Boekweit, De EetLijn

Boekweit en 7 redenen om het wat vaker op je menu te zetten

6 februari, 2022 | 0 reacties

Boekweit is een zeer populair product en je kunt jezelf afvragen waarom je het níet zou eten. Er zijn zeker 7 goede redenen om het vaker op je menu te zetten.

Wat is boekweit?

Boekweit wordt vaak onder de granen gerekend, maar het is een pseudo-graan, net zoals quinoa en amaranth. Het behoort plantkundig gezien tot de duizendknoopfamilie. Van de granen eten we de zaden maar bij boekweit gaat het eigenlijk om de vruchtjes van de plant. Je kunt het wel net zoals de granen gebruiken. Boekweit heeft enorm veel voordelen. Daar kom ik hieronder op terug.

Waarom is boekweit zo populair?

Boekweit is al een heel oud product. Het is echter een tijd in de vergetelheid geraakt. De laatste jaren is het weer populair geworden. De teelt van boekweit groeit plm. 8% per jaar. Dit heeft verschillende redenen. Door de hype rond koolhydraatarm eten kiezen steeds meer mensen voor boekweit in plaats van tarwe. Toch bevat boekweit wel koolhydraten, zelfs een relatief grote hoeveelheid. Wat het aantrekkelijk maakt in het koolhydraatbewust eten, zoals De Eetlijn, is dat het veel vezels bevat. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel ondanks de koolhydraten tóch stabiel..

Oud product?

Boekeweit is een ’oud’ product dat veel meer kalium, magnesium, B-vitamines en ijzer bevat dan tarwe. Bovendien is het van nature glutenvrij. Let bij een glutenallergie wel op dat je gecertificeerd glutenvrije boekweit koopt: in fabrieken waar ook glutenhoudende producten verwerkt worden, kan de boekweit door kruisbesmetting toch (sporen van) gluten bevatten. Ook bevat boekweit veel antioxidanten. Het bevat geen fytinezuur, zoals alle granen en de meeste pseudo-granen. Dit is gunstig omdat fytinezuur de opname van vitamines, mineralen en sporenelementen (zoals het belangrijke selenium, mangaan en zink) kan verhinderen of verminderen.

In welke vormen kun je boekweit gebruiken?

Boekweit is zeer veelzijdig te gebruiken. Het is in vele vormen te koop:

  • Boekweitmeel: Je kunt boekweit als meel kopen. Omdat het meer vet bevat dan andere meelsoorten, is het schimmelgevoeliger dan andere meelsoorten. Daarom maal ik het altijd zelf van boekweitvlokken. Het is in een handomdraai gemaakt in de blender. Boekweitmeel kun je gebruiken voor pannenkoeken, wraps, voor het binden van sauzen en soep, en je kunt er cake en koekjes etc. van bakken.
  • Boekweitvlokken lijken veel op havermoutvlokken, maar zijn vaak iets kleiner. Ze zijn prima geschikt voor het maken van pap of om mee te bakken.
  • Boekweitgrutten zijn bekend van de ‘ouderwetse’ gruttenpap met stroop. Daar kun je met karnemelk een pap van koken en met stroop eten. De volgende dag kun je het in plakjes snijden, opbakken met roomboter en met wat stroop eten. Daarbij kies ik voor Green Sweet Syrup Gold, een prima vervanger van de gewone (suiker)stroop. Deze Syrup bevat geen suiker en is gezond voor je darmen. Zo kun je een ouderwets gerecht heerlijk EetLijnProof en gezond maken! Boekweitgrutten kun je in muffins ook prima gebruiken als alternatief voor boekweitvlokken.
  • Kasha: hele, geroosterde boekweit ‘nootjes’, de vruchtjes van de boekweit. Ze zijn lekker knapperig. Je kunt ze als strooisel gebruiken over de Griekse yoghurt of kefir, of over een hartig gerecht. Ze zien eruit als kleine beukennootjes. Je kunt er ook pap van koken door 1 deel kasha met 2 delen water te koken. Laat het ongeveer 12 minuten sudderen. Je kunt het ook kruiden (bijvoorbeeld met salie, knoflookpoeder, sojasaus of bonenkruid).
  • Boekweitflakes zijn vergelijkbaar met  cornflakes, maar dan gemaakt met alleen boekweit. Ze smaken heerlijk met wat amandelmelk of op de Griekse yoghurt of door kefir.
  • Boekweitcrackers zijn er in verschillende soorten te koop. Het merk Pain des Fleurs, de blauwe variant, heeft boekweitcrackers zonder toegevoegd zout etc. Ze zijn EetLijnProof en je vindt ze in de webshop. Ook kun je daar ronde boekweitwafels vinden. In De Eetlijn rekenen we. 2 stuks per dag  als 1 vezelportie.
  • Boekweitnacho’s zijn net ‘echte’ nacho’s, maar dan van grotendeels boekweit gemaakt. Ze zijn heerlijk om mee te dippen.

Wist-je-dat…

  • … boekweit prachtige bloemen heeft die veel nectar bevatten? Hierdoor trekken ze veel bijen aan.
  • … boekweit daardoor bijdraagt aan de biodiversiteit omdat bijen ontzettend belangrijk zijn voor de bestuiving van veel gewassen?
  • … je boekweit ook leuk staat in je tuin?
  • … boekweit heel goed op arme grond geteeld kan worden en als gewas niet ziektegevoelig is?
  • … boekweit vroeger ‘jammerkoren’ genoemd werd omdat de oogst nogal eens mislukte doordat het plat regende of waaide?

Wat zijn de nadelen van boekweit?

Er is niets wat geen nadelen heeft. Boekweit heeft die, ondanks de voordelen, ook. Gelukkig niet onoverkomelijk maar ze zijn er wel: Baksels met boekweit worden grauwer van kleur dan wanneer je tarwe gebruikt. Je kunt boekweitmeel niet 1:1 vervangen als je een recept met ander meel volgt. Dan wordt het snel zwaar en klef. Je baksel met boekweit kan, als je er teveel van gebruikt, ook juist heel droog worden en uit elkaar vallen. Om deze redenen is het beter om boekweit te combineren met andere melen (lupinemeel, amandelmeel) en psylliumvezels die de taak van gluten overnemen. Boekweit is schimmelgevoelig. Het wordt nogal eens behandeld tegen schimmels. Daarom is het verstandig om het biologisch te kopen! Boekweit bevat meer koolhydraten dan je denkt. Ook al komen die koolhydraten uit vezels, toch is het verstandig om niet te overdrijven. Houd het bij max. 20 g per dag (ongeveer 2 eetlepels).

7 Redenen om boekweit vaker op je menu te zetten

Gelukkig zijn de voordelen van boekweit vele malen groter dan de nadelen. Ik noem een aantal positieve eigenschappen van boekweit:1.

  1. Boekweit is vezelrijk, het houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en is daardoor geschikt voor mensen met diabetes type 2.
  2. Het is een prima product om in te  zetten als je een gezonder gewicht wilt. Dit heeft te maken met de koolhydraten uit vezels, die de bloedsuikerspiegel stabiel houden. In fase 1 van De Eetlijn houden we 2 el per dag aan.
  3. Boekweit bevat het aminozuur tryptofaan, dat omgezet wordt in melatonine(het slaaphormoon) en serotonine (het gelukshormoon). Boekweit kan daardoor helpen om je stemming te verbeteren.
  4. Het bevat rutine. Dit is een belangrijke antioxidant. Antioxidanten zijn stoffen die de vrije radicalen te lijf gaan en zo de cellen beschermen. Daarnaast werkt rutine vaatversterkend en helpt tegen rusteloze benen en spataderen. Rutine heeft nog meer mooie eigenschappen: het werkt tegen vochtophoping en ondersteunt zodoende de vochtbalans. Zelfs kan boekweit de aanmaak van AGE’s (Advanced Glycemic Endproducts) verminderen. Dit zijn stoffen die zorgen voor veroudering door een chemische reactie in het lichaam onder bepaalde omstandigheden, o.a. door suikergebruik. Ook helpt rutine de schade die door straling ontstaat, verminderen.
  5. Vanwege de vitamine E die boekweit bevat, kan het helpen bij spierherstel, het ondersteunt ook andere weefsels en het draagt bij aan een gezonde huid en een goede weerstand.
  6. Je krijgt meer energie door het eten van boekweit doordat het veel ijzer en vitamine B bevat.
  7. Boekweit bevat quercetine. Ook dit is een antioxidant. Het helpt de bloedsuiker stabiel te houden, ontstekingen te verminderen en het ondersteunt een gezonde cholesterol huishouding. Bovendien werkt quercetine ontstekingsremmend  en anti-allergisch.

Redenen genoeg dus om boekweit uit het vergeethoekje te halen en er regelmatig van te genieten!

De genoemde boekweitproducten kun je vinden in de webshop
https://shop.deeetlijn.nl/product/boekweit-crackers-zonder-toegevoegd-zout-of-suiker/
https://shop.deeetlijn.nl/product/boekweit-schelpjes/
https://shop.deeetlijn.nl/product/boekweitwafels/
https://shop.deeetlijn.nl/product/boekweitvlokken/

Wil je meer lezen over vezels?
https://www.deeetlijn.nl/vezels-en-9-tips-om-met-gemak-aan-de-benodigde-hoeveelheid-te-komen/

Als je meer wilt weten over de EetLijn Methode, stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl



Pin It on Pinterest

Shares
Share This