Komkommer, De EetLijn

Komkommer, een bron van water of bevat hij ook nog gezonde stofjes?

4 juli, 2021 | 0 reacties

De komkommer is een zeer geliefd en ongelofelijk veelzijdig product die bij veel mensen regelmatig op het menu staat. Er wordt wel gezegd dat er niet veel in kan zitten omdat het bijna alleen maar water is, maar klopt dat ook?

Wat is een komkommer?

Strikt bekeken is komkommer geen groente, maar een vrucht. Het wordt ook wel een vruchtgroente genoemd. De komkommer is familie van meloen. Vermoedelijk komen ze oorspronkelijk uit India, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ze zijn er in allerlei soorten, maten, modellen en kleuren. Lange, bolle, minikomkommers, gladde, bobbelige, met stekels, witte, groene, gevlekte, dikke en dunne. Kortom: je kunt ze in allerlei variaties vinden. Het is één van de weinige producten die onrijp gegeten worden. De smaak is afhankelijk van het ras en de groeiomstandigheden. Hoe meer vezels erin zitten (dit is afhankelijk van de soort), hoe knapperiger en elastischer ze zijn. Jammer genoeg worden ook komkommers tegenwoordig steeds zoeter gekweekt. Dit geldt niet voor de biologische variant. Die wordt gekweekt zoals hij is.

Waar kun je op letten als je hem koopt en waar bewaar je hem?

Als je een komkommer koopt, is het belangrijk dat hij mooi stevig is. Vaak zitten de biologische exemplaren in folie verpakt. Dit helpt bij het vers houden ervan, omdat het uitdroging tegengaat. Het folie is niet duurzaam, maar maakt de komkommer wel langer houdbaar, waardoor je minder hoeft weg te gooien. Dat is enige compensatie. Dunne komkommers zijn vaak wat smaakvoller dan de dikkere. De dikkere hebben vaak ook wat grotere zaadlijsten, die je wel kunt eten maar minder lekker zijn dan knapperig vruchtvlees. Bewaar ze niet in de koelkast want door kou worden ze snel ‘snotterig’ en zijn ze maximaal 2 dagen houdbaar. Buiten de koelkast, op een koele plek, zijn ze een week tot 10 dagen houdbaar.

Waarom koop je komkommer het best biologisch?

Het is van belang om de komkommer biologisch te kopen. Dit heeft te maken met de vele bestrijdingsmiddelen die vaak gebruikt worden bij de reguliere teelt. Hierdoor ben je genoodzaakt de schil er af te halen. Dat is jammer want de meeste gezonde stoffen, waarover ik hieronder meer zal vertellen, zitten juist in de schil. Bovendien zorgt de schil voor meer bite en smaak. Spoel hem voor gebruik wel goed af, zelfs als hij biologisch is.

Hoe eet je komkommer?

Komkommers zijn zeer veelzijdig te gebruiken. Je kunt ze in een salade verwerken, in de soep, roerbakken of wokken, er sap van maken, tzatziki van maken, op brood, met kaas, als hapje, gevuld met gehakt uit de oven, enzovoort. Je kunt ze warm of koud eten of iets ertussenin. Kortom: Multi-inzetbaar. Eet ze wel liefst met schil, kies dus voor biologisch, vanwege de smaak en de gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Wat zijn de kenmerken van komkommer?

Hoewel deze vruchtgroente voor 95% uit water bestaat, zijn die andere 5% zijn wel heel belangrijk. Er zitten veel vitamines en mineralen in komkommer. Ik noem er enkele:

  • Vitamine C, belangrijk voor ons immuunsysteem.
  • Vitamine B,  ondersteunt vele vitale functies in het lichaam.
  • De vitamine A die erin zit, maakt de botten en tanden sterk en bevordert de opname van eiwitten. Daarom is het goed om komkommer samen met een eiwitrijk product te eten.
  • Vitamine D, bevordert de opname van fosfor en calcium en is betrokken bij allerlei stofwisselingsprocesse.
  • Jodium, is goed voor een gezonde schildklierwerking.
  • Kalium, de hartvitamine, bevordert elasticiteit van de bloedvaten en de huid;  het bevordert de spiergroei en is goed voor de werking van hart en nieren.
  • IJzer, zink, fosfor en magnesium, allemaal belangrijke stoffen die voor de werking van verschillende organen.

Wat zijn de voordelen van deze vruchtgroente?

Het zal al wel duidelijk zijn dat het een gezond product is met vele voordelen. Ik zet nog even wat mooie eigenschappen op een rijtje.

  1. Dankzij het vele water werkt komkommer erg hydraterend. Dit werkt zowel van buiten, op de huid, als van binnen (bij het eten ervan).
  2. Vanwege de B-vitamines is het ook een opkikkertje. Neem maar eens een stuk komkommer in plaats van koffie of energiedrank!
  3. Er zitten belangrijke antioxidanten (lignanen) in die kunnen helpen beschermen tegen hormoongerelateerde kankersoorten, zoals borstkanker, eierstokkanker, baarmoederkanker en prostaatkanker.
  4. Komkommer kan helpen gewicht te verliezen vanwege het vele water en het hoge vezelgehalte. Het bevat weinig calorieën. Het water helpt de spijsvertering, evenals de vezels. Zodoende helpt dit product bij het uitscheiden van afvalstoffen uit het lichaam.
  5. Bij chronische verstopping kun je gerust dagelijks eten, ook weer vanwege het hoge vezel- en watergehalte. Vezels zorgen ervoor dat er vocht in de darm aangetrokken wordt. Dit maakt de ontlasting acht en soepel.
  6. Het sap van de komkommer bevat een stof die de alvleesklier nodig heeft om insuline aan te maken. Zodoende stimuleert komkommer de alvleesklier om insuline aan te maken. Een prima product dus om te eten als je diabetes hebt of op weg bent naar insulineresistentie.
  7. Komkommer werkt cholesterol-regulerend door sterolen die erin zitten.
  8. Ook werkt hij bloeddruk-regulerend; het brengt een verhoogde bloeddruk naar beneden en een te lage bloeddruk omhoog. Kalium, magnesium en vezels spelen daar een rol in.
  9. Er zit siliciumdioxide in. Deze stof werkt bindweefselversterkend in de botten en rond botten en in de huid. Het houdt je huid strak en gezond. Ook is siliciumdioxide goed voor je gewrichten, met name voor het kraakbeen.

Hoe kun je hem gebruiken in je huishouden?

Hierboven heb je kunnen lezen dat je komkommer op vele manieren kunt eten. Dat het product goed werkt tegen een verbrande huid, is ook wel algemeen bekend. Het werkt vochtregulerend in de huid. Maar wist je dat komkommer op nog veel meer manieren toegepast kan worden in het huishouden?

  • Als je gaat douchen en voorkomen dat de spiegel beslaat, kun je die insmeren met komkommer. De spiegel zal dan veel minder beslaan. Dat bespaart weer in de afzuiging.
  • Piepende scharnieren kun je inwrijven met komkommer. Er komt geen kruipolie aan te pas!
  • Als je een schijfje komkommer een halve minuut tegen je verhemelte duwt, helpt dat tegen een slechte adem. Het vocht stimuleert de aanmaak van speeksel. Bovendien bevat komkommer fytochemicaliën die de bacteriën in je mond doden.
  • Kauwen op de knapperige schil van komkommer gaat tandplakvorming tegen.
  • Heb je wallen onder je ogen? Ga een poosje liggen met een schijfje komkommer erop. Komkommer wordt niet voor niets toegepast in allerlei verzorgingsproducten.

Wat zijn de nadelen?

Ook al zijn de voordelen van komkommer vele malen groter, er zijn een paar nadelen te noemen: Teveel komkommer kan laxerend werken. Dit kan krampjes bij de baby als je borstvoeding geeft. Sommige mensen krijgen er last van door maagzuur of opboeren. Als je de komkommer verwarmt, heb je daar meestal minder last van. Als je een nierfunctiestoornis hebt, moet je de hoeveelheid komkommer beperken tot 100 g per dag. Dit heeft ook weer te maken met de kalium die de komkommer bevat.

Ooit gedacht dat de komkommer zo veelzijdig is? Redenen genoeg om regelmatig komkommer te eten. Wil je meer weten van allerlei producten, zoals ook de komkommer? Dan kun je je abonneren op het online programma 365 dagen Gezond(er) van A tot Z, waarin ik je informatie geef over allerlei producten en stoffen van A tot Z.

Wil je meer weten over De Eetlijn? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl

Wil je nog eens nalezen hoe het zit met vezels? https://www.deeetlijn.nl/vezels-en-9-tips-om-met-gemak-aan-de-benodigde-hoeveelheid-te-komen/



Pin It on Pinterest

Shares
Share This