Zink, De EetLijn

Zink, een onmisbaar spoorelement met vele voordelen

10 oktober, 2021 | 0 reacties

Zink is een product waarvan de meesten wel weten dat het belangrijk is voor de weerstand. Maar behalve dat doet zink nog veel meer. Ontdek in dit blog 12 gezondheidsvoordelen van dit super belangrijke spoorelement.

Wat is zink?

Zink is een belangrijk spoorelement. Een spoorelement is een stof die maar in heel kleine hoeveelheden in het lichaam aanwezig is. Spoorelementen zijn noodzakelijk voor een goede functie van diverse lichaamsprocessen. Dat doen ze samen met de vitamines en mineralen.

Wat zijn de functies van zink?

Zink is betrokken bij heel veel lichaamsprocessen. Het heeft talloze functies. Zo is het betrokken bij de opbouw van de botten, de huid, de aanmaak van energie, de vruchtbaarheid, de aanmaak en stofwisseling van hormonen en neurotransmitters, de ontgifting, de afbraak van koolhydraten, eiwitten en vetten, en de weerstand. Ik kom daar hieronder nog op terug als ik vertel wat de voordelen zijn.

Hoeveel zink heb je nodig per dag?

De hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt, is afhankelijk van leeftijd en geslacht. Normaal gesproken heeft een vrouw van 50+ ongeveer 7 mg per dag nodig. Mannen van 50+ hebben ongeveer 9 mg per dag nodig. Kinderen hebben in verhouding meer nodig. De maximale dosering is 40 mg per dag. Zink kun je niet snel overdoseren. Een teveel verlaat je lichaam meestal op een natuurlijke manier. Overdosering is wel mogelijk als je langdurig tabletten gebruikt met een hoge dosis zink (40 a 50 mg per dag). Dit zorgt namelijk voor een koper tekort, wat leiden kan tot diarree, hoofdpijn, maagpijn, verlies van eetlust en overgeven. Bovendien bestaat dan het risico op een ijzertekort, wat bloedarmoede tot gevolg heeft.

Wanneer heb je meer zink nodig?

Er zijn enkele groepen mensen die meer nodig hebben:

  • Vegetariërs moeten de helft meer nemen. Dit heeft ermee te maken dat de meeste zink in dierlijke producten zit. Er zit ook zink in bepaalde planten maar dit is moeilijker opneembaar dan uit dierlijke producten. Voor vegetariërs is een supplement zeker aanbevolen.
  • Alcoholisten hebben extra zink nodig omdat alcohol de opname van zink kan bemoeilijken. Alcohol zorgt ervoor dat een groot deel van de zink die je binnenkrijgt via de urine weer verloren gaat. De kleine kwaaltjes waar alcoholisten soms last van hebben, is vaak het gevolg van een zink tekort.
  • In deze tijd waarin het corona-virus circuleert, hebben we meer zink nodig: zeker 20 mg per dag. Met voeding haal je vaak niet meer dan 10 mg per dag. Om je immuunsysteem een extra boost te geven, kun je een zink supplement nemen. Reken je niet rijk door een vaccinatie, want dit kan ervoor zorgen dat virussen muteren en zo alsnog toeslaan.
  • Bij gebruik van sommige medicatie is extra zink nodig, zoals sommige middelen tegen hoge bloeddruk (de zgn. ACE-remmers), maagzuurremmers, de pil en plaspillen.

Hoe herken je een zinktekort?

Er zijn veel signalen die kunnen wijzen op een tekort. Sommige symptomen zijn heel algemene signalen, die bij verschillende aandoeningen kunnen passen. Daarom is vaak nader onderzoek nodig om met zekerheid te kunnen zeggen dat een tekort de oorzaak is. Ik zet een aantal signalen op een rij. Het zijn er veel en het laat zien dat dit spoorelement betrokken is bij veel processen in ons lichaam.

  • Witte vlekjes onder de vingernagels
  • Vermoeidheid
  • Haaruitval
  • Ruwe en bleke huid en slechte wondgenezing
  • Diarree
  • Verlies van smaak, reuk en eetlust
  • Vertraagde groei van botten
  • Depressieve gevoelens
  • Nachtblindheid (dit kan ook te maken hebben met een tekort aan vitamine A, maar dit wordt versterkt door zink)
  • Lage bloeddruk

Top 11 van voedingsmiddelen met zink

Er zijn veel voedingsmiddelen die zink bevatten. Oesters staan met stip op de eerste plaats. 100 g oesters kan wel 20 tot 50 mg zink bevatten, afhankelijk van de bereiding. Pas wel op met het eten van oesters vanwege de toxines en xeno-oestrogenen. Af en toe een keer oesters eten is natuurlijk prima. Verder vind je zink o.a. in de volgende voedingsmiddelen: hennepzaad, pompoenpitten en lijnzaad, cacao, lever (houd wel er wel rekening mee dat varkenslever niet helemaal jofel is omdat varkens niet kunnen zweten en zodoende alle afvalstoffen in hun lichaam blijven), pijnboompitten, rundvlees (gestoofd/gebraden), cashewnoten, sesamzaad, zonnebloempitten, pecannoten en chiazaad. Het zijn bijna allemaal producten die we regelmatig in De Eetlijn gebruiken.

12 voordelen van zink:

Het zal inmiddels duidelijk zijn dat zink een heel belangrijke stof is. Kijk maar eens naar het volgende rijtje om nog meer te leren over wat het allemaal voor je gezondheid kan doen.

  1. Zink is goed voor huid. Bij eczeem en acne heb je er extra van nodig. Omdat zink ook ontstekingsremmend werkt, kan het helpen om wondjes sneller te laten genezen.
  2. Het kan helpen om te beschermen tegen prostaatkanker. De prostaat is één van de grootste verbruikers van zink. Echter, een extreem hoge suppletie (meer dan 100 mg per dag) geeft juist weer een hogere kans op prostaatkanker.
  3. Het is goed voor je mentaal functioneren en kan helpen om depressies tegen te gaan, samen met vitamine B6.
  4. Zink is belangrijk voor het goed functioneren van je smaak- en reukzintuig.
  5. Het speelt een belangrijke rol in je immuunsysteem en helpt zo je weerstand op peil te houden. Het kan dan ook helpen tegen verkoudheid.
  6. Als je gewicht wilt verliezen, is zink belangrijk omdat het een rol speelt in de afbraak van koolhydraten. Bovendien zorgt het voor minder eetlust omdat het invloed heeft op het ‘hongerhormoon’ ghreline.
  7. Zink is belangrijk in het kader van vruchtbaarheid van zowel mannen als van vrouwen. Het zorgt mede voor de normale ontwikkeling van de teelbal en de beweeglijkheid van het sperma. Bij vrouwen kan een laag zinkgehalte o.a.  leiden tot vroeggeboorte, langdurige bevalling en een laag geboortegewicht.
  8. Dit spoorelement is een onderdeel van veel enzymen (wel zo’n 300!). Als je beseft dat enzymen een belangrijke rol spelen in allerlei aspecten van de stofwisseling, begrijp je waarom je moet zorgen dat je genoeg zink binnenkrijgt.
  9. Ook is zink een krachtige antioxidant want het versterkt vitamine A, wat ook een antioxidant is.
  10. Het kan helpen in de strijd tegen chronische vermoeidheid, omdat het belangrijk is voor een goede spierfunctie.
  11. Zoals gezegd kan zink, samen met vitamine A, helpen tegen nachtblindheid.
  12. Zink helpt bij de opbouw en het gezond houden van de botten. Mensen met osteoporose blijken vaak ook een zinktekort te hebben.

Is een zinksupplement nodig en zo ja, in welke vorm?

Als je gezonde voeding eet (zoals in De Eetlijn) en je gebruikt een goede multi vitamine waar zink in zit (bijvoorbeeld Dubbel M van De Eetlijn), is een extra zink-supplement in principe niet nodig. Als je je herkent in bovengenoemde speciale groepen of omstandigheden, kan dit wel aanbevelenswaardig zijn. En dan geldt het eigenlijk voor ons allemaal, omdat het corona virus nog steeds onder ons is.  Als je zink gebruikt in een multi vitamine of los supplement moet je erop letten dat het geen zinkoxide is. Zinkcitraat of -picolinaat worden veel beter opgenomen. In de Dubbel M van De Eetlijn zit zinkcitraat, evenals in de zinkpoeder in de webshop. Ook kinderen waarderen deze poeder, omdat het een zoete smaak heeft. Het is gebruiksvriendelijk omdat je er geen water bij nodig hebt om het in te nemen.

Zink: een uitermate belangrijke stof waarvan je het belang nauwelijks kunt overschatten. Zou jij een zinktekort kunnen hebben? Let eens op wat je van de genoemde voedingsmiddelen gebruikt en of je signalen van een mogelijk zinktekort herkent. Doe je voordeel met deze informatie!

Wil je meet weten over De Eetlijn? Stuur dan een mailtje naar [email protected]

Wil je meer lezen over het immuunsysteem?
https://www.deeetlijn.nl/het-immuunsysteem-super-belangrijk-om-af-en-toe-een-flinke-boost-te-geven/
https://www.deeetlijn.nl/coronavirus-en-12-gezonde-tips/

Wil je de Eetlijn Dubbel M of zink bestellen?
https://shop.deeetlijn.nl/product/de-eetlijn-dubbel-m-multivitamines-en-multimineralen/
https://shop.deeetlijn.nl/product/zink-sticks/





Bedrijfsgegevens

Jouw LijfLijn
Kadedijk 79
4793 RP Fijnaart



vind een coach

Coaches



Overig

KvK-nummer: 20064511
Privacyverklaring
Disclaimer
Algemene voorwaarden

Pin It on Pinterest

Shares
Share This