Sinterklaas, De EetLijn

Sinterklaas…hoe kun je de verleidingen weerstaan? Met heel veel tips!

3 december, 2021 | 0 reacties

Sinterklaas en zijn Pieten zijn weer gekomen. Misschien neem je het je ook dit jaar weer voor. Ik neem één taai-taai popje, heerlijk toch? Of een handjevol kruidnootjes. Dat is niet erg toch? Nou… dat ligt eraan. Kun je van één taai-taai popje dik worden dan? Ja dat kan. Hoe dat zit, zal ik je vertellen. Gelukkig kan het ook anders. En ook daar ga ik je natuurlijk mee helpen.

De 80-20 regel

Ik ben er voorstander van om af en toe mee te kunnen doen met alle lekkers. Je zult mij niet horen zeggen dat er niks ‘mag’. Daarom leef ik volgens de 80-20 regel. Dat betekent dat ik 80 % van de tijd gezond eet en er goed op let wat ik eet, en 20% ruimte heb om dingen te eten die ik anders niet eet en die minder gezond zijn. Dat is de zogenaamde gulden middenweg tussen een paar keer helemaal los gaan en alles weigeren en nergens aan mee kunnen doen.

Dik worden van één taai-taaipopje?

Als je één taai-taai popje eet, of één handje kruidnootjes, zal je daar echt niet dik van worden. De moeilijkheid is echter dat het altijd smaakt naar meer. De meeste mensen kunnen het niet bij dat ene stuk snoepgoed laten. Het probleem is dat er zoveel suiker in zit dat je meteen in de snaaimodus zit. Er zitten vaak ook veel stoffen in waardoor je blijft dooreten en er haast niet meer mee kunt stoppen. In die zin kun je van één stukje snoepgoed dik worden. Dus als je kunt voorkomen dat je dat ene stuk snoepgoed eet, heb je al veel gewonnen.

Hoe maak je zelf gezond Sinterklaas strooigoed?

Het kan ook anders. Je kunt zelf heel veel gezonde snoeperijen maken. Ik geef je wat suggesties.

  • Je kunt heel makkelijk zelf taai-taai maken. Van het weekrecept van deze week kun je grote poppen maken of kleine popjes, koekjes of een dikke plak. Net wat je wilt.
  • Een Sinterklaasfeest zonder chocolademelk kan niet, in mijn beleving. Helaas is de chocolademelk uit de winkel een bom met suiker. Je kunt heel eenvoudig zelf een heerlijk romige chocolademelk maken. Neem 1 liter amandelmelk, voeg er een paar eetlepels rauwe cacaopoeder en wat Steviadruppels aan toe. Voor extra een extra romige textuur kun je er een paar eetlepels kokosmelk bij doen. Verwarm dit al roerend in een pannetje. Laat het niet koken om de goede eigenschappen van de cacao te behouden.
  • Maak speculaas of pepernoten met de mix van Miriam de EetLijnCoach. Te bestellen bij https://miriamgewichtsconsulent.nl/product/glutenvrije-pepernotenmix/
  • Marsepein kun je zelf maken van gemalen amandelen waar je als zoetstof wat vloeibare Stevia, Green Sweet Syrup Gold of eryhtritol aan toevoegt. Doe er wat citroensap bij voor een frisse smaak. Om te kleuren kun je rode bietensap gebruiken voor een rode kleur; green matcha powder voor groen en cacaopoeder voor een bruine kleur. Maak balletjes van dit mengsel. Als je dat leuk vindt, kun je er een hazelnoot in verstoppen. Wat je over hebt, kun je hergebruiken door er geraspte kokos aan toe te voegen en uit te rollen tot kokosbrood.
  • Maak zoete of hartige borrelblokjes als variant op borrelnootjes. Bak een kruidkoek van EetLijn Kruidkoekmix, snijd die in plakken en vervolgens in blokjes. Bak de blokjes in wat kokosolie. Voor een hartige variant kun je De EetLijn Kaasbroodmix gebruiken.

Nog meer tips voor Sinterklaas

  1. Als er een alternatief op tafel staat, ga je jezelf minder snel te buiten aan suikerrijk snoepgoed.
  2. Koop zelf geen snoepgoed, maar neem één kruidnootje o.i.d. als het ergens in een winkel aangeboden wordt op een schaaltje. Of koop 1 klein zakje en op is op.
  3. Eet op de dag zelf je normale maaltijden en let erop dat die zo gezond mogelijk zijn. Dan heb je al min of meer een verzadigd gevoel als je aan de feestavond begint. Dat voorkomt overeten aan suikerrijke producten.
  4. Tradities zijn soms verleidelijk om vast te houden. Bij ons thuis was het vroeger altijd al ‘Jan in de zak’, een zoet, gekookt brood met krenten en rozijnen. Die traditie hebben we voortgezet en we eten het altijd met Sinterklaas. Als alternatief maak ik nu de EetLijn Poffert met boter en bruine toverbasterd of een stroopsaus van Green Sweet Syrup Gold, amandelmelk en boter. Zo kun je toch meedoen met alle gezelligheid, maar je hebt er een slag mee gewonnen. Want in zo’n recept zitten allerlei voedingsstoffen waardoor je niet gaat snaaien: de eiwitten, vetten en vezels die erin zitten, geven een verzadigd gevoel.
  5. Zorg voor wat extra beweging overdag. Meer bewegen zorgt voor minder snaaien. Maak bijvoorbeeld een stevige wandeling. Ook dat zorgt ervoor dat je in een gezonde modus komt.
  6. Focus je overdag vooral op groenten en eiwitten en een beetje fruit.
  7. Drink veel water, ook voor het feest. Dat zorgt voor een verzadigd gevoel.
  8. Gebruik Het EetLijn Aminozuren Complex voor extra gezonde eiwitten en verzadiging en dus het voorkomen van snaaigedrag. Je kunt het door de chocolademelk roeren, door een toetje roeren of met water mengen.
  9. Als er gestrooid wordt, laat het rapen dan over aan anderen. Maak voor jezelf een klein bakje met snoepgoed. Je kunt kiezen voor het reguliere strooigoed of voor gezonde alternatieven. En als het bakje leeg is? Op is op!
  10. Is je bakje leeg en je voelt toch nog veel snaaibehoefte? Drink dan even een paar glazen water en ga als de wiedeweerga je tanden poetsen. De tandpasta-smaak zorgt ervoor dat je even niets anders wilt.
  11. Zorg dat er niet teveel variatie  is in strooigoed. Want hoe meer variatie er is, hoe moeilijker het is om eraf te blijven.
  12. Maak ook gezonde hapjes en zet die op tafel. Denk aan reepjes wortel, komkommer of hapjes uit de EetLijn High Tea recepten e-books of de Tapas e-books.
  13. Las de dag erop een ‘Stop met Snaaien’  dag in. Eet dan echt gezond en neem geen zoetigheid. Als je EetLijn Client bent, pas dan een EetLijn Ketosedag toe. Zo kom je weer in de gezonde flow!

Is december een feestmaand?

Het lijkt soms alsof december alleen maar uit eten en snoepen bestaat. Laten we daar nuchter in zijn: eigenlijk gaat het maar om 4 dagen: Sinterklaas, 1e en 2e Kerstdag en Oudejaarsavond. Als je je beperkt tot die dagen en bovenstaande tips toepast, is er helemaal niets aan de hand en kun je heerlijk genieten van het goede dat er is.

Gezelligheid is meer dan eten

Tot slot: besef dat het samenzijn meer is dan snoepen en eten. Geef vooral aandacht, liefde en warmte aan elkaar en wees dankbaar voor de mensen die je om je heen hebt. Natuurlijk kun je daarbij ook genieten van lekkers. Maar de warmte van genegenheid voor elkaar is vele malen meer waard!

Ik wens jullie allemaal een heel fijn Sinterklaasfeest en geniet nog even van het gedicht dat Ria gemaakt heeft!

Sinterklaas en zijn Pieten komen er weer aan!
Moet De EetLijn hem maar voorbij laten gaan?
Want … wat strooit Piet?
Het is vooral suiker, suiker, suiker. En dat wil De EetLijn niet!

Zal ik je dan maar een geheim vertellen?
Sint gaat ook dit jaar De EetLijn vergezellen.
Wat denk je van een EetLijnProof taai-taai-koek?
Die vind je niet zomaar in een bakboek!

Deze versie kun je in je eigen keukentje maken.
Pas wel op: je kunt er zomaar verslaafd aan raken!
Dat is niet zo erg: het zit vol mooie voedingsstoffen.
En Sint riep: ‘Dat is nog eens EetLijnProof boffen!’

Ria en zeggen alvast: EetLijn Smakelijk!

Wil je nog meer lezen over Sinterklaas? https://www.deeetlijn.nl/strooigoed-maak-het-zelf-gezond/
Wil je de EetLijn bakmixen proberen? https://shop.deeetlijn.nl/product-categorie/eetlijn-bakmixen/

Wil je zelf heerlijke hapjes maken voor het heilig avondje? High tea en tapas?
De 2 High Tea recepten e-books kun je hier vinden:
deel 1: https://shop.deeetlijn.nl/product/receptenboek-gezonder-highteaen-e-book/
deel 2: https://shop.deeetlijn.nl/product/gezonder-highteaen-de-2e-ronde-e-book-incl-12-kookvideos/
De 2 Tapas recepten e-books kun je hier vinden:
deel 1: https://shop.deeetlijn.nl/product/gezondere-tapas-e-boook/
deel 2: https://shop.deeetlijn.nl/product/gezondere-tapas-de-2de-ronde-e-book/

Anijszaad voor de taai-taai: https://shop.deeetlijn.nl/product/anijszaad-50-g/

Wil je meer weten over de EetLijn Methode? Mail naar nettie.bom@deeetlijn.nl en ik ga op zoek naar een coach bij jou in de buurt. Voor een goede start strakjes in het nieuwe jaar!



Pin It on Pinterest

Shares
Share This