watermeloen, de eetlijn

Zoet + Gezond = Watermeloen

8 mei, 2020 | 1 reactie

Iedereen weet wel dat watermeloenen heel veel vocht bevatten. De naam zegt het natuurlijk al; een watermeloen bestaat tot wel 92% uit water. Het is niet voor niks een heel gewicht in je boodschappentas! Maar wist je ook dat een watermeloen heel gezond is en dat je eigenlijk dagelijks zonder problemen deze lekkere zoete vrucht zou kunnen eten, alhoewel variatie natuurlijk heel belangrijk is. Ik vertel je in deze blog hoe dat zit én ik doe je een gezond voorstel.

Met of zonder pitten?

De meloen is familie van de komkommer en de courgette. Dat kun je ook wel zien aan de zaden die in de vrucht zitten. Bij de galiameloen en de cantaloupe zitten die zaden in het midden en kun je ze er makkelijk uitscheppen. De watermeloen onderscheidt zich van de andere meloenensoorten doordat de pitten door de hele meloen heen zitten. Sommige mensen vinden dat vervelend. Maar ik zeg altijd tegen iedereen dat je die zaden juist moet opeten. Want daarin zitten zoveel vitaminen en eiwitten. Juist de pitjes zijn gezondheidsbommetjes! Bovendien geven die pitten ook nog een beetje bite aan de meloen. Leer ze dus maar gewoon op te eten!

De lekkerste vrucht!

De meloen komt uit de landen rond de Middellandse zee en het is eigenlijk écht zomerfruit. Aangezien de zomer op het zuidelijk halfrond in onze winter valt, kunnen we toch het jaarrond genieten van de watermeloen. En ik profiteer daar dan ook van want een meloen is in elk seizoen lekker!

Bij de aanschaf van een meloen kun je al je zintuigen inzetten:

  • Ruik er eens aan en je weet bij een lekkere zoete geur dat hij rijp is om te eten.
  • Til hem op en voel hoe zwaar hij is. Hoe zwaarder, hoe beter. Een uitgedroogde meloen wordt automatisch lichter.
  • Kijk of hij gele plekken heeft. Dat is namelijk een teken dat hij lekker heeft liggen rijpen op de volle grond.
  • Klop op zijn harde schil. Klinkt hij hol? Dan is hij waarschijnlijk precies goed!

Je kunt het beste kiezen voor een biologisch geteelde watermeloen. In mijn vorige blog ‘Is biologisch voedsel beter?’ vertelde ik dat biologisch geteeld voedsel niet altijd automatisch gezonder is. Maar voor de watermeloen geldt dat in íeder geval de smaak vele malen beter is bij de biologische variant dan bij de níet biologische.

Bewaartip

Heb je hem eenmaal gekocht, bewaar de watermeloen dan in de koelkast. Hoewel je in sommige gevallen dan wel al je andere boodschappen eruit moet halen want watermeloenen kunnen tot wel 50 kilo zwaar worden! Gelukkig is dit een uitzondering en kopen wij meestal meloenen die niet meer dan 3 kilo wegen. Het grote verschil met andere meloenensoorten is dat die allemaal het beste buiten de koelkast bewaard kunnen worden.

Uit het vuistje zonder vieze vingers

De watermeloen is een veelzijdige vrucht. Je eet hem altijd koud. De meeste mensen snijden hem in schijven of blokjes en eten hem als toetje of tussendoortje. Maar als je een meloenschijf probeert te eten, worden zelfs je oren plakkerig! Daarom snijd ik hem liever in repen en laat aan het uiteinde de schil zitten zodat je hem nog wel vast kunt pakken zonder dat je vieze vingers krijgt. Klik op deze link en je ziet een video over het maken van watermeloen granita en hoe je een watermeloen het beste kunt ‘slachten’.

Salade en granita

Een andere manier van watermeloen eten is in een frisse salade met geitenkaas en munt of basilicum. Zelf ben ik een grote fan van watermeloen granita. Granita is een halfbevroren dessert op basis van water en fruit. Omdat het niet helemaal bevroren is, kan het prima gemaakt worden zonder ijsmachine. In watermeloen zitten veel gezonde stofjes en vezels en dat zorgt voor een heerlijk snel en gezond toetje. Geserveerd in een glas ziet het er ook nog eens supermooi uit. Je vindt het recept voor de watermeloen granita hier.

10 gezonde redenen om watermeloen wat vaker te eten

  1. De watermeloen bestaat voor 92% uit vocht, daarom is hij enorm hydraterend. Je lest er elke dorst mee!
  2. Hij ondersteunt je nierwerking. Je nieren zijn de filters van je lichaam. Ze verdrijven ammoniak (restanten van de eiwitverbranding) uit je lichaam. Watermeloen versterkt dit proces.
  3. In watermeloen zit citrulline. Dit zorgt ervoor dat de enzymen die vetopslag bevorderen geblokkeerd worden zodat er minder vetopslag plaatsvindt. Goed nieuws voor mensen die graag willen afvallen. Watermeloen helpt je het gewicht te vinden waar jij je prettig bij voelt.
  4. Het is goed voor hart- en bloedvaten. Watermeloen helpt de bloeddruk te verlagen.
  5. Er zitten veel antioxidanten in watermeloen. Dit zijn de beschermers van de lichaamscellen. Ze helpen ontstekingen in je lichaam af te remmen en/of te voorkomen.
  6. Watermeloen zit vol vitamine C. Dit geeft je immuunsysteem een flinke boost!
  7. In watermeloen zit ook de stof lycopeen: dit heeft een kanker werende werking. Veel mensen weten dat dit stofje in tomaten voorkomt. Maar watermeloen bevat wel tot 50% meer lycopeen dan tomaten. Bovendien komt het bij tomaten pas vrij als je ze verwarmt. En voor watermeloen is verwarmen niet eens nodig.
  8. Watermeloen is een basisch product. Ons lichaam verzuurt naarmate we ouder worden steeds meer. Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. Helaas krijgen bij oudere mensen angsten en zorgen soms de overhand. Probeer positief in het leven te staan en laat gezond voedsel je daarbij helpen. De basische watermeloen is een medicijn tegen verzuring van lichaam en geest.
  9. Omdat watermeloen kalium bevat, is hij goed voor de ontwikkeling van je zenuwen en spieren.
  10. In rode, oranje en gele groentes en fruitsoorten zit carotenoïde. Dit is een provitamine A. Dat is een betere variant van vitamine A (wat veel mensen als supplement slikken). Van vitamine A kun je namelijk te veel binnenkrijgen. Met provitamine A kan dat niet. Je lichaam zet de provitamine A om in vitamine A zoveel als het nodig heeft en de rest wordt gebruikt als antioxidant.

Passend in De EetLijn

Watermeloen past heel goed in de levensstijl van De EetLijn. Hij bevat nauwelijks koolhydraten en hoewel watermeloen een relatief hoge glycemische index heeft, zal hij je bloedsuikerspiegel niet te veel omhoog drijven. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel heel stabiel en zullen er geen pieken te zien zijn na het eten van deze lekkere zoete vrucht. Dit is heel belangrijk voor een gezonde levensstijl. Door de pitjes te eten, krijg je ook nog eens vezels binnen. Wist je trouwens dat de meest gezonde stofjes van groente en fruit altijd net onder de schil zitten? Dooreten dus tot het witte gedeelte!



Pin It on Pinterest

Shares
Share This