Postelein, De EetLijn

Postelein: een klein, groen, zeer gezond, eetbaar plantje met meer omega 3 dan vette vis!

11 december, 2021 | 0 reacties

Postelein is een groente die vergeten was maar inmiddels weer helemaal in opkomst. Hopelijk zal hij daardoor ook gemakkelijker verkrijgbaar worden want hij is werkelijk méér dan gezond. Hij bevat bijv. meer omega 3 vetzuren dan vette vis. Daarover meer in dit blog over postelein.

Wat is postelein?

Postelein is een bladgroente die niet zo heel bekend is. Misschien ken je wel de bloeiende plant met de naam Portulaca? Dat is een prachtige plant voor in de tuin of op het balkon. Die behoort tot dezelfde familie en is te koop in tuincentra en bij bloemenzaken. Hij komt ook in de natuur voor. Hij bloeit vanaf juni tot de herfst. De bloemen hebben prachtige sprekende kleuren en zijn vooral in de ochtend goed te zien.

Zomer en winter variant

De eetbare postelein heeft een zomer- en wintervariant. Beide behoren tot dezelfde familie maar het zijn wel andere soorten. De zomerpostelein is niet bestand tegen koude maar de winterpostelein wel. Postelein bestaat uit vlezige blaadjes met lange stelen die soms wat rood kleuren. Het is een echte delicatesse. Vooral in de Middeleeuwen werd het veel gegeten. Later raakte het in onbruik. De laatste tijd is het wel in opmars maar postelein is nog slecht verkrijgbaar. Vaak kun je het wel laten bestellen bij een goede groenteboer. In de natuurwinkel heb je ook goede kans dat je het aantreft. Postelein heeft een licht zure en ietwat zoute smaak.

Waar let je op als je het koopt en hoe bewaar je het?

Als je postelein koopt, is het belangrijk dat het vers is. Let erop dat de blaadjes mooi knapperig en frisgroen zijn. De steeltjes moeten mooi recht zijn en de groente moet er vers uit zien. Postelein is een vrij kwetsbare groente. Daarom kun je postelein het beste eten op de dag dat je het koopt. Het is hooguit 1 of 2 dagen in de koelkast te bewaren. Anders verlept het en verliest het veel van de voedingswaarde.

Wat kun je ermee doen?

Postelein is op vele manieren te gebruiken. Ik noem wat mogelijkheden:

  • Je kunt het prima rauw eten als salade met dressing van yoghurt.
  • Postelein kun je goed in een (room)soep verwerken.
  • Ook is het lekker om er stamppot mee te maken in een puree van bloemkool en knolselderij.
  • Postelein vormt een lekker bijgerecht. Eventueel kun je het dan eerst kort koken (blancheren) of roerbakken.
  • Gesmoorde postelein met wat roomboter smaakt ook lekker. Wat geraspte kaas erover en je hebt een heerlijk en super snel gerecht.
  • Je kunt een paar steeltjes postelein leggen op een (EetLijn) boterham of cracker met kaas.

Wat zijn de kenmerken van postelein?

Postelein bevat heel veel belangrijke voedingsstoffen. De winterpostelein nog net iets meer dan zomerpostelein, al is het verschil niet groot. Ik noem de belangrijkste.

  1. Postelein bevat bijzonder veel omega 3 vetzuren. Dat is heel uniek want er zijn niet veel planten die omega 3 bevatten. Het bevat meer omega-3 dan visolie en het hoogste aantal omega 3 vetzuren van alle bladgroentes. Toch is het verstandig om er altijd een dierlijke omega 3 bij te gebruiken omdat die beter wordt opgenomen in het lichaam.
  2. Het bevat veel vitamines, o.a. extreem veel vitamine A en C en verschillende B vitamines.
  3. Ook bevat postelein veel mineralen. Het zit boordevol ijzer, magnesium, mangaan, kalium, calcium en fosfor.
  4. Tot slot nog iets over oxaalzuur. Ook dit zit in postelein, net zoals in spinazie, bietjes, rabarber en cacao. Op zich is oxaalzuur (oxalaat) niet schadelijk maar een teveel wel. Het belemmert dan de opname van vitamines en mineralen. Het bindt zich o.a. aan calcium waardoor oxaalzuur als het ware calcium uit je botten rooft. Dit kan botontkalking bevorderen. Dit effect kun je grotendeels beperken door de groente te koken en er een calciumrijk eiwit bij te eten. Aan rabarber kun je wat krijt of wijnsteenbakpoeder toevoegen, maar dat is bij postelein minder geschikt.

Hoe werd postelein vroeger gebruikt?

Ik noemde al dat postelein een zeer gezonde groente is. Dat is al heel lang bekend. Hippocrates, de vader van de geneeskunde, gebruikte het in de Oudheid al als geneesmiddel. Niet voor niets zei hij altijd: ‘Laat uw voeding uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voeding’. Hij adviseerde postelein te gebruiken tegen koorts, bij vrouwenkwalen, maagpijn en bij aambeien. Hij gebruikte blaadjes postelein op open wonden voor een snellere genezing. Ook in de Middeleeuwen werd postelein gebruikt voor vele kwalen.

Wat kan postelein doen voor onze gezondheid?

Al die toepassingen worden tegenwoordig herontdekt, mede doordat de wetenschap de eigenschappen ontrafeld heeft. Ik noem een paar toepassingen.

  1. Vanwege de provitamine A  is postelein goed voor het gezichtsvermogen en kan het nachtblindheid helpen tegen te gaan. Ons lichaam gebruikt provitamine A  voor zover dat nodig is en de rest wordt omgezet in een antioxidant. Antioxidanten zijn belangrijk om de lichaamscellen te beschermen tegen aanvallen van vrije radicalen. Dit zijn schadelijke stoffen die ontstaan bij o.a. de afbraak van slechte voeding, stress, te veel of te weinig bewegen. Die vrije radicalen zorgen voor ziekten. Antioxidanten beschermen de cellen daartegen.
  2. Postelein is breinvoedsel: de Omega 3 vetzuren zijn goed voor de hersenen. Daar hebben ze verschillende functies. Omega 3 werkt goed tegen depressie maar ook bij ADHD en autisme kan het ondersteunend werken.
  3. In postelein zit het aminozuur tryptofaan. Dit wordt omgezet in serotonine (het feel-good-hormoon) en melatonine (het slaaphormoon).
  4. Samen met magnesium, calcium en kalium werkt serotonine helemaal goed tegen depressie.
  5. Postelein is goed voor de lever, omdat verschillende aminozuren in postelein de bouwstenen vormen voor glutathion, de moeder van alle antioxidanten. Glutathion is een zeer sterke antioxidant. Zo is postelein perfect om een sterke lever te helpen opbouwen. Bovendien helpt glutathion bij het afvoeren van zware metalen en andere gifstoffen uit het lichaam. Postelein is dus ook een detox-groente

Nog meer redenen om postelein wat vaker op je menu te zetten.

  1. Het is goed tegen ontstekingen, ook vanwege de glutathion. Ontstekingen kunnen leiden tot ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Daarom is het uiterst belangrijk om ontstekingen te helpen voorkomen en/of terug te dringen. Glutathion speelt ook een belangrijke rol in ons immuunsysteem. Ook asperges bevatten glutathion. Eventueel kun je het ook als supplement gebruiken. Natuurlijk is het niet zo dat je nooit ziek zult worden als je maar gezond genoeg eet, maar een gezonde voeding en leefstijl (zoals De EetLijn Methode) kun je zien als een veiligheidsgordel. Het belang daarvan moeten we niet onderschatten.
  2. Postelein kan helpen tegen brandend maagzuur door de slijmstoffen die erin zitten. Veel mensen grijpen meteen naar Rennies bij brandend maagzuur. Dat helpt vaak wel even maar dit middel lost de oorzaak niet op. Het kan zelfs uiteindelijk veel negatieve gevolgen hebben. Maagzuur hoort namelijk zuur te zijn om zijn taak in het spijsverteringsproces goed te kunnen uitvoeren. Daarom kun je beter geen middelen gebruiken die het maagzuur neutraliseren. Postelein verzacht de slijmvliezen van maag en darmen zodat het maagzuur niet omhoog komt. De slijmstoffen binden het maagzuur. Zo kan postelein ook helpen tegen maagwandontsteking, darmontsteking en diarree.

Zoals gezegd is het uiterst belangrijk om onze gezondheid te beschermen. En wat is er nu mooier dan dat te doen door onze dagelijkse voeding?! Postelein kan daar zeker ook een rol in spelen. Probeer het eens!

Wil je meer lezen over groenten met oxaalzuur?
https://www.deeetlijn.nl/popeye-en-de-spinazie-mythe/
https://www.deeetlijn.nl/rabarber-9-redenen-om-het-regelmatig-te-eten-maar-er-zitten-ook-nadelen-aan/

Wil je meer lezen over glutathion en het immuunsysteem? https://www.deeetlijn.nl/het-immuunsysteem-super-belangrijk-om-af-en-toe-een-flinke-boost-te-geven/
Wil je glutathion als supplement bestellen? https://shop.deeetlijn.nl/product/s-acetyl-l-glutation/

Wil je meer weten over de EetLijn Methode? Stuur dan een mailtje naar nettie.bom@deeetlijn.nl en ik zoek een coach bij jou in de buurt.



Pin It on Pinterest

Shares
Share This