polysachariden hebben een anti-diabeteswerking doordat ze de alvleesklier stimuleren in zijn werking. Het werkt ondersteunend, zowel bij diabetes als om diabetes te helpen voorkomen (of in een stadium van pre-diabetes).
  • Bovendien wijzen verschillende onderzoeken erop dat de stoffen uit zeekraal bepaalde enzymen die de werking van de lever bevorderen, stimuleren. Zodoende gaan ze leververvetting tegen.
  • Zeekraal helpt ook de lever bij de ontgifting en het afvoeren van zware metalen en andere gifstoffen, mede door de jodium die het bevat. Jodium bindt zich aan de zware metalen en zorgt dan voor de afvoer daarvan.
  • Geloof het of niet: zeekraal kan helpen maagkanker te voorkomen. Om dat te begrijpen is het van belang om te weten dat alle lichaamscellen de eigenschap hebben om zichzelf te vernietigen als ze niet meer nuttig zijn. Dit heet apoptose, ook wel ‘geprogrammeerde celdood’. Maar kankercellen hebben dat niet. De polysachariden in zeekraal zorgen ervoor dat kankercellen in de maag ook die eigenschap krijgen, zodat de kankercellen dood gaan. Zodoende kan zeekraal ondersteunen in de strijd tegen maagkanker.
  • Ook voor de rest van het immuunsysteem werkt zeekraal ondersteunend. Het blijkt een effectief middel te zijn tegen bepaalde bacteriën en schimmels omdat het de witte bloedcellen ondersteunt door de jodium.
  • Zeekraal is goed voor je schildklier vanwege de jodium die het bevat.

Had jij dat gedacht, dat zeekraal zó gezond is?! Vanwege al deze prachtige eigenschappen, past het prima in De EetLijn. Als je het nooit eet, is dit een goede gelegenheid om het uit te proberen. Of maak het eens op een andere manier klaar en geniet van de bijzondere smaak.

Wil je meer weten over de EetLijn Methode? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl en ik ga op zoek naar een coach bij jou in de buurt.

Wil je meer lezen over jodium? https://www.deeetlijn.nl/jodium-de-gevolgen-van-een-tekort-en-tips-om-aan-te-vullen



Pin It on Pinterest

Shares
Share This