Hoofdpijn, De EetLijn

Hoofdpijn, het kan je leven aardig vergallen. Gelukkig kun je zelf veel doen.

23 oktober, 2021 | 0 reacties

Hoofdpijn, 95% van de Nederlanders heeft er wel eens last van. Dat is nogal wat! Het kan veel verschillende oorzaken hebben. Daar gaan we in dit blog naar kijken. Ontdek ook wat triggers kunnen zijn en 7 tips om er zelf iets aan te doen.

Hoofdpijn en de oorzaken

Een paar voorbeelden van oorzaken van hoofdpijn zijn stress, veel schermgebruik, (te) veel alcohol e.a. Als het bij ‘gewoon’ hoofdpijn blijft, kan het nog redelijk te doen zijn. Maar als er echt migraine bij komt kijken, die soms zelfs chronisch kan worden, is het veel erger. Migraine is een verschrikkelijk ingrijpend en pijnlijk ziektebeeld. Het kan je werk en je sociale leven volledig overhoop gooien. Maar wat kun je eraan doen? Het voelt misschien vaak hopeloos. Maar vanuit mijn ervaring als orthomoleculair therapeut weet ik dat de oplossing heel vaak ligt in voeding. Met de EetLijn Methode heb ik al veel mensen van hun hoofdpijn, en ook migraine, af kunnen helpen.

Een voorbeeld van hoe het kan gaan

Mijn grote voorbeeld is Janneke. Toen zij in april 2017 bij mij kwam, leed ze al meer dan 45 jaar aan extreme hoofdpijn, waarvan vanaf 1993 extreme migraine. Ze was ten einde raad want ze had al van alles geprobeerd, maar haar migraine werd er niet minder van. Ze had artsen bezocht, therapeuten geraadpleegd, was glutenvrij gaan eten, lactosevrij, suikervrij, had medicatie geslikt en had diverse therapieën ondergaan. Niets hielp. Er waren niet veel dagen dat  niet naar bed moest omdat ze het anders niet volhield.

Pijnbestrijding of oorzaken wegnemen?

Ze had gehoord dat je met voeding toch wel heel veel kunt doen en dat ik al een aantal mensen van hun hoofdpijn had afgeholpen. Niet door de pijn te bestrijden maar door de oorzaken weg te nemen. Ze hoopte dat ik iets voor haar kon betekenen. En dat was ook zo, want een paar weken nadat ze was begonnen met De EetLijn Methode was haar hoofdpijn voor 90% verdwenen. Later heeft ze haar nicht verteld van deze Methode. Zij dreigde ontslagen dreigde te worden vanwege teveel ziekteverzuim door de migraine. Ook bij de nicht heeft De EetLijn perfect gewerkt en zij heeft haar baan kunnen behouden. Bekijk hier de video van Janneke waarin ze jou hoop wil geven dat hoofdpijn niet levenslang hóeft te zijn. https://www.youtube.com/watch?v=4x8MAILt_MA

Wat is hoofdpijn?

Hoofdpijn is pijn in en om het hoofd. Vrijwel altijd is het onschuldig, in de zin dat het geen ernstige oorzaak heeft, al kan dat wel. Wist je dat hersenweefsel gevoelloos is? De oorzaken van hoofdpijn liggen dan ook meestal in de spieren en banden rond schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de hersendruk. Dat heeft vaak te maken met… voeding en leefstijl. En daar kun je gelukkig zelf veel aan doen. Want al is hoofdpijn onschuldig, je kunt er héél veel last van hebben en het kan je hele leven negatief beïnvloeden.

Welke vormen van hoofdpijn zijn er?

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn. De belangrijkste zet ik even op een rij.

  1. De meeste hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Dit ontstaat door grote gevoeligheid van de peesaanhechtingen aan nek en schedel. Het voelt alsof er een band strak om het hoofd zit of dat er van beide zijden op het hoofd of van achter op de nek geduwd wordt. Dit kan wel een paar uur duren. Zoals de naam al zegt heeft dit vaak met spanning, stress en drukte te maken.
  2. Migraine is veel meer dan gewone hoofdpijn. Eigenlijk is de hoofdpijn die erbij komt een symptoom. Migraine kun je zien als hersenziekte. Onderzoekers denken dat het wordt veroorzaakt door veranderingen in de activiteit van zenuwbanen en chemische stoffen in de hersenen. Wetenschappers veronderstellen ook dat genetische factoren en omgevingsfactoren van invloed zijn op de gevoeligheid van een persoon voor het ontwikkelen van migraine. Behalve hoofdpijn (meestal aan één kant van het hoofd) komt er ook vaak misselijkheid, braken, lichtflitsen en nekpijn bij. Je bent er echt ziek van. De duur van de aanval varieert van een dagdeel tot drie dagen. En dat soms vele keren per maand.
  3. Hoofdpijn die uitgelokt wordt door het eten van bepaalde voeding. Ook sommige medicijnen kunnen hoofdpijn veroorzaken. Zelfs langdurig gebruik van paracetamol kan voor hoofdpijn zorgen, al klinkt het tegenstrijdig!
  4. Clusterhoofdpijn is heel heftige scherpe pijn rond de oogkas en komt in aanvallen. Die duren tussen een kwartier en drie uur en komen enkele weken lang in groepen voor. De patiënt kan niet stil liggen of zitten. Clusterhoofdpijn geeft een ondraaglijke, brandende pijn aan één kant van het hoofd of achter het oog.

Achterliggende problemen die hoofdpijn veroorzaken

Hoofdpijn kan ook veroorzaakt worden door achterliggende gezondheidsproblemen. Soms zijn dat helemaal geen ernstige factoren, soms ook wel. Ik noem er een paar. Ontsteking van de neusbijholten en koorts kunnen een rol spelen. Maar ook drukverhoging binnen de schedel. Dat kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een bloeding in de hersenen of in de hersenvliezen, hydrocefalie (waterhoofd), hersenoedeem, bijvoorbeeld na een hoofdletsel enzovoorts. Wat ook hoofdpijn kan veroorzaken, is een aandoening van de hersenvliezen, o.a. een hersenontsteking (meningitis) of hersenbloeding.

Je klachten in kaart brengen

Als je vaak hoofdpijn hebt, is het de moeite waard om uit te zoeken of het uitgelokt wordt door bepaalde voeding of leefstijlfactoren. Je kunt dan een tijdje een dagboek bijhouden waarin je o.a. noteert wat je eet, wat je doet, welke stressfactoren er zijn, hoe je slaapt en welke hoofdpijnklachten je wanneer, hoe vaak en hoe hevig hebt. Zo kun je in kaart brengen hoe het patroon in je hoofdpijn is. Soms worden de uitlokkende factoren en oorzaken dan al helder.

Triggers

Er zijn veel verschillende voedingsmiddelen die hoofdpijn kunnen veroorzaken. De bekendste en belangrijkste vind je hieronder.

  • Oude kaas: hierin zit tyramine door de afbraak van tyrosine. Tyrosine is een belangrijk eiwit dat in vis en vlees zit. De afbraak kan voor klachten zorgen. Ook histamine in oude kaas kan hoofdpijn en/of migraine uitlokken.
  • Histamine kan allergische reacties veroorzaken. Het wordt door DAO-remmers in je darmen afgebroken, maar als je die niet aanmaakt in je darmen krijg je problemen. Gezonde darmen zijn dus ook in verband met hoofdpijn essentieel! Dan is het goed om te weten dat je door de Eetlijn methode weer gezonde darmen krijgt. Histamine zit o.a. in sommige soorten appels, oude kaas, rode wijn, gefermenteerd voedsel (zoals zuurkool), vis uit blik en groente (of andere voeding) die niet vers meer is.
  • Allerlei additieven om voedingsmiddelen mooier te laten lijken en langer houdbaar te maken zijn in veel gevallen hoofdpijn bevorderend. Denk hierbij aan sulfaten en sulfieten, nitraat en nitriet (dat men o.a. in worst en vleeswaren stopt, vandaar de naam hotdog-hoofdpijn). De smaakversterker e-621 (MSG) is een heel beruchte stof. Die is ook de boosdoener bij het Chinees restaurant syndroom. E-621 zet je stopknopje met betrekking tot eten op non-actief. En het kan hoofdpijn triggeren en zorgen voor o.a. gezwollen ogen en dikke lippen. Kook daarom zoveel mogelijk met verse producten, sla niet teveel eten in één keer in maar breng wat vaker een bezoekje aan de supermarkt.
  • Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ook hoofdpijn kan veroorzaken. De afbraakproducten van deze stof zijn de boosdoeners.
  • Chocolade. De gezonde stoffen die erin zitten kunnen ook hoofdpijn uitlokken bij sommige mensen.
  • Vette, gefrituurde voeding zorgt voor ontstekingsreacties. Dat zorgt voor weefselschade, waardoor er meer prostaglandines (weefselhormonen) worden aangemaakt. Deze activeren de pijnreceptoren, waardoor hoofdpijn ontstaat.
  • Dan zijn er nog allerlei allergenen zoals tarwe (gluten), maïs, pinda’s, zuivel en nachtschades (zoals tomaat) die hoofdpijn kunnen veroorzaken. De goedkope zoetstof HFCS (fructose-glucosestroop) wordt gemaakt van maïs en ook dát is een allergeen. Gek genoeg liggen er heel veel producten in het schap met diabetesproducten met deze zoetstof. En dan heb ik het nog niet eens over de andere nadelen van HFCS met betrekking tot de invloed daarvan op de insulinespiegel.
  • Vasten en maaltijden overslaan, kan averechts effect hebben. Soms is dat ook het geval als je doet aan Intermittend Fasting, waarbij je in ieder geval 14-16 uren per etmaal niet eet.
  • Rode wijn bevat sulfiet. Als je de echt af en toe een wijntje wilt drinken kun je evt. kiezen voor biologische rode wijn. Deze bevat weinig tot geen sulfiet.
  • Koffie. Sommige mensen krijgen hoofdpijn door te veel, anderen door te weinig koffie. In De Eetlijn methode drink je maximaal 2 kopjes koffie per dag. Soms treedt er dan ontwenningshoofdpijn op. Soms komt het echt door koffie. Biologische, cafeïnevrije koffie is dan een oplossing. Wel biologisch, omdat er door het productieproces van cafeïnevrije koffie kankerverwekkende stoffen ontstaan. Bij de biologische variant is dit niet het geval.
    – Te weinig cafeïne houdende dranken… ja…ook dát kan zorgen voor hoofdpijn. Een béétje cafeïne per dag kan hoofdpijn helpen voorkomen. Bij migraine werkt cafeïne juist weer averechts.
    – Eet niet teveel of te vaak gerookte producten. Er worden veel chemische rookstoffen aan toegevoegd en ze bevatten veel nitraten.
    – IJskoude producten kunnen hoofdpijn aanwakkeren.

Wat kun je doen met voeding?

Met voeding en leefstijl kun je gelukkig heel veel doen. Denk aan voldoende (liefst) zuiver waren drinken en voldoende zoutgebruik. Goed zout, wel te verstaan. Met voldoende drinken en voldoende goed zout herstel je heel snel je vochthuishouding en bind je het vocht in je lichaam. Vochttekort kan namelijk ook één van de oorzaken van hoofdpijn zijn. Als je De EetLijn Methode gaat volgen, zal je ervaren wat het water- en zoutprotocol met je kan doen. Behalve voldoende water en zout is het ook belangrijk om pure onbewerkte voeding te eten. Pepermuntthee kan helpend zijn, evenals het eten van amandelen. Amandelen bevatten stofjes (salicine, waar aspirine van wordt gemaakt) die op een natuurlijke manier kunnen helpen bij hoofdpijn. Tot slot zou je het beste zoveel mogelijk biologisch kunnen eten omdat restanten van bestrijdingsmiddelen ook hoofdpijn kunnen veroorzaken.

Leefstijltips

  • Ga wandelen.
  • Bouw een regelmatig slaapritme op.
  • Vermijd zoveel mogelijk spanning en stress en/of leer er beter mee omgaan. Mindfulness, ademhalingsoefeningen en ontspannende activiteiten kunnen helpen.
  • Probeer in alle gevallen zoveel mogelijk chemische pijnstillers te vermijden. Ga in plaats daarvan op zoek naar de veroorzaker van je hoofdpijn en zoek een natuurlijke oplossing.
  • Een veel voorkomende oorzaak van hoofdpijn is een verkeerde houding. Tips van een fysio- of ergotherapeut kunnen helpen.
  • Daarnaast is de boosdoener vaak een overdaad aan straling via schermen van computer, mobiel, tablet en tv. Beperk dus allerlei soorten straling.
  • Wanneer je lichaam een vochttekort heeft door bijvoorbeeld alcohol zal er direct hoofdpijn optreden. Vermijd dus alcohol!

Gebruik de volgende supplementen

Er zijn een aantal supplementen die bewezen effect zijn bij het voorkomen en/of terugdringen van hoofdpijn.

  1. Neem Co-enzym Q10 3x daags 100 mg. Evt. kun je het later afbouwen. Dit supplement zorgt ervoor dat energie in de cellen komt. Het is een lichaamseigen stof, maar naarmate we ouder worden kan het lichaam het steeds minder aanmaken. Statines (cholesterolverlagers) breken Q 10 af. Als je die gebruikt, neem er dan zeker Q10 bij.
  2. Magnesium is ontspannende stof. Bij hoofdpijn door stress kan magnesium helpen.
  3. Neem als extra supplement zuivere Omega 3. Omega 3 herstelt de celwand waardoor er meer voedingsstoffen in de cel opgenomen kunnen worden en afvalstoffen er beter uit kunnen. Zowel een tekort aan voedingsstoffen als een overschot aan afvalstoffen zijn triggers voor hoofdpijn en/of migraine.

Tot slot

Hoofdpijn, en zeker migraine, is een heel vervelende kwaal.  Gelukkig sta je niet met lege handen. Je kunt er zelf veel aan doen om het zelfgenezend vermogen van je lichaam te ondersteunen of zelfs te herstellen door bovenstaande tips toe te passen. Daarbij is het wel van belang te beseffen dat een paar losse tips waarschijnlijk niet hét resultaat geven. Als je de hele EetLijn Methode gaat volgen, is de kans wél groot dat je hoofdpijn verdwijnt als sneeuw voor de zon of op z’n minst vermindert.

Heb jij ook regelmatig last van hoofdpijn en/of migraine en zoek je een manier om er vanaf te komen? En wil je meer weten hoe De EetLijn Methode jou daarbij kan helpen? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl en ik ga in overleg op zoek naar een coach bij jou in de buurt.

Wil je meer lezen?
https://www.deeetlijn.nl/koffie-is-het-erg-om-eraan-verslaafd-te-zijn/
https://www.deeetlijn.nl/omega-3-slikken-grote-onzin-of-pure-noodzaak/

Heb je interesse in producten die jou bij hoofdpijn kunnen ondersteunen?
Co-enzym Q10 kopen https://shop.deeetlijn.nl/product/q10/
Omega 3 kopen https://shop.deeetlijn.nl/product/de-eetlijn-omega-3-capsules/
Biologische cafeïnevrije koffie https://shop.deeetlijn.nl/product/cafeinevrije-biologische-gemalen-arabica-koffie-250-g/



Pin It on Pinterest

Shares
Share This