De Kerst, De EetLijn

De Kerst, een aanslag op je lijf? 18 tips hoe het ook anders kan.  

24 december, 2021 | 0 reacties

Kerst is voor veel mensen een feest van gezelligheid, bij elkaar zijn en… lekker eten. Soms té lekker en ook… wat teveel. Sommige mensen gaan helemaal los. In januari moet het er allemaal weer af getraind worden. In dit blog 18 tips hoe het anders kan.

De invulling van Kerst? Iedereen bepaalt het zelf

Natuurlijk moet iedereen het lekker zelf bepalen hoe de kerst eruit ziet en hoe het gevierd wordt. Ik geef hieronder alleen aan hoe ik er zelf zo verantwoord mogelijk mee omga zonder mezelf al teveel beperkingen op te leggen. Je kunt echt wel lekker meedoen. Als je de 80-20 regel hanteert, kun je af en toe best iets eten wat minder gezond is. Dat houdt in dat 80% van wat je eet gezond is. Dan is er 20% ruimte voor ‘uitstapjes’. Als je de EetLijn Methode volgt, geldt dat ook voor de mensen die in fase 2 zitten. In fase 1 is het verstandig om consequent te zijn. Daarom geef ik je tips hoe je de boel een béétje binnen de perken kunt houden. Beter gezegd: hoe je de kerstdagen GEZOND(er) kunt doorbrengen en toch volle bak kunt genieten.

Tip 1

Doe het de dagen rondom kerst rustig aan. December heeft maar 4 feestdagen, maar we maken er vaak 31 dagen van. Je krijgt soms half december al allerlei lekkers en er ligt van alles in de winkels. Je kunt daar nu al van gaan eten maar het is verstandiger om het tot de feestdagen te bewaren. Dan kun je er extra van genieten!

Tip 2.

Als je het echt gezond wilt houden, nodig dan gasten bij jou thuis uit. Dan heb jij de regie. Jij kunt dan bepalen wat er gegeten wordt. In sommige families, ook bij ons, is het de gewoonte dat iedereen wat klaarmaakt en meeneemt. Zelf neem ik bijvoorbeeld geen aardappelpuree en de puree maken, is dan mijn taak. Ik maak die van bloemkool en knolselderij. Je proeft nauwelijks het verschil. Als anderen gerechten meenemen, kun je zorgen dat er voor jezelf producten zijn die jij wilt.

Tip 3

Doe boodschappen met een volle maag. Dan bezwijk je zeker te weten minder voor overbodige lekkernijen. Maak een duidelijk boodschappenlijstje en neem dat mee naar de winkel. Dat kan voorkomen dat je impulsaankopen doet.

Tip 4

Begin met Kerst met een gezond ontbijt. Je kunt er normaal gesproken voor kiezen dat je laat ontbijt, een milde vorm van Intermittent Fasting. Met kerst kun dat loslaten en juist een stevig ontbijt nemen met veel eiwitten en vetten. Dit zorgt voor meer verzadiging door de dag heen. Wanneer je je dag start met zoete kerstbroodjes en jus d’orange, dan blijft je bloedsuikerspiegel de hele dag door zo’n 20% meer schommelen dan wanneer je begint met een eiwitrijk ontbijt. Die schommelende bloedsuikerspiegel zorgt de hele dag door voor meer trek.

Tip 5

Sla, ook op de kerstdag zelf, geen maaltijden over. Maaltijden overslaan zorgt voor méér honger. De neiging om teveel te eten is dan groter. Je kunt beter een paar gezonde tussendoortjes nemen.

Tip 6

Neem vóór elke maaltijd en elk tussendoortje één of twee grote glazen water. Dit zorgt ervoor dat je minder eet, want waar water zit, kan geen eten zitten.

Tip 7

Als je bij iemand anders te gast bent, eet dan iets voordat je de deur uitgaat, bijvoorbeeld een salade. Zo zorg je ervoor dat je niet met honger op het eten ‘aanvalt’. Als je een bodempje hebt, eet je langzamer, geniet je meer en eet je minder.

Tip 8

Start de maaltijd met een salade of een soep. Ook dit zorgt voor een snellere verzadiging.

Tip 9

Kies voor meer groenten en minder vlees- en aardappelgerechten. Wij eten met kerst altijd hazenpeper met bloemkool-knolselderijpuree.

Tip 10

Kies liever voor vis en gevogelte of wild dan voor vlees. Met Kerst eten wij altijd zelf geschoten wild. Die dieren hebben gerend, waardoor de samenstelling van het vlees veel gezonder is. Dit maakt het beter voor je gezondheid dan varkens- en rundvlees. Het wild uit de winkel is vaak niet afkomstig van dieren die in het wild geleefd hebben.

Tip 11

Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je lichaam meer grehline aanmaakt, het hongerhormoon, en minder leptine, het verzadigingshormoon. Ook stress en vermoeidheid hebben dat effect.

Tip 12

Klets er maar gerust op los. Wanneer je kletst, eet je niet. Bovendien zorgt gezelligheid voor meer genieten en meer rust.

Tip 13

Kauw je eten goed, dan krijg je eerder het seintje dat je verzadigd bent. Natuurlijk zorgt goed kauwen ook voor meer genieten van je eten. En, niet onbelangrijk: goed kauwen zorgt voor een betere spijsvertering, waardoor je naderhand minder of geen last zult hebben van een opgeblazen gevoel.

Tip 14

Focus je niet alleen op het eten maar vooral op de mensen. Wees er voor elkaar en maak het met elkaar tot een fijn samenzijn. ‘Herinneringen maken’ heet dat. Doe spelletjes en/of ga er gezamenlijk op uit om een wandeling te maken. Ook dat zorgt voor meer gezelligheid én het zorgt ervoor dat je minder op het eten alleen gericht bent.

Tip 15

Als je rustig aandoet met de alcohol, houd je jezelf ook qua eten beter in de hand. Zorg evt. voor een alternatief, zoals alcoholvrije wijn. Drink bij elk glas wijn een glas water.

Tip 16

Als je iets bij de koffie wilt, neem dan iets dat de bloedsuikerwaarde stabiel houdt. De Eetlijn heeft veel recepten voor lekkernijen, zoals in het recepten e-book ‘GEZONDE(re) Nederlandse StreekGerechten uit alle Provincies’. Dan is er daarnaast ook ruimte voor iets minder gezonds. Zo kun je de 80-20 regel toepassen.

Tip 17

Ga er vooral een paar heel gezellige dagen van maken! Bedenk dat Kerst uiteindelijk niet draait om eten en drinken. En als het toch uit de hand gelopen is? Doe dan daarna een ketosedag (voor EetLijn Cliënten) om de boel weer op te ruimen.

Kerst hoeft dus echt geen aanslag op je lijf te zijn. Ik hoop dat ik je met deze tips help om er mooie dagen van te maken zonder schade voor je gezondheid.
Hele fijne feestdagen gewenst!

Wil je nog meer tips? Lees dan
https://www.deeetlijn.nl/december-hoe-kom-je-die-maand-goed-door-en-7-tips-voor-het-nieuwe-jaar/

Wil je meer informatie over De EetLijn Methode? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl en ik zoek een coach bij jou in de buurt.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This