Vitamine D, De EetLijn

Corona en vitamine D

7 november, 2020 | 7 reacties

Vitamine D… noem me één reden waarom je het niet zou gebruiken in deze tijd. Ook artsen, wetenschappers en immunologen roepen het in koor: ‘Gebruik vitamine D!’ In kranten kom je er artikelen over tegen, social media staan er bol van, experts spreken er steeds meer over. Al jarenlang wordt er van alles geadviseerd over multivitamines, vitamine C en vitamine D.  Heel lang stonden multivitamines op de eerste plaats, maar die zijn al bijna ingehaald door vitamine D. Vanwege al die aandacht een extra blogbericht over dit thema.

Gezondheidsclaims

In dit blog wil ik zeker geen gezondheidsclaims leggen. Alles wat je met deze informatie doet, is op eigen verantwoordelijkheid. Het is wel zo dat er de laatste tijd steeds meer onderzoeken zijn die bewijs lijken te geven voor het belang van een goede vitamine D-status in verband met corona. Natuurlijk kun je niet zeggen dat je geen corona krijgt als je maar voldoende vitamine D gebruikt. Evenmin is het zo dat je te weinig vitamine D gebruikt hebt als je wél corona krijgt. Toch zijn ver verbanden aangetroffen.

Wat is vitamine D en hoe kom je eraan?

Er zijn verschillende manieren om in je vitamine D behoefte te voorzien: Vitamine D wordt ook wel de sunshine-vitamine genoemd. Je kunt om te beginnen met ontblote huid in de zon lopen, zodat de huid onder invloed van de zon zélf vitamine D kan aanmaken. Deze vlieger gaat alléén op in periodes dat de zon hoog genoeg staat. Je kunt dat testen door je schaduw te meten. Als je schaduw langer is dan je eigen lengte, zal er geen vitamine D aangemaakt worden. Het is belangrijk om zonder zonnebrand of zonnebril in de zon te lopen. Bij felle zon wél doseren. Naast vitamine D aanmaken via de huid kun je ook vitamine D binnenkrijgen door je voeding, o.a. vette vis zoals zalm en makreel. Als zowel de zon als het eten van vis niet toereikend is, kun je supplementen gebruiken. Zeker in deze tijd is dat een absolute aanrader.

Wat doet vitamine D?

  • Het zorgt voor voor harde tanden en harde botten door de opname van calcium, wat door vitamine D gestimuleerd wordt.
  • Daarnaast zorgt vitamine D voor een gezond zenuwstelsel en speelt een rol bij de prikkeloverdracht naar en van de hersenen.
  • Vitamine D zorgt voor een gezonde, mooie huid; vitamine D wordt dan ook wel de huidvitamine genoemd.
  • Het is van groot belang voor een gezond brein. Vitamine D kan ondersteunen bij depressieve klachten.  Bij voldoende beschikbaarheid van vitamine D wordt meer serotonine, het ‘gelukshormoon’, aangemaakt. Sommige mensen die depressief zijn knappen enorm op van het gebruik van vitamine D. De rol van vitamine D bij stemmingsproblemen als somberheid en depressie moeten we niet onderschatten, al zullen er altijd mensen zijn en blijven die er zonder medicatie niet komen. Er zijn veel voorbeelden van mensen die van de antidepressiva afgekomen zijn door het gebruik van extra vitamine D. Uiteraard moet je dit altijd in overleg met arts doen.
  • Vitamine D helpt het afweer- en immuunsysteem te ondersteunen. Vitamine D werkt met name op afweersysteem van de longen. Juist bij corona komen vaak longproblemen voor. Vandaar dat vitamine zo belangrijk is om je longen te ondersteunen en gezonder te maken.

Heeft vitamine D dan geen nadelen?

Normaal gesproken is het goed om te laten testen in het laboratorium hoeveel vitamine D je in je bloed hebt. Nu kan dat niet vanwege de drukte in de laboratoria en ziekenhuizen. Een kleine hoeveelheid vit D mag je altijd gebruiken zonder te laten testen vooraf, maar pas op met hoge doseringen zoals 75 mcg per dag zonder te testen!

Kun je voldoende vitamine D via voeding binnenkrijgen?

Natuurlijk bevat vette vis, zoals zalm en makreel, vitamine D. Echter, als je alle vitamine D die je nodig hebt uit vis wilt halen, moet je wel heel veel vis eten. Helaas is veel vis vervuild met zware metalen, die je niet binnen wilt krijgen. En als je vegetarisch eet, krijg je nauwelijks vitamine D binnen. Er zit een klein beetje in eidooier, maar te weinig om aan je vitamine D behoefte te kunnen voldoen. Zeker niet als je behoort tot de risicogroepen voor corona: rokers, mensen met overgewicht, mensen met veel stress, mensen met chronische aandoeningen en ouderen. Het is een uitdaging om zonder suppletie voldoende vitamine D binnen te krijgen. Een vitamine D supplement is voor de meeste mensen echt niet overbodig!

Welke vormen supplementen zijn er?

  • Tabletten, deze moeten altijd ingenomen worden bij de maaltijd omdat vitamine D opgenomen wordt in combinatie met vet.
  • Softgels; deze bevatten vaak ook vitamine K2. Op zich is dit prima: door vitamine K wordt calcium direct in de botten opgenomen. Je moet echter voorzichtig zijn als je bloedverdunners (antistollingsmiddelen) gebruikt. Het gaat daarbij om de zgn. coumarine-derivaten, de bloedverdunners die door de trombosedienst gecontroleerd worden. Bij andere bloedverdunners is vitamine K2 geen probleem.
  • Vloeibare vitamine D. Vaak wordt zonnebloemolie als drager gebruikt, soms olijfolie, maar dit bindt de vitamine D niet zo goed. Vandaar dat er vaak zonnebloemolie wordt gebruikt. Helaas is dat ontstekingsbevorderend, waardoor het beter is niet deze vorm van vitamine D te gebruiken. Er is ook vloeibare vitamine D op MCT-olie. Die is wel goed om te gebruiken. Bij vloeibare vitamine D is het wel een gedoe met druppels en pipetjes.

Wat is de relatie tussen Corona en vitamine D?

Er lijkt steeds meer bewijs te komen dat vitamine D een positieve bijdrage kan leveren in het voorkomen van ernstig ziek worden door COVID-19. Er is inmiddels veel onderzoek naar gedaan. Vooral onderzoeken uit Spanje zijn bekend. Dit zijn weliswaar vaak kleine onderzoeken, waardoor het wetenschappelijk gezien moeilijker is om onomstotelijk bewijs te leveren. Toch zijn er sterke aanwijzingen en formele bewijzen dat vitamine D wel degelijk kan helpen om een COVID-19 infectie te voorkomen en dat de gevolgen minder ernstig zijn wanneer er toch een infectie optreedt. Helaas is het zo dat het vaak jaren duurt voordat in de wetenschappelijke wereld dit soort bewijzen geaccepteerd worden. Maar waarom zouden we wachten als we met zo’n eenvoudig middel veel kunnen bereiken?

Onderzoeken

In de onderzoeken met kleine groepen mensen werden 100 mensen met corona in 2 groepen ingedeeld. De ene groep kreeg vitamine D en de andere groep niet. Van de 50 onderzochte mensen die vitamine D kregen kwam 1 persoon op IC, en niemand uit die groep is overleden. Van de groep mensen die geen vitamine D kreeg, kwamen er 13 op IC en zijn 2 personen overleden. In andere onderzoeken is ook gebleken dat veel mensen met corona die overleden zijn een vitamine D tekort hadden. Ook bij ouderen die overleden en zowel chronische klachten als corona hadden, is gebleken dat zij een vitamine D tekort hadden.
Er zijn dus inmiddels veel sterke aanwijzingen dat vitamine D een COVID-19 infectie kan helpen voorkomen of minder ernstig maken.

Wat doet Vitamine D in het immuunsysteem bij corona?

Mensen overlijden vaak niet aan corona zelf maar aan een op hol geslagen immuunsysteem en de gevolgen daarvan. Bij COVID-19 infecties worden vaak extreem lange immuunreacties gezien én een vitamine D tekort. Hoe zit dit? Het immuunsysteem moet ons lichaam beschermen tegen ‘indringers’ zoals bacteriën, virussen en schimmels. Wanneer er zo’n indringer binnenkomt, zal ons aangeboren immuunsysteem normaal gesproken de boosdoener opsporen en onschadelijk maken. Als dat onvoldoende is, treedt het verworven immuunsysteem in werking. Hierbij speelt vitamine D een belangrijke rol. Er wordt als het ware een opdracht gegeven om de indringer onschadelijk te maken. Wanneer de infectie bestreden is, moet het immuunsysteem weer tot rust komen.

Bij onvoldoende vitamine D

Als je niet voldoende vitamine D hebt, blijft het immuunsysteem actief en slaat als het ware op hol. De vijand is dan allang onschadelijk gemaakt, maar het regulatiesysteem van de afweercellen, de zgn. T-cellen, gaat niet meer terug naar normaal. Hierdoor blijven er onnodige immuunreacties ontstaan. Dat kost ontzettend veel energie van het lichaam voor processen die dus helemaal niet nodig zijn. Dat is de reden dat mensen eraan overlijden, zeker bij onderliggende aandoeningen: het lichaam kan het niet meer aan. Daarom is het belangrijk om op een natuurlijke manier het T-regulatiesysteem te stimuleren en ondersteunen, zodat het op een doeltreffende, rustige, evenwichtige manier de ontstekingen tegen kan gaan.

Waar moet je op letten als je vitamine D koopt en gebruikt?

  • Dosering: normaal gesproken heb je 5-10 mcg per dag nodig, maar nu wordt aanbevolen 20-30 mcg per dag te gebruiken. Soms worden er IE of IU = Internationale Eenheden aangegeven. 1 mcg komt overeen met 40 IE. 20-30 mcg is dus 800-1200 IE per dag.
  • Combinatie met andere stoffen: er moet magnesium bij ingenomen worden, omdat vitamine D dan beter wordt opgenomen en dus beter kan werken.
  • Inname: altijd met vet innemen, dus tijdens de maaltijd. Dit is omdat vitamine D in vet oplosbaar is.
  • Let op als je een multivitamine gebruikt: vaak zit daar ook al vitamine D in. Reken dus even uit hoeveel je binnenkrijgt. In de Nutrilite Double-X zit 7mcg als dagdosering. Nu is dat dus onvoldoende en moet je extra vitamine D innemen.
  • Keuze voor vitamine D2 of D3: Vitamine D3 wordt makkelijker opgenomen. Dat is het belangrijkste: wordt een product goed opgenomen? De producten van Nutrilite hebben door hun natuurlijke samenstelling altijd een hoge opname. Hierin zit wel D3. Dat is de reden dat mijn voorkeur uitgaat naar Nutrilite.

In de webshop van De EetLijn zijn verschillende producten met vitamine D te vinden:

Vitamine D met calcium en magnesium, de magnesium zorgt voor een super goede opname van de vitamine D: https://shop.deeetlijn.nl/product/calcium-magnesium-met-d/
Dan een vitamine D met K2: https:shop.deeetlijn.nl/product/vitamine-d3-met-k2-60-softgels/
Vitamine D: Deze vitamine D bestaat uit D2 (plantaardige D) en D3 (dierlijke D) voor een hogere opneembaarheid: https://shop.deeetlijn.nl/product/vitamine-d-90-tabletten/
Mocht je nog wat méér informatie willen over de vitamine D die bij jou past? Mail naar nettie.bom@deeetlijn.nl of, als je De EetLijn Methode volgt, neem contact op met je eigen coach.

Wil je meer lezen over corona en ondersteunende stoffen? Lees dan ook:
https://www.deeetlijn.nl/coronavirus-en-12-gezonde-tips/



Pin It on Pinterest

Shares
Share This