Omega 3, De EetLijn

Omega 3 slikken grote onzin of pure noodzaak?

18 januari, 2021 | 2 reacties

Omega 3 slikken in de vorm van een supplement, is dat grote onzin of juist pure noodzaak? En als je het dan wilt gebruiken, welke moet je dan kopen? Kun je er ook teveel van binnenkrijgen? Daar is veel over te vertellen!

Wat is omega 3?

Met omega worden vetten, juister gezegd vetzuren,  aangeduid. Er zijn verschillende vormen: omega vetzuren: 3, 6 en 9. De juiste verhouding tussen die verschillende vormen is van groot belang. Ze zijn allemaal nodig maar als omega 6 de boventoon gaat voeren, ontstaan er ontstekingen op celniveau omdat omega 6 ontstekingsbevorderend is. Daarnaast is het van belang dat je de omega 6 die je binnenkrijgt uit pure onbewerkte voeding haalt, en niet uit industrieel bewerkte voedingsmiddelen.

Verhouding omega 3 staat tot omega 6

De doorsnee Westerse voeding bevat  20 tot 40 keer zoveel omega 6 als omega 3. Om de ontstekingen naar beneden te brengen moet dus de hoeveelheid omega 6 drastisch naar beneden en omega 3 juist behoorlijk omhoog. De ideale verhouding is maximaal 1:1. Omdat er al zoveel omega 6 in voeding voorkomt, is het niet verstandig een supplement met omega 3, 6 en 9 te gebruiken. Kies voor een supplement dat alleen omega 3 bevat. Op de keuze van een supplement kom ik hieronder nog terug.

Welke verschillende vormen zijn er?

Er zijn verschillende vormen omega 3 die allemaal hun aparte functie en werking hebben:

  • ALA (alfa-linoleenzuur)
  • DHA (Docosa-exaeenzuur)
  • EPA (eicosapantaeenzuur).

ALA is een plantaardige vorm van omega 3. Het menselijk lichaam is in staat om DHA en EPA te maken uit ALA maar dit gebeurt slechts voor een heel klein gedeelte. Er wordt slechts ongeveer 9% van ALA omgezet in EPA en 3,8% in DHA. Met alleen plantaardige voeding kom je bij lange na niet aan de benodigde hoeveelheid omega 3.

Wat doet omega 3 op celniveau?

Heel veel ziektebeelden zijn een gevolg van een tekort van omega 3. Dit is goed te verklaren. Het lichaam bestaat uit allemaal ronde cellen met een celwand (celmembraan); die bestaat uit fosfolipiden. Dat is een dubbele laag vetzuren. Voeding kan alleen de cel in door een half doorlaatbare (semi-permeabele) celwand. Zo kan de voeding erin en de afvalstoffen eruit. De vetzuren vormen als het ware een portier. Zo is en blijft de celwand doorlaatbaar. Hoe beter de kwaliteit van de celwand, hoe beter die zijn werk kan doen. Dat betekent dat er een betere uitwisseling van voeding en afvalstoffen kan plaatsvinden.

De belangrijke rol van omega 3 voor de celwand

In dit functioneringsproces van de celwand speelt omega 3 speelt een belangrijke rol. Wanneer er meer afval in de cellen blijft, neemt de verzuring toe en daarmee ook de ontstekingen op celniveau. Zo ontstaat er ziekte. Dat kunnen allerlei ziektebeelden zijn omdat ontstekingen op celniveau de oorzaak zijn van vele ziekten. Door een goed functionerende celwand blijft het hele lichaam beter functioneren. Uiteraard zijn niet alle ziekten te voorkomen maar we kunnen ongelofelijk veel doen aan preventie via leefstijl, voeding en basissupplementen.

Welke functies heeft omega 3 in ons lichaam?

Omega 3 heeft vele functies in ons lichaam. Ik noem er een aantal.

  • Tegengaan van depressies en psychische stoornissen. Dat is zeker ook nu van belang: veel mensen hebben te kampen met stress en met angststoornissen. Ook ervaren veel mensen daarbij depressieve klachten. Soms is medicatie echt nodig maar de praktijk heeft geleerd dat veel mensen met de EetLijn Methode van licht depressieve en angsten af kunnen komen. Het gebruik van omega 3 speelt daarin een belangrijke rol. Omega 3 is zogezegd hersenvoer: het helpt om de hersengezondheid stabiel te houden.
  • Extra gebruik van omega 3 tijdens de zwangerschap kan de kans op AD(H)D bij het kind helpen verminderen of voorkomen. Al voordat je zwanger wilt worden, kun je al beginnen met suppleren.
  • Omega 3 leidt tot minder ontstekingen op hersenniveau en daarmee tot een minder grote kans op hersenziekten als Alzheimer, Parkinson en M.S. Uiteraard is het niet zo dat je kunt stellen dat je bij voorbeeld geen Alzheimer krijgt als je maar genoeg omega 3 gebruikt!
  • Het is goed voor de ogen omdat er ook vitamine A in zit. Dat is de ‘oogvitamine’. Denk ook aan de levertraan van vroeger. Pas wel op voor overdosering daarvan omdat vitamine A kan stapelen.
  • Door een betere verhouding van omega 3 en 6 gaan ontstekingswaarden naar beneden. Ontstekingen zorgen voor kleine scheurtjes aan de binnenkant van bloedvaten. Op dat moment gaat het lichaam cholesterol aanmaken om de scheutjes te repareren. Dat is op zich geen probleem maar een hoge triglyceriden waarde, het belangrijkste deel van het ‘slechte’ cholesterol, is gevaarlijk. Omega 3 brengt de triglyceridenwaarde naar beneden. Door omega 3 kan in 15-30% van de gevallen de cholesterolwaarde naar beneden gebracht worden. Omega 3 zorgt voor het opruimen van plaque in de bloedvaten. Omdat ontstekingen minder worden, is er minder cholesterol, en de evt plaque wordt afgevoerd.
  • Het werkt bloeddrukverlagend. Om te voorkomen dat door ontstekingen er scheurtjes in de wanden van de bloedvaten ontstaan, wordt er plaque gevormd en wordt de bloeddruk hoger. Omdat er door omega 3 minder cholesterol is, wordt de bloeddruk lager.
  • Bij het gebruik van extra omega 3 kun je het metabool syndroom tegengaan. Het metabool syndroom is een combinatie van hoge bloedsuikers, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes type 2, overgewicht en ontstekingen. Het allerbelangrijkste daarbij is het aanpassen van je leefstijl aangevuld met omega 3. De beste volgorde is altijd: eerst je leefstijl aanpassen met gebruikmaking van wat supplementen, daarna pas extra supplementen inzetten, en pas dáárna evt. aan de medicatie.
  • Het voorkomen van astma bij kleine kinderen. Ook dit is een ontstekingsziekte. Het heeft heel veel te maken met vochttekort. Wanneer er niet genoeg vocht in de cellen komt, doordat de celwanden niet goed doorlaatbaar zijn, maakt het lichaam meer histamine aan. Hierdoor knijpen de longblaasjes samen. Dit zorgt voor ontstekingen. Omdat omega 3 de functie van de celwand ondersteunt, kan het vocht gemakkelijker in de cel komen (en voeding) en de afvalstoffen eruit. Dit kan astma helpen voorkomen en verminderen.
  • Ook kan omega 3 helpen de kans op kanker te verminderen en te ondersteunen bij de genezing omdat een overmaat aan afvalstoffen in de cellen bij kunnen dragen aan het ontstaan van kanker. Hoe beter de  afvalstoffen afgevoerd kunnen worden, hoe minder kans er is om kanker te ontwikkelen.
  • Omega 3 kan helpen de botten sterker te maken. Ontstekingen roven kalk uit de botten. Dus hoe minder ontstekingen, hoe meer calcium beschikbaar blijft.
  • Voldoende omega 3 ondersteunt de lever en helpt zo om leververvetting en levercirrose tegen te gaan.

Kortom: omega 3 heeft belangrijke functies in het totaalplaatje van hersenen en lichaam. Zorgen voor je lichaam is zorgen voor je bovenkamer!

Waar zit het allemaal in?

Het is een hele uitdaging om voldoende binnen te krijgen via voeding. Er is bijna niet tegen te eten. Al helemaal niet met alleen plantaardige voeding.
De belangrijkste bronnen van omega 3 zijn:

  • (Vette) vis: schelvislever (kabeljauwlever), makreel, zalm.
  • Eieren. Let er dan wel op dat je biologische eieren, met code 0 dus, koopt. Deze eieren komen van kippen die buiten lopen en pieren pikken. Binnengehouden kippen krijgen vooral mais te eten, waar veel omega 6 (ontstekingsbevorderend!) in zit.
  • Walnoten, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad.
  • (Biologisch) vlees van grasgevoerde dieren. Buitenlopende koeien hebben veel meer beweging, wat het omega 3 gehalte in het vlees doet toenemen.
  • Groene bladgroentes; hier zit slechts een kleine hoeveelheid omega 3 in.

Waarom omega 3 slikken als supplement?

Zoals gezegd bevat onze voeding te weinig omega 3 om alle lichaamsprocessen goed te laten functioneren. Per dag hebben we minstens 200-250 mg EPA en DHA samen. Maar dit is vrij weinig. 800 a 900 mg (tot 1000 mg per dag) is een prima dosering. Pas wel op als je bloed verdunnende medicatie gebruikt. Dan is een dosering van 800 mg teveel, omdat omega 3 ook bloedverdunnend (en daarmee bloeddrukverlagend) werkt. Daarom moet je  48 uur voor een operatie ermee stoppen. Ga er na de operatie zeker wel mee verder omdat omega 3 de wondgenezing bevordert.

Welke kun je het beste gebruiken?

Als je een omega 3 supplement koopt, is het van belang dat je een supplement van goede kwaliteit kiest. Hier volgen een aantal aandachtspunten.

  • Ruiken. Als je het inneemt, ruik je het niet. Ruik er daarom aan. Als de omega 3 geoxideerd is, ruikt het ranzig. Dat is niet de bedoeling. Het moet een frisse vislucht hebbe
  • Oplossen in water. Dat moet een heldere vloeistof geven.
  • Let op de Totoxwaarde. Dit is de totale oxidatiewaarde. Hoe lager, hoe beter. Deze waarde mag maximaal 26 zijn. Vaak wordt deze waarde niet vermeld of is zelfs onbekend. 4. De zuiverheid van de omega 3 is ook erg belangrijk, vanwege de vervuiling van de zeeën. Let er dus op dat de omega 3 die je wilt nemen goed gezuiverd is.
  • Opneembaarheid. Lang niet alle supplementen worden even goed opgenomen in het lichaam. Dan kan een supplement dat goedkoper lijkt uiteindelijk veel duurder zijn in het gebruik, omdat er een groot deel het lichaam weer verlaat zonder gebruikt te zijn.

Een zeer goed merk, dat aan al deze criteria voldoet, is Nutrilite. Dit is hoog opneembaar, wel voor 90%. Dit is getest door Vegatest. Vergeleken met andere als goed bekend staande merken, is dit heel hoog. Triomar is 20% opneembaar, Orthica 45 %, Solgar 60% Bloem Vitaal 40%. Bovendien is Nutrilite 200x gezuiverd. Dit is zeker geen overbodige luxe vanwege PCB’s, zware metalen en Pak (polycyclische koolwaterstoffen). Daarom is het ook van belang dat het supplement gemaakt is uit ansjovis, makreel, sardientjes: kleine vissen die aan begin van voedselketen staan en daardoor minder vervuild zijn.

Kun je niet beter algenolie gebruiken?

Zeker vegetariërs kiezen lieven voor algenolie dan voor visolie. Een ander argument dat vaak genoemd wordt om liever algenolie te gebruiken is dat algenolie minder vervuild is. Echter, de opname uit dierlijke visolie is vele malen hoger. De visolie bevordert de opname van omega 3 uit algenolie. Gebruik daarom altijd visolie naast algenolie.

Hoe kan De Eetlijn helpen?

Zoals gezegd is leefstijlaanpassing nog een stap vóór het nemen van supplementen. De Eetlijn is hét programma om het lichaam te reinigen tot op celniveau. Zo wordt gewerkt aan goed functionerende celmembranen. In De Eetlijn wordt gebruik gemaakt van een aantal basissupplementen, waaronder omega 3 visolie. Het is echt noodzakelijk om omega 3 te suppleren voor het goed laten functioneren van alle lichaamsprocessen waarbij het betrokken is. Wil je hier meer over weten? Stuur dan een mailtje naar [email protected] en ik zoek een coach bij jou in de buurt.

Heb je een goede zuivere omega 3 nodig en wil je gebruik maken van het gemak van online shoppen? Dat kan in de webshop: https://shop.deeetlijn.nl/product/omega-3/

Gerelateerde blogs:
https://www.deeetlijn.nl/hoe-kleiner-de-vis-hoe-beter-hij-is/
https://www.deeetlijn.nl/lijnzaad-hartstikke-gezond-maar-overdaad-schaadt/





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This